یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲

مروری بر بخشی از فعالیت‌ها و اقدامات نهاد در حوزه عمرانی خرداد ماه ۱۳۹۷؛

گام‌هایی مصمم در احداث، تجهیز و بهسازی کتابخانه‌های عمومی

كتابخانه

فعالیت‌های عمرانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خردادماه با انتشار فراخوانی پژوهشی در این حوزه آغاز و با مصوبات متعدد در خصوص بهسازی و احداث کتابخانه پیگیری و در نهایت با افتتاح کتابخانه‌ای روستایی در شهرستان رامیانِ استان گلستان ادامه یافت.

پژوهش در خصوص امکان‌سنجی احداث و توسعه کتابخانه عمومی

نخستین فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه امور عمرانی در ماه خرداد را دفتر پژوهش و آموزش در معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کلید زد و در اطلاعیه‌ای از تمامی پژوهشگران دعوت کرد تا طرح‌های پژوهشی خود را در موضوعات مختلف از جمله؛ «مکان‌یابی، الگوی معماری و کالبد، امکان‌سنجی احداث و توسعه، جلب مشارکت‌های مردمی، امنیت محیطی، اثرسنجی فضا بر کاربر» به این معاونت ارائه دهند.

توسعه فضاهای کتابخانه‌ای؛ یکی از اولویت‌های اصلی نهاد در حوزه عمرانی

لزوم توجه به توسعه فضاهای کتابخانه‌ای همواره یکی از اولویت‌های اصلی نهاد در حوزه عمرانی بوده است. آرزو ولی‌پور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران در نشستی ویژه با شماری از خیرین مازندرانی با تأکید بر همین رویکرد، گفت: امروز بیشتر از هر زمانی نیاز به عزم جدی خیرین در یاری‌رسانی برای تکمیل و تجهیز کتابخانه‌های عمومی وجود دارد؛ چراکه مردم تشنه مطالعه‌اند و سرانه فضای فیزیکی پاسخگوی نیاز واقعی آن‌ها نیست. این یکی از مراتب بالای جهاد است، اینکه یکی در راه خدا از جان می‌بخشد عالی‌ترین نوع ایثار و کمال است، اما کسانی که بذل مال می‌کنند نیز از درجه بالای ایثار در محضر خداوند برخوردارند. تشریح آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی در استان مازندران و قول همکاری خیرین در خصوص تکمیل و تجهیر این پروژه‌ها پایان‌بخش این نشست بود.

لزوم تسریع روند پروژه‌های عمرانی کتابخانه‌ها

جلسه فوق‌العاده انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملارد و بخش‌های تابعه در نیمه نخست خردادماه با حضور علی نیکنام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، فرماندار، بخشداران، شهرداران در حالی برگزار شد که اعضای این انجمن با قاطعیت بر تسریع روند پروژه‌های عمرانی کتابخانه‌ها در شهرستان ملارد تأکید کردند. بهبود وضعیت عمرانی ساختمان‌های کتابخانه‌های ملارد توسط شهرداری‌ها از مهمترین مصوبات این جلسه بود.

ساخت و راه‌اندازی کتابخانه‌ها در روستاها

نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی بخش صفادشت در سال ۹۷ نیز با تأکید و همراهی اعضاء و بخشدار این بخش بر لزوم ساخت و راه‌اندازی کتابخانه در روستاهای صفادشت همراه بود و ساخت و راه‌اندازی کتابخانه در روستاهای بخش صفادشت، معرفی ساختمان مناسب به اداره کتابخانه‌های عمومی توسط دهیاری‌ها جهت راه‌اندازی کتابخانه از جمله مهم‌ترین مصوبات این جلسه بود.

دستاوردهای فراوان عمرانی در استان آذربایجان‌غربی

نشست رسانه‌ای مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی در واپسین روزهای خردادماه نیز با خبرهایی خوش همراه بود. علی فیروز در بخشی از این نشست با اشاره به راه‌اندازی چهار باب کتابخانه در آذربایجان‌غربی در سال گذشته، گفت: ۲ باب کتابخانه در خوی، یک باب کتابخانه در روستای کشتیبان ارومیه و یک باب در شهر آواجیق چالدران احداث شد. همچنین موافقت‌نامه احداث ۱۳ باب کتابخانه جدید در استان با اعتباری بالغ‌بر ۶۲ میلیارد ریال امضا شده و از این میزان، اعتباری در حدود ۱۷ میلیارد ریال تخصیص داده شده است. خیران نیز تاکنون ۴۵۰ میلیون ریال برای احداث نخستین کتابخانه خیرساز این استان در میاندوآب هزینه کرده‌اند.

