پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰

با حضور جمعی از مسئولان و فعالین فرهنگی آذربایجان شرقی؛

مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار برگزار شد

مراسم هفته کتاب آذربایجان شرقی 1397

همزمان با ایام هفته کتاب، مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی آذربایجان شرقی در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی، مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان آذربایجان شرقی، روز دوشنبه ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۷، با حضور جواد رحمتی، سرپرست استانداری آذربایجان شرقی؛ مهری پریرخ، عضو هیئت امنای کتابخانه های عمومی کشور؛ محمد هادی ناصری طاهری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ شهرام خدایی، مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی، جمعی از مسئولان فرهنگی آذربایجان شرقی و کتابداران استان برگزار شد.

پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی به هفته کتاب خلاصه نشود

جواد رحمتی، سرپرست استانداری آذربایجان شرقی، در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: موضوع کتاب و کتابخوانی، نباید به این روزهای خاص خلاصه شود. کتاب، از تقدس خاصی در میان اهل علم برخوردار است و با وجود تغییرات زیادی که در بحث اطلاع رسانی ایجاد شده، اما هیچ چیز نمی تواند جایگزین کتاب شود.

رحمتی اظهار کرد: کتاب و کتابخوانی، نماد توسعه یک کشور است و متاسفانه خیلی از کتاب های ما در ایران، با تیراژ پایینی منتشر می شود و اهل تفکر، باید در این خصوص تحقیق و بررسی کنند تا این مشکل را برطرف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: گاهی از طریق فضاهای مجازی، اطلاعات سطحی به مردم منتقل می شود و انسان را دچار سردرگمی می کنند، ولی کتاب همیشه یار صمیمی و صادق انسان است و به همین دلیل، از ارزش بالایی برخوردار است.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی در پایان گفت: امیدوارم روز به روز وضعیت کتاب و کتابخوانی در سطح کشور و استان بهتر شود و از تمام دست اندرکاران این امر به ویژه کتابداران کتابخانه های عمومی استان، تشکر و قدردانی می کنم.

کتابخانه ها را به سمت پایگاه اجتماعی مردم شدن سوق داده ایم

محمدهادی ناصری طاهری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این مراسم گفت: متاسفانه فرهنگ رایج ما در اظهار نظرها، از اطلاع رسانی به سمت انشانویسی سوق پیدا کرده و این موضوع، به یکی از آفت های امروز جامعه تبدیل شده است.

وی افزود: در فضاهای مجازی، همه در خصوص پایین بودن سرانه مطالعه اظهار نظر می کنند، اما دریغ از این که یک کتاب برای مطالعه معرفی کنند.

ناصری افزود: ۷۷۰۰۰ برنامه مختلف در کل کشور، از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال گذشته برگزار شده و در چندسال گذشته با همت مدیران و کتابداران کتابخانه های عمومی کشور قدم های مثبت زیادی در این رابطه برداشته شده است.

شهرام خدایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی نیز در این برنامه ضمن ارائه گزارش از وضعیت موجود کتابخانه های عمومی استان گفت: امروز، روز جشن کتاب و کتابخوانی است و کسانی که دلشان برای کتاب می تپد، در این محفل حضور دارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی با بیان این که در سال ۵۷، ۲۷ کتابخانه در سطح استان آذربایجان‌شرقی وجود داشت، خاطرنشان کرد: امروز مفتخریم که در هفته کتاب با افتتاح کتابخانه شهید محمدرضا فخیمی هریس به آمار ۱۱۴ کتابخانه رسیده‌ایم. تمامی همکاران ما در سطح استان، زحمات زیادی می کشند و به دنبال این هستند که شاخص های کتابخوانی را بهبود ببخشند، اما معتقدم که هنوز قدم های زیادی در حوزه کتاب و کتابخانه در سطح استان باید برداشته شود.

خدایی در پایان تاکید کرد: هدف اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی این است که کتابخوانی را از خودمان شروع کنیم و در همین راستا برنامه های کتابخوانی متنوعی را با محوریت کتابداران و همچنین مسئولین استانی تدارک دیده ایم.

گفتنی است تقدیر از ۹ کتابدار و مسئول کتابخانه نمونه استانی، یک خدمتگزار نمونه کتابخانه های عمومی استان، ۱۰ کتابخوان نمونه و کتابداران کتابخانه آیت الله نجفی اهری به عنوان کتابخانه نمونه استان و همچنین سخنرانی علمی با موضوع «اهمیت سواد اطلاعاتی برای کتابداران» توسط مهری پریرخ، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از دیگر برنامه های اجرا شده در این مراسم بود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 2 =