سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰

مهدی ملک محمد در کارگاه آموزشی «رهایی از حس تنهایی» مطرح کرد؛

حس تنهایی با دانستن از بین می‌رود

مهدی ملک محمد

کارگاه های آموزشی «رهایی از حس تنهایی» ویژه اعضای کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان با تدریس مهدی ملک محمد، مدرس کارگاه های روان شناسی و مهارت های زندگی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، دور سوم کارگاه های آموزشی ویژه اعضای کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان با عنوان «رهایی از حس تنهایی» با مشارکت مرکز مشاوره خدمات بیدار با مدیریت محمود گلزاری و با حضور مهدی ملک محمد، مدرس کارگاه های روان شناسی و مهارت های زندگی امروز دوشنبه ۲۶ آذر با حضور اعضای کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان و علاقه مندان در سالن اجتماعات فرهنگسرای الهیه این شهرستان برگزار شد.
در بخش اول این کارگاه مهدی ملک محمد مدرس کارگاه های روان شناسی و مهارت های زندگی با اشاره به مشاهدات و تحقیقات میدانی خود در شهرستان بهارستان گفت: بر اساس مشاهده هایی که در مدت حضورم در بهارستان داشته ام متوجه شدم یکی از چالش ها و مشکلات اجتماعی مهم در شهرستان بهارستان احساس تنهایی است.
وی با ارائه تعریفی از دو موضوع تنهایی و احساس تنهایی تصریح کرد: در روان شناسی یک موضوع به نام تنهایی و یک موضوع نیز به نام احساس تنهایی وجود دارد. این دو موضوع اساسا با هم متفاوت هستند و هر کدام نیز تعریف ویژه خود را دارد.
ملک محمد با اشاره به سرفصل آموزشی این دوره که احساس تنهایی است، ادامه داد: علت اصلی و اولیه تمام بیماری های روانی احساس تنهایی است. این مشکل آرام آرام و ذره ذره انسان را در بر می گیرد، در حالی که انسان متوجه آن نمی شود.
وی افزود: علت و نوع احساس تنهایی متعدد هستند که در فردی با فردی دیگر متفاوت است. در گذشته مطرح می شد که انسان حیوانی است اجتماعی، یعنی بعد اجتماعی بودن را وجه تمایز انسان و حیوان عنوان می کردند. چرا که حیوانات طبیعتا بر اساس غریزه خود اجتماع می کنند، در حالی که انسان با اختیار و انتخاب خود در اجتماع حاضر می شود و در واقع اجتماعی بودن را انتخاب می کند و اطلاع از چیستی و چرایی داشتن توسط افراد می تواند در کمک آنها برای رفع حس تنهایی موثر باشد.
مدرس کارگاه های روان شناسی و مهارت های زندگی با اشاره به آمارهایی که معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری منتشر کرده، تأکید کرد: بر اساس آمارهای اعلامی، روزانه در یک خانواده ایرانی به طور متوسط تنها 17 دقیقه گفت و گو صورت می گیرد. منظور از گفت و گو این است که افراد در خانواده احساسات خود را در قالب کلام به دیگر اعضا منتقل کنند.
ملک محمد در ادامه انواع تنهایی را برای حاضران در جلسه تشریح کرد. وی، تنهایی موقعیتی، تنهایی مجردی، تنهایی انتخاب شده، تنهایی دورن فردی و تنهایی گذرا را از انواع احساس تنهایی برشمرد و گفت: اولین و بیشترین مشکل در احساس تنهایی، تنهایی موقعیتی است که معمولا به دلیل برخی اتفاقات مانند از دست دادن یک عزیز رخ می دهد. معمولا همه انسان ها آن را تجربه کرده یا خواهند کرد.
وی نوع دیگر احساس تنهایی را تنهایی مجردی برشمرد و افزود: هیچ کسی نمی تواند به ما تضمین دهد که از ابتدای زندگی تا انتها همراه ما خواهد بود. این واقعیت که همه ما باید به تنهایی دنیا را ترک کنیم شدیدترین و سهمگین ترین احساس است که داریم.
ملک محمد احساس تنهایی انتخاب شده را نوع دیگری از احساس تنهایی ذکر کرد و گفت: معمولا این نوع حس تنهایی به انتخاب فرد صورت می گیرد. شخصی که در جمع، زمینه صحبت کردن با افراد دیگر اعضای خانواده را دارد،  اما خودش انتخاب می کند که تنها بنشیند و با تلفن همراه کار کند و ...