بهسازی و شاداب‌سازی فضای کتابخانه‌ای؛ زمینه‌ساز رشد حضور مردم در کتابخانه‌های عمومی

بهسازی فضای کتابخانه‌های عمومی را نیز باید یکی دیگر از توجهات و اقدامات نهاد کتابخانه‌های های عمومی کشور در حوزه عمرانی دانست. محمد محامدی، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی تفت در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان با اشاره به همین اولویت و با قدردانی از حرکت ارزشمند اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در بهسازی و زیباسازی محیط کتابخانه‌ها تصریح کرد: اگر شاداب‌سازی فضای کتابخانه‌ها در دستور کار قرار گیرد، شاهد رشد حضور مردم و به ویژه جوانان در کتابخانه خواهیم بود.

وی در این راستا تأکید کرد: فرمانداری تفت اعلام آمادگی می‌کند بودجه خاصی را در سال جاری برای شاداب‌سازی و بهسازی کتابخانه‌های عمومی شهر اختصاص دهد تا بتوان فضاهای کتابخانه‌ای تفت را به حالت مطلوب رساند.

رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تفت از نظر فعالیت‌های خیری در حوزه کتابخانه‌ها نیز جزو شهرستان‌های نمونه استان است، گفت: ۴ باب از ۱۰ باب کتابخانه شهرستان به همت خیران تفتی ساخته یا تجهیز شده است که نشان دهنده نگاه ویژه خیران نیک‌اندیش شهرستان به حوزه‌های فرهنگی و کتابخانه‌سازی است.

دوست فاطمی‌ها، شاداب‌سازی کتابخانه‌ها را بر پایه ۲ وجه آموزش و اختصاص بودجه مناسب، ممکن دانست و افزود: شاداب‌سازی کتابخانه‌ها علاوه بر اقدامات فیزیکی و عمرانی و همچنین اختصاص بودجه برای این امر، نیازمند آموزش درست و اصولی به کارکنان و کتابداران است که این موضوع از ۲ سال پیش در دستور کار اداره کل کتابخانه‌های عمومی قرار گرفته و همکاران کتابدار در دوره‌های مختلف آموزشی در این بخش شرکت کرده‌اند.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه شهرستان تفت در شاخص‌های «تعداد کتابخانه به نسبت جمعیت» و «متراژ فضای کتابخانه‌ای» در جایگاه نخست استان قرار دارد، تأکید کرد: در شهرستان تفت نیاز چندانی به افزایش کتابخانه احساس نمی‌شود و باید بهسازی فضاهای موجود در دستور کار قرار گیرد.

کتابخانه روستایی شهید گلوی؛ مهمان تازه‌وارد شهرستان رامیان

 افتتاح کتابخانه روستایی شهید گلوی شهرستان رامیان در استان گلستان نیز یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بخش عمرانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در روزهای پایانی خردادماه بود. با بهره‌برداری از این کتابخانه که روز سه‌شنبه بیست و نهم خرداد با حضور رضا قوانلو مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان و جمعی از مقامات محلی افتتاح شد، تعداد کتابخانه‌های عمومی این استان به ۸۰ باب رسید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گلستان در حاشیه مراسم راه‌اندازی این کتابخانه عنوان کرد: کتابخانه فرخی سیستانی در روستای انقلاب شهرستان آق‌قلا، کتابخانه شهدای شیرنگ در روستای شیرنگ شهرستان علی‌آباد، کتابخانه ولی‌عصر(عج) در روستای نوده خاندوز شهرستان آزادشهر و کتابخانه شهدای مدافع حرم روستای صادق‌آباد شهرستان گالیکش و کتابخانه امام علی(ع) روستای آق‌امام شهرستان مراوه‌تپه در سال گذشته و در ایام دهه‌فجر افتتاح شده است.