دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد:

کتابخانه می تواند محلی برای رویش فعالیت های اجتماعی باشد

صالحی وزیر ارشاد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نیاز به ایجاد یک موج جدید در رویکرد کتابخانه های عمومی گفت: کتابخانه می تواند مولد سرمایه اجتماعی بر کانون کتاب و محلی برای رویش فعالیت های اجتماعی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد با گرامیداشت یاد امام راحل و شهدا طی سخنانی گفت: امیدواریم در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی مسیری که آن بزرگواران برای ما باز کردند با همت مضاعف ادامه دهیم.

وی افزود: وقتی به تمدن های مختلف بشری و بیش از ۴۰ تمدن شناخته شده نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که دو پیشران مهم در شکل گیری تمدن اسلامی مطرح بوده اند. ابتدا مساجد و در ادامه آن در همان سال‌های اولیه کتابخانه‌ها که به مساجد اضافه شدند. در این نگاه کتابخانه ها صرفا یک گنجینه حفظ کتاب نیست بلکه نقطه عزیمت جامعه سازی و تمدن سازی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رشد کتابخانه ها در ۴۰ سال گذشته گفت: در فضای ۴۰ ساله پس از انقلاب اتفاقات خوبی در حوزه کتابخانه ها شکل گرفته است. در حوزه افزایش تعداد کتابخانه ها، تعداد عضو، تعداد کتاب، تعداد مراجعان، تعداد امانت و... به طوری که وقتی این آمار را با سال های ۵۷ و ۵۸ مقایسه می‌کنیم متوجه جریان رشد کتابخانه های عمومی می شویم.

صالحی تأکید کرد: امروزه در ادامه همت و حرکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در توسعه و گسترش کتابخانه های عمومی نیاز به یک موج جدید در حوزه کتابخانه های عمومی داریم تا کتابخانه را به عنوان یک مولد سرمایه اجتماعی بر کانون کتاب مطرح کنیم به طوری که کتابخانه تنها محل رویش کتاب نباشد بلکه محلی برای رویش فعالیت های اجتماعی بر پایه کتاب باشد.

وی تصریح کرد: ما باید کتابخانه‌ هایی از نوع دوم داشته باشیم، کتابخانه‌ های که مردم تنها برای خواندن کتاب در آن حاضر نمی شوند بلکه در آن مکان حاضر می‌شوند تا یک شهروند فعال و خلاق باشند و این هدفی است که ما در کتابخانه نوع دوم دنبال می‌کنیم.
صالحی با تقدیر از تمام دست‌اندرکاران ساخت و افتتاح کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد گفت: در این کتابخانه ۴۳ خدمت برای مراجعان پیش بینی شده که از این میان ۱۳ خدمت به عنوان خدمات نوین کتابخانه‌ای برای اولین بار برای مراجعان ارائه خواهد شد تا از طریق این خدمات نوین بتوانیم به جامعه‌ کتاب محور و دانش محور دست پیدا کنیم. این خدمات کمک خواهند کرد که جامعه ای گفتگو محور پدید آوریم تا در آن فرصت تعامل را بر مبنای گفتگو و سخن گفتن میان افراد فراهم آوریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با این رویکرد ما می توانیم در کنار یکدیگر نوع دوم کتابخانه های عمومی را جدی بگیریم و این احساس را پدید آوریم که کتابخانه ها می توانند مجالی برای زندگی اجتماعی بهتر باشند امیدوارم این اتفاق خوب در شهر مشهد آغازی برای گسترش آنچه که از آن به عنوان نوع دوم کتابخانه یاد می‌کنیم باشد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 13 =