شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹

مسئول کتابخانه عمومی مشارکتی برتر کشور در سال۹۷؛

علاقه به کتاب ایده ایجاد کتابخانه را در من به وجود آورد

مصاحبه با مسئول کتابخانه برتر سال97

بنت الهدی آقاجانی، مسئول کتابخانه عمومی مشارکتی بنت الهدی(س) شهرستان فومن در گفتگو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان ضمن معرفی خود با بیان اینکه دارای مدرک کارشناسی شیمی هستم، اما علاقه به حوزه کتاب و کتابخوانی من را به سمت و سوی ایجاد یک کتابخانه سوق داد.

بنت الهدی آقاجانی، مسئول کتابخانه عمومی بنت الهدی(س) شهر فومن در گفتگو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، به سابقه حضور خود در حوزه کتابداری و همکاری با نهاد کتابخانه های عمومی کشور اشاره کرد و گفت: ایده تاسیس کتابخانه بنت الهدی(س) شهرستان فومن به دلیل علاقه شخصی من به امر آموزش کودکان و نوجوانان و ترغیب کودکان شهرم به مطالعه و کتابخوانی شکل گرفت. با این ایده همواره به دنبال یافتن راهی برای گسترش کار خود بودم که با اقدامات ارزشمند نهاد کتابخانه های عمومی در حوزه کودکان و نوجوانان آشنا شدم و از سال۱۳۹۵ کتابخانه عمومی مشارکتی بنت الهدی(س) را با مجوز رسمی از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور تاسیس و با این نهاد همکاری کردم.

ایجاد بخش های کودک در کتابخانه های عمومی اقدام ارزشمندی از سوی نهاد بود

آقاجانی ایجاد بخش های مستقل کودک در بسیاری از کتابخانه های عمومی در کشور را اقدامی ارزشمند از سوی نهاد برشمرد و آثار این اقدام در سال های اخیر را در جذب کودکان به کتابخانه و ترغیب آن ها به کتاب و کتابخوانی بسیار چشمگیر دانست.

وی همچنین به انتخاب کتابخانه عمومی مشارکتی بنت الهدی(س) فومن به عنوان کتابخانه برتر مشارکتی کشور در سال گذشته(۱۳۹۷) اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من برگزاری دوره ها و فعالیت های آموزشی به روز در کتابخانه بنت الهدی و اخذ نمایندگی مجاز سیستم های بین اللملی یوسی مس در حوزه کودکان و نوجوانان که منجر به پویایی کتابخانه نیز شد، از دلایل اصلی این انتخاب بود.

آقاجانی همچنین برگزاری دوره های هنری به صورت مستمر ویژه تمامی گروه های سنی، برگزاری دوره های خط تحریری، برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت ماهانه به منظور معرفی کتاب های خوانده نشده، حضور در مدارس ابتدایی و امانت دادن کتاب به مدرسه و تحویل آن بعد از یک هفته، برگزاری نشست های کتاب خوان مدرسه ای و کتابخانه ای و برگزاری ویژه برنامه های متعدد قصه گویی برای اعضای کودک به صورت روزانه را از دیگر دلایل انتخاب کتابخانه به عنوان برتر کشور در سال گذشته عنوان کرد.

بنت الهدی آقاجانی در ادامه به تغییرات در رویکرد و فعالیت کتابخانه پس از انتخاب به عنوان کتابخانه برتر کشور نیز اشاره کرد و گفت: پس از کسب این افخار بزرگ ملی فعالیت های متنوع دیگری نیز به برنامه های کتابخانه اضافه کرده و ارتباط گسترده تری با مدارس و خصوصا مدارس ابتدایی برقرار کردم که از آن جمله می توان به حضور در مدارس و تشویق دانش آموزان به عضویت در کتابخانه و معرفی فعالیت های علمی فرهنگی و هنری کتابخانه، برگزاری جشن ها به مناسبت های مختلف اعم از اعیاد مذهبی، ملی و انقلابی مانند دهه فجر و ۱۳ آبان و تمرکز به جذب کودکان و نوجوانان اشاره کرد.

توجه به حوزه ارتقای سلامت اجتماعی با برگزاری کارگاه های مختلف آموزشی

مسئول کتابخانه برتر مشارکتی کشور همچنین یکی از مهم ترین برنامه های کتابخانه عمومی بنت الهدی(س) فومن را توجه به حوزه ارتقای سلامت اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به ماهیت اقدامات فرهنگی کتابخانه و اطمینانی که خانواده ها به این مراکز فرهنگی دارند، استفاده از فضای کتابخانه برای برگزاری کارگاه های مختلف در حوزه هنجارهای اجتماعی می تواند موجب رشد آگاهی های اجتماعی شود. از این رو یکی از مهم ترین برنامه های ما در کتابخانه عمومی مشارکتی بنت الهدی(س) برگزاری جلسات مشاوره مادر و کودک توسط کارشناس مشاوره خانواده، برگزاری جلسات معرفی تغذیه سالم تحت عنوان «سفره سلامت» با حضور کارشناس تغذیه ویژه اعضا و اولیا و برگزاری جلسات مشاوره تحصیلی در کتابخانه برای اعضای دانش آموز کتابخانه است که در طول هفته برگزار می شود و با استقبال بسیار خوبی از سوی اعضا و والدین آن ها مواجه است.

اجرای طرح «همیار کتابدار» و «کارت تشویق» در کتابخانه عمومی بنت الهدی(س)

آقاجانی ادامه داد: از دیگر اقدامات خلاقانه و تاثیر گذار این مجموعه اجرای طرح همیار کتابدار، همیار معلم و دادن اختیارات یک کتابدار نظیر عضو گیری، مرتب کردن کتاب ها، نظم بخشیدن به کتابخانه به اعضای فعال کتابخانه، طرح معرفی کتاب های دیده نشده در کتابخانه، طرح خلاصه نویسی کتاب های خوانده شده توسط اعضای کتابخوان و طرح «کارت تشویق» به منظور جذب اعضای جدید بوده است. در این طرح ابتکاری چنانچه هر یک از اعضای کتابخانه یک نفر را به کتابخانه اضافه کنند یک کارت تشویق دریافت و با دریافت ۱۰ کارت یک جایزه نفیس را از آن خود می کنند.

گفتنی است، کتابخانه عمومی بنت الهدی(س) شهرستان فومن با زیربنایی بالغ بر ۱۰۲ مترمربع هم اکنون دارای ۴۵۰ عضو فعال، ۵ هزار و ۱۵۶ نسخه کتاب در موضوعات مختلف و دارای بخش های کودک و نوجوان، مخزن کتاب، بخش مرجع، بخش منابع کمک درسی و بخش مطالعه بزرگسالان است. این کتابخانه در مراسم ملی تجلیل از کتابداران، کتابخوانان و کتابخانه های برتر کشور در سال گذشته از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان کتابخانه عمومی مشارکتی برتر کشور انتخاب و از بنت الهدی آقاجانی به عنوان مسئول این کتابخانه تجلیل شد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 9 =