دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲

مسئول کتابخانه عمومی فرهنگسرای امام خمینی(ره) زنجان بیان کرد؛

نقش برجسته خانواده ها در ترغیب فرزندان به کتابخوانی

مصاحبه با میترا رضایی مسئول کتابخانه عمومی فرهنگسرای امام خمینی(ره)

میترا رضایی، مسئول کتابخانه عمومی فرهنگسرای امام خمینی(ره) زنجان گفت: خانواده ها نقش مهمی در تشویق فرزندان به کتاب و کتابخوانی دارند و این موضوع با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

میترا رضایی، مسئول کتابخانه عمومی فرهنگسرای امام خمینی(ره) زنجان در گفتگو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه های استان زنجان، اظهار داشت: هفته کتاب فرصت بسیار مناسبی برای جلب توجه اقشار مختلف جامعه به موضوع کتاب و کتابخوانی است که البته این مهم در طول سال نیز باید جدی گرفته شود.

وی اظهار داشت: هدف از کتابخوانی افزایش آگاهی و اطلاعات عموم جامعه است که اکنون از طریق منابع چاپی و مکتوب و نیز منابع دیجیتال و الکترونیکی قابل دسترس است.

رضایی افزود: اداره کل کتابخانه های عمومی استان، به عنوان یکی از متولیان اصلی امر ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان، فعالیت فعالانه ای در این بخش دارد و اقدامات و کارهای مفیدی تاکنون انجام داده است.

این کتابدار زنجانی ادامه داد: توجه و اهتمام ویژه به کودکان و نوجوانان به عنوان اداره کنندگان کشور در سال های آتی، امری است که امروزه توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور مورد توجه ویژه قرار گرفته است و بخش های کودک و نوجوان در کتابخانه های عمومی از فعال ترین بخش های کتابخانه ای است که اجرای نشست های کتابخوانی، قصه گویی و شعرخوانی، کلاس های نویسندگی، مسابقات مختلف و برنامه های شاد و جذاب دیگر از جمله اقدامات اثربخش در جذب این گروه به کتابخانه ها و توسعه فرهنگ کتابخوانی است.

وی بیان داشت: برخی خانواده ها که با کتاب انس و الفت دارند قدر این یار مهربان را می دانند و خود مشوّق خوبی برای ترغیب فرزندان به کتابخوانی و مراجعه به کتابخانه های عمومی هستند؛ نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی از دوران کودکی به مراتب اثرگذاری بهتری دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه گسترش شبکه های مختلف اجتماعی و اینترنت در برخی خانواده ها فرصت مطالعه و کتابخوانی را از آنها سلب کرده، در صورتی که می توان با مدیریت درست استفاده از تلفن همراه در منزل، زمانی را به مطالعه اختصاص داد.

رضایی همچنین به نقش مهم کتابداران در جذب علاقمندان و مخاطبان به کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: این گروه از فعالان عرصه کتاب، می توانند با بیان شیوا و دانش کافی در هدایت مراجعه کنندگان نقش مهمی داشته باشند. تسلط کتابداران به منابع و موضوعات مطرح روز، کمک شایانی به هدایت صحیح مراجعه کننده به سمت منابع مورد نیاز می کند. در این میان برگزاری دوره های آموزشی مهارت افزایی برای کتابداران سهم بسزایی خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: بخشی از اعضای کتابخانه های عمومی کودکان و نوجوانان و دانش آموزان پشت کنکوری هستند که هر کدام نیازهای ویژه ای دارند. با مدیریت درست فضا و امکانات کتابخانه می توان فضای مناسب هر کدام از این گروه های مخاطب را مهیا کرد.

وی اظهار داشت: امید است با اهتمام خانواده ها، هدف گذاری صحیح و برنامه ریزی منسجم نهاد کتابخانه های عمومی کشور و حمایت دستگاه های فعال فرهنگی در آینده نزدیک شاهد توسعه و تعمیق فرهنگ کتابخوانی باشیم و این امر به عنوان یک مطالبه عمومی در جامعه مطرح شود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 10 =