این استاد روان شناسی احساس تنهایی درون فردی را نوع دیگر از احساس تنهایی بر شمرد و تصریح کرد: در احساس تنهایی درون فردی، ما خودمان با خودمان قهر هستیم و در واقع خودمان را نمی پذیریم. در این نوع فرد علاوه بر اینکه نسبت با سایر افراد تنهاست با خودش هم تنهاست. معمولا افرادی که خودکشی می کنند از این نوع تنهایی رنج می برند.
وی حس تنهایی گذرا را نوع دیگری از احساس تنهایی دانست و تأکید کرد: انسان به صورت ذاتی به دنبال این است که از تنهایی دوری کند چرا که دوری از تنهایی انسان در طول قرن ها بر خلاف موجودات دیگر با زندگی او مرتبط بوده است؛ به همین دلیل انسان به طور ناخوادآگاه همواره نگران احساس تنهایی است.
ملک محمد در ادامه با تأکید بر اینکه هوش هیجانی باعث موفقیت در زندگی می شود، گفت: توانایی شناخت هیجانات مانند عشق، نفرت، شادی، اضطراب، استرس و غم موجب می شود ما در زندگی موفق شویم. در تعریف انسان سالم به لحاظ روانی می گویند انسانی سالم است که خودش را همان گونه که هست بپذیرد. اما اتفاقی که امروز رواج بسیاری دارد این است که ما خودمان را نمی پذیریم.
این استاد روان شناسی در ادامه مهمترین راهکار برای از بین بردن احساس تنهایی را پذیرش آن دانست و گفت: ما باید بپذیریم گاهی دچار احساس تنهایی می شویم. اگر بپذیریم به دلیل مسائلی که با آن روبرو هستیم، احساس تنهایی و غم حق ما است این حس ما را دچار بحران نخواهد کرد. اما مشکل جایی ایجاد می شود که فرد داشتن احساس تنهایی و غمگین بودن را یک اتفاق غیرعادی و غیر طبیعی می داند. به همین دلیل است که به غم بیش از شادی اهمیت می دهیم. چون ما فکر می کنیم شادی یک اتفاق طبیعی و غم یک اتفاق غیر طبیعی است.
ملک محمد در بخش دیگری از این کارگاه یکی از علل ایجاد احساس تنهایی را نداشتن فعالیت مناسب با روحیه دانست و افزود: یکی از مشکلات ما این است که بین آن چیزی که می توانیم تغییر دهیم با آن چیزی که نمی توانیم تغییر دهیم تفکیک قائل می شویم. ابتدا باید این دو را از هم تفکیک کنیم و در ادامه آنچه را که نمی توانیم تغییر دهیم کنار بگذاریم و درگیر آن نشویم. اما آن چیزی که می توانید تغییر دهید حتما به سمت آن بروید و آن را تغییر دهید.
وی افزود: به دنبال آموختن مهارت های ارتباطی باشید. خوشبختانه کتاب های خوب و مناسبی در این زمینه منتشر شده. همچنین کارگاه های آموزشی بسیاری در این زمینه وجود دارد. همچنین کتاب هایی با موضوع هوش هیجانی بسیار می تواند در این زمینه کمک کنند. با این حال فردی که احساس کند با مطالعه این کتاب ها مشکلاتش حل نمی شود و در احساس تنهایی اش دچار افراط شده است، به مشاوره فردی نیازد دارد.
بخش دوم این کارگاه که از ساعت 13 الی 17 ادامه داشت، به پرسش و پاسخ حاضران با مهدی ملک محمد استان کارگاه های روان شناسی و مهارت های زندگی اختصاص یافت.
گفتنی است، دوره اول کارگاه های آموزشی شهرستان بهارستان به دنبال برگزاری نخستین نشست فوق العاده شورای معاونین نهاد در شهرستان بهارستان استان تهران در قالب چهار دوره با عنوان های «پیشگیری از طلاق» با حضور محمود گلزاری، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دوره آموزشی «شادی افزایی، غم زدایی» با حضور مهدی ملک محمد و کارگاه آموزشی «مدیریت استرس» در مرداد ماه سال جاری برنامه ریزی و اجرا شد.
دور دوم کارگاه های آموزشی ویژه اعضای کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان با عنوان «کارگاه‌های خودتوانمندسازی و مشاوره برای کاربران کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهارستان» با حضور اساتید برجسته حوزه روان شناسی در شش ماه دوم سال جاری به صورت رایگان  برنامه ریزی شده و تا پایان سال برگزار می شود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 2 =