چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵

مدال فرهیختگی بر سینه خادمان کتاب در شیراز؛

آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در فارس برگزار شد

جشن کتاب استان فارس

آیین تجلیل از برگزیدگان حوزه کتاب و کتابخانه های عمومی در فارس با حضور مقامات کشوری و استانی و با تجلیل از ۴۳ برگزیده در شهر شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در فارس با قدردانی از ۴۳ کتابداران برتر و خادمان حوزه کتاب، کتابخوانان، مسئولان برتر استانی، فعالان و خیرین کتابخانه ساز استان، روز سه شنبه ۱۲ آذرماه با حضور هادی امیری، مدیرکل عمرانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ عنایت الله رحیمی، استاندار فارس؛ سیداحمد احمدی زاده، معاون سیاسی امنیتی و کیوان نیازی، مدیرکل اجتماعی استانداری فارس؛ صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس؛ زهرا افتخاری، مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان فارس؛ روح الله بهرامی، مدیرکل امور عشایر استان؛ روح الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس، جمعی از مسئولان استانی، شهرداران و فرمانداران، خیرین، کتابداران و اصحاب رسانه در سالن همایش استانداری فارس برگزار شد.

تعداد کتابخانه های عمومی فارس در دولت تدبیر و امید ۳۱ درصد رشد داشته است

استاندار فارس در جمع کتابداران ضمن قدردانی از خدمات ارائه شده در کتابخانه های عمومی، عنوان کرد: توسعه‌یافتگی در همه جنبه‌ها رابطه نزدیک و همبستگی مستقیمی با کتابخوانی دارد. هر کجا مهد تولید اندیشه است می‌تواند از توسعه‌ یافتگی بیشتری برخوردار باشد و این توسعه‌یافتگی رفاه، آسایش و امنیت به ارمغان می‌آورد.

عنایت الله رحیمی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در زمینه کتاب و کتابخوانی، بسیار مولد و ارزشمند است، یادآور شد: اگر فردی به ساختن کتابخانه، تقویت اندیشمندان، توسعه چاپخانه‌ها و دیگر فعالیت‌های فرهنگی می پردازد، نباید پنداشت که هزینه کرده، بلکه این اقدامات سرمایه‌گذاری زاینده ای است و مردم در آینده از اثرات آن بهره‌مند خواهند شد.

وی با تصریح اینکه رشد کتابخانه ها در دولت تدبیر و امید نشان از توجه این دولت به حوزه کتابخوانی دارد، گفت:  از ابتدای این دولت تعداد کتابخانه‌های فارس رشدی بیش از ۳۱ درصد داشته است و هم‌اکنون ۲۴۰ باب کتابخانه در فارس وجود دارد. این در حالی است که این دولت در شرایط دشوار اقتصادی به سر می‌برد.

استاندار فارس افزود: در زمینه افزایش تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی نیز از ابتدای دولت شاهد رشد بیش از ۳۴درصدی میزان عضویت بوده‌ایم و امروز بیش از ۱۵۹ هزار نفر عضو کتابخانه‌های فارس هستند؛ همچنین توسعه زیربنایی کتابخانه‌ها نیز با رشد بیش از ۱۶ درصد، نشان از توجه این دولت داشته است.

نماینده عالی دولت در استان فارس از پیگیری ها برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز خبر داد و اعلام کرد: دو قطعه زمین برای احداث کتابخانه مرکزی فارس در نظر گرفته شده است و با برنامه‌ریزی های صورت‌گرفته به زودی کلنگ احداث آن به زمین می‌خورد.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان فارس در جمع مسئولان استان تأکید کرد: برابر قانون از شهرداران می خواهم که سهم کتابخانه ها را با ساخت کتابخانه و اعتبارات نقدی پرداخت کنند تا شاهد گسترش کتابخانه های عمومی در استان باشیم.

وی با بیان اینکه تولید کتاب در شرایط امنیت پایدار محقق می‌شود، گفت: امنیت ضامن فعالیت فرهنگوران است.

رحیمی با بیان اینکه نهادهایی برای ایجاد امنیت عمومی در جامعه تاسیس شده، تأکید کرد: در یک جامعه ۸۰ میلیونی با همدلی و هم افزایی می‌توان امنیت پایدار ایجاد کرد.

