شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴

رحمت‌الله فتاحی عنوان کرد:

«انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» باعث انسجام بیشتر حرفه کتابداری می‌شود

رحمت الله فتاحی

عضو هیأت موسس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران گفت: منطق حرفه‌ای ایجاب می‌کرد که کتابخانه‌های عمومی کشور با داشتن چنین ظرفیتی، انجمن علمی و حرفه‌ای خود را راه‌اندازی کنند تا بتواند انسجام بیشتری در حرفه کتابداری به وجود بیاورد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نقل از ایرنا، رحمت‌الله فتاحی، عضو هیأت موسس «انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» درباره ضرورت تشکیل و فعالیت انجمن‌های علمی در جامعه عنوان کرد: به طور کلی افزایش و توسعه سطح مشارکت عمومی و حرفه‌ای، یکی راه‌های پیشرفت در هر جامعه است؛ به طوری که اگر جامعه‌ای بخواهد به توسعه دست پیدا کند، باید توجه خود را بر تشکیل انجمن‌های علمی به منظور بالا بردن سطح مشارکت عمومی و حرفه‌ای معطوف کند. بر همین اساس است که انجمن‌ها در کشورهای پیشرفته از پیشینه بسیاری برخوردارند و توانسته‌اند عملکرد موفقی داشته باشند.

وی با بیان اینکه انجمن‌های علمی و حرفه‌ای، شاخص توسعه کشورها محسوب می‌شوند، افزود: هرچقدر تعداد این انجمن‌ها در جامعه افزایش پیدا کند و هرچقدر این انجمن‌ها تأثیرگذاری بیشتری در حوزه مربوط به خود داشته‌باشند، مسیر پیشرفت و توسعه آن جامعه هموارتر می‌شود. بنابر این با توجه به این اصل کلی باید بررسی کنیم که چرا در حرفه‌ کتابداری و اطلاع رسانی باید انجمن‌های بیشتری داشته باشیم.

فتاحی درباره ضرورت افزایش انجمن‌های علمی در حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی عنوان کرد: ما در گذشته و پیش از انقلاب، یک انجمن داشتیم؛ چراکه تعداد مخاطبان این رشته بسیار کم بودند. اما وقتی حرفه ما در مقایسه با گذشته ارتقاء پیدا می‌کند و تعداد اعضا آن اعم از کتابداران شاغل، مدیران، اعضای هیأت علمی، دانشجویان و نهادهای مرتبط با این حرفه در تمام سطوح افزایشی چشمگیر یافتند، لازم است که تعداد انجمن‌های مرتبط با این موضوع نیز به صورت منطقی افزایش پیدا کند؛ چراکه به همان تناسب، مسائل و مشکلات آنها نیز افزایش پیدا می‌کند.

این استاد رشته کتابداری با اشاره به توسعه کتابخانه‌ها طی سال‌های اخیر ادامه داد: در ادامه همین روند تعداد کتابخانه‌های عمومی در مقایسه با گذشته نیز به لحاظ کمی و کیفی از رشد نسبتا خوبی برخوردار بوده، به طوری که بر اساس آمارهای موجود بیش از ۷ هزار کتابدار در حدود ۳ هزار ۴۰۰ کتابخانه‌های عمومی مشغول فعالیت هستند که تعداد بسیار زیادی از آنها متخصص این حوزه هستند و تعداد قابل توجهی از آنها نیز دارای مدرک کارشناسی ارشد و حتی دکترا هستند.

وی تأکید کرد: در این شرایط منطق حرفه‌ای ایجاب می‌کرد که کتابخانه‌های عمومی کشور با چنین ظرفیتی یک انجمن علمی و حرفه‌ای را راه‌اندازی کنند تا بتوانند انسجام بیشتری در این حرفه به وجود بیاورند و بازتاب‌های بیشتری را از اعضای خود دریافت کنند تا بتوانند برنامه‌های خود را بر پایه خرد جمعی پیش ببرند. این منطقی است که در شکل‌گیری و راه اندازی انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران مطرح بوده است.

فتاحی یادآور شد: البته در جلسات ابتدایی که برای راه‌اندازی این انجمن و بررسی اساسنامه آن تشکیل شد، این موضوع مطرح شد که انجمن نباید فقط به کتابخانه‌های نهاد معطوف باشد، چرا که امروز کتابخانه‌های عمومی دیگری زیرنظر شهرداری‌ها، مساجد، آستان قدس، حوزه‌های علمیه و سایر مراکز فعالیت می‌کنند که باتوجه به این جمع گسترده و متنوع، بهتر است این انجمن همگانی باشد تا با هم افزایی بخش‌های مختلف بتوانیم مسائل مربوط به کتابخانه‌های عمومی را در هر سازمانی پیش ببریم.

عضو هیأت موسس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران درباره میان‌رشته بودن فعالیت‌های این انجمن نیز توضیح داد: باید به این حقیقت توجه داشته باشیم که فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی، مرتبط با کل جامعه است و در واقع این نهاد یک نهاد اجتماعی با مسئولیت ارائه خدمت به اقشار جامعه است و مسائلی که در جامعه وجود دارد بسیار متنوع و گسترده است؛ از ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، سیاسی، تا ابعاد بهداشتی و زیست‌محیطی همه جزیی از فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی است که هم در مجموعه سازی، ارائه خدمات و اشاعه اطلاعات باید به این ابعاد توجه کنیم.

وی افزود: در همین جهت لازم است که از حوزه‌های دیگر افرادی را که دارای تجربه و اندیشه هستند، وارد عرصه فعالیت‌های این انجمن شوند و کمک کنند که این انجمن هیچ بُعدی از ابعادی فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی را در ارتباط با جامعه نادیده نگرفته باشد. بر این اساس علاوه بر متخصصان کتابدار، از چند متخصص مجرب در حوزه‌های جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، مدیریت و فناوری اطلاعات برای حضور در انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران دعوت شده، اما نباید تصور کنیم که به دلیل محدودیت تعداد اعضای هیأت موسس، فعالیت‌های این انجمن تنها محدود به این چند رشته می‌شود، بلکه اگر این انجمن بخواهد در آینده کارگروه‌های  تخصصی و زیرمجموعه‌های خود را تشکیل دهد، می‌تواند از متخصصان همه رشته‌های مورد نیاز در کتابخانه‌های عمومی استفاده کند.

رحمت‌الله فتاحی تأکید کرد: باتوجه به نیاز مبرمی که جامعه ایران به کتابخانه‌های عمومی و نقش‌آفرینی این کتابخانه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی و بالا بردن سطح مشارکت، آگاهی و عقلانیت مردم دارد، از تمام فعالان حوزه کتابخانه‌ها با اندیشه و سلیقه‌های متنوع دعوت می‌کنیم که پا جلو بگذارند و با مشارکت در این انجمن کمک کنند تا همگی از وضعیت کنونی خود یک قدم جلوتر برویم و به نتایج مطلوب برسیم.