استاندار فارس با بیان اینکه در تاریخ ما، کتابخانه‌های بزرگ و نویسندگان برجسته ای وجود دارند، خاطرنشان کرد: باید ضمن شناخت گذشته، حال را تحلیل کنیم و برای آینده برنامه‌ ریزی کنیم تا حرکت در مسیر توسعه شتاب گیرد.

وی با اشاره به اینکه سرانه کتابخوانی مطلوب نیست، بر ضرورت انجام اقداماتی در این خصوص تأکید کرد.

گسترش خدمات کتابخانه‌ها در مناطق محروم، اولویت نهاد است

هادی امیری، مدیرکل عمرانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در فارس، نهاد کتابخانه های عمومی کشور را مجموعه‌ای کاملاً فرهنگی با هویت اسلامی- ایرانی دانست و گفت: کتابخانه های عمومی به صورت مستقیم بر جامعه تأثیر می‌گذارند و وظیفه ایجاد زیرساخت برای ارتقای سرانه مطالعه و تحقیق عدالت دسترسی به کتاب و کتابخانه را در کنار مسئولیت تأسیس، ساخت، بازسازی، توسعه و مدیریت بر کتابخانه‌های عمومی بر عهده دارند.

هادی امیری با بیان اینکه اولویت‌های نهاد به عنوان پایگاه مهم اجتماعی و فرهنگی در حوزه خدمات، زیرساخت، فرایندها و منابع انسانی است، بیان کرد: گسترش خدمات کتابخانه‌ها در مناطق محروم و اولویت دار، مد نظر این نهاد بوده است؛ همچنین آموزش اعضا، تقویت کسب و کار محلی، ارتقای سلامت اجتماعی، توسعه زیرساخت، اهتمام به ساخت کتابخانه مرکزی و تلاش برای ساخت کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه مد نظر این نهاد است.

وی بیان کرد: این نهاد با بیش از ۷هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی متعهد مشغول خدمات‌رسانی است و در حال حاضر اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور از خدمات ۳هزار و ۵۱۸ کتابخانه برخوردار هستند.

مدیرکل امور عمرانی نهاد گفت: در مجموع از سال ۱۳۹۴، دوازده میلیارد و سیصد میلیون ریال از اعتبارات نهاد در بخش ابنیه استان فارس هزینه شده است که بیشتر آن در حوزه سرمایشی و گرمایشی و به سازی کتابخانه های روستایی بوده است. همچنین ۱۵ کتابخانه روستایی و ۲۰ کتابخانه شهری افتتاح شده است. از این میان ۳ کتابخانه با مساحت ۷۶۰ مترمربع در شهرهای فاقد کتابخانه بوده و چهار باب نیز در شیراز و اوز ویژه کودک و نوجوان طراحی شده است.

وی اضافه کرد: در روزهای آتی کتابخانه عمومی شهر فاقد کتابخانه قره بلاغ و ساختمان کتابخانه شهر گراش نیز افتتاح خواهد شد.  

در یکسال گذشته ۱۲ کتابخانه عمومی در فارس افتتاح شده است

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس نیز در این آیین با قدردانی از تلاش های کتابداران و همراهی خیران و مسئولان استانی عنوان کرد: تلاش ها و همراهی های استان به نتیجه نشست و شاهد ارتقای شاخص های کتابخانه ای همچون رشد ۲۰ درصدی عضویت و ۵۰ درصدی امانت کتاب در یک سال اخیر بودیم.

روح الله منوچهری از افتتاح ۱۲ کتابخانه عمومی و ساختمان کتابخانه در یکسال گذشته خبر داد و گفت: در کنار این ها هفت پروژه کلنگ زنی و هشت کتابخانه بازگشایی شد. همچنین ۴۵ کتابخانه در استان تعمیر شد.

وی با بیان اینکه با تلاش کتابداران امسال بیش از ۷۷ هزار نفر در جشنواره کتابخوانی با موضوع امام رضا (ع) مشارکت کردند، اضافه کرد: در حال حاضر در استان فارس ۱۶۰ هزار نفر از  خدمات کتابخانه های عمومی استفاده می کنند و ماهیانه ۱۵۵هزار کتاب امانت گرفته می شود.

منوچهری حمایت خیرین را برکت کار کتابخانه های عمومی دانست و با اعلام اینکه خیران استان فارس بیش از سی میلیارد ریال برای خرید کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان فارس کمک کرده اند، گفت: در قالب اجرای طرح نسیم دانایی، در مرحله نخست، سال گذشته بیش از سه میلیارد ریال کتاب خریداری و در مرحله دوم در سال جاری چهار میلیارد و دویست میلیون ریال کتاب تهیه می‌شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس با تأکید بر اینکه در طرح ابتکاری با عنوان «سفیران کتاب»، کتاب به دست عشایر استان رسید، گفت: ارائه خدمات به اقشار خاص همچون نابینایان، ناشنوایان، نوسوادان و مددجویان زندان از دیگر برنامه های کتابخانه های عمومی است که برخی از آن ها برای اولین بار در کشور در استان فارس صورت گرفته است.

وی در ادامه به بازسازی کتابخانه عمومی شهید آیت الله دستغیب شیراز نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد که با انتشار اسناد مناقصه، بازسازی کتابخانه شهید آیت الله دستغیب شیراز هرچه زودتر انجام گیرد تا به زودی جشن آراستگی این کتابخانه عمومی در شهر ادب و هنر برگزار شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس همچنین خاطرنشان کرد: در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به فارس تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استانداری فارس منعقد شد که در آن بر مشخص شدن تکلیف ۱۷ کتابخانه عمومی تأکید شده است.

گفتنی است، در ادامه در این دیدار ضمن قدردانی از پنج برگزیده کشوری استان فارس، برترین های امسال در حوزه کتابخانه های عمومی و ترویج کتابخوانی به شرح زیر تجلیل شدند:

کتابخانه های برتر:

آیت الله شهید مدنی شهر کازرون

میرزا امان الله طباطبایی روستای فهلیان شهرستان ممسنی

   

مسئولان برتر کتابخانه:

لیلا خادمیان (شهرستان خرامه)

راضیه رشیدی ( شهرستان مرودشت)

مرضیه هاشم پور (شهرستان لامرد)

 کتابداران برتر:

آمنه دردانه (شهرستان نی ریز)

فاطمه زارعی ( شهرستان فیروزآباد)

عباس جعفری (شهرستان اقلید)

کتابخوانان برتر:

ابوالفضل تام (شهدای میر ملکی مهر )

نرگس قرائی (آیت الله شهید مدنی کازرون )

پریسا حسن زاده (شهید زارعی لامرد)

مهناز روستا (شهید آوینی افزر قیروکارزین)

فاطمه زارعی (محمد باقر چاه گور لامرد)

زهرا جوهری (معرفت عمادشهر لارستان)

منصوره  امیدنیا (امام حسن مجتبی(ع) کازرون)

لیلا شکوه (کتابخانه جمشید صداقت کیش آباده )

حسین مهرداوود (گنجینه معرفت سپیدان)

سهراب ایزدی (محمد رسول الله خرامه)

علی اکبر رضازاده، عضو نابینا

مریم پگاه راد، عضو ناشنوا

پرنیان نامجو ، عضو معلول جسمی-حرکتی

خدمتگزار نمونه: فرهاد یوسفی

خیرین برگزیده:

منور قاسمی (خیّر کتابخانه یادگاران امام خمینی(ره) شهرستان آباده)

سکینه رستگار (خیّر کتابخانه میرملکی شهرستان مهر)

فاطمه تقی زاده  (خیّر اهدای کتابخانه شخصی اولاد به  کتابخانه رئیسی اردکانی)

آقای عباس عالی زاده (خیّر کتابخانه حسین آباد شهر بیرم للارستان)

صادق عظیمی (خیّرکتابخانه عظیمی گراش)

انجمن های برتر

انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان خرامه به ریاست فرهاد جهانخواه

انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان کازرون به ریاست داریوش دهقان

انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان کوار به ریاست اشکان کاظمی

 شهرداران برتر:

سید مهدی مکی (شهردار مرودشت)

اصغر قاسمی( شهردار کازرون)

غلامعباس زارع (شهردار آباده)

حسن برات (شهردار فسا)

شهرام محمودپور (شهردار خنج)

حامد فرغت (شهردار نی ریز)

 علی اکبر مسعودی (شهردار اقلید)

ابراهیم خداشناس (شهردار گراش)

یوسف رهنما (شهردار جنت شهر)

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 6 =