شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸

روایت دلتنگی کتابداران از تعطیلی کتابخانه‌ها/۱

در جستجوی گمشده‌ای آشنا روزها را در قرنطینه خانگی می‌گذرانیم

با كتابداران

فاطمه یوسفی دور شدن از کتابخانه و مواجهه با شور و اشتیاق اعضای کودک و نوجوان آن را عامل دلتنگی و تنهایی این روزهای کتابداران دانست.

فاطمه یوسفی کتابدار کتابخانه عمومی آیت‌الله فاضلی روستای یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به تعطیلی کتابخانه‌ها اظهار داشت: همراهی همیشگی با اعضاء و کتابخانه باعث شده در این روزهای جدایی و دوری بیش از پیش احساس تنهایی کنیم. از بچه‌ها و کتاب‌ها دور مانده‌ایم و این برای یک کتابدار از هر چیز دیگری در این دنیا تلخ‌تر است. این روزها نگران برنامه‌های آموزشی و فرهنگی‌مان در کتابخانه هستیم، نگران امانت نرفتن کتاب‌ها، نگران ندیدن اعضای کودک و نوجوان و آن‌همه شور و اشتیاق و نگران بسیاری چیزهای دیگر. این روزها در جستجوی گمشده‌ای آشنا روزها را در قرنطینه خانگی می‌گذرانیم.

یوسفی با تأکید بر لزوم حضور در روستاهای همجوار با کتابخانه در مناطق محروم، عنوان کرد: در شرایطی که فاصله مکانی روستاهای همجوار با کتابخانه زیاد است و در بسیاری از ایام سال نیز به دلیل بارندگی‌های پراکنده دسترسی به کتابخانه دشوار است، حضور در روستاها و بردن کتاب به میان آنها یکی از اقداماتی است که می‌تواند باعث پیوند افراد محروم از کتابخانه با کتاب شود.

وی در ادامه افزود: در بسیاری از مراجعات به روستاها، مواجهه با شوق و اشتیاق آنها و درخواست‌های مکررشان به مراجعه مجدد و آوردن کتاب‌ها و عناوین من را برای حضور در این مناطق مصمم‌ می‌کند. تلاش می‌کنم تا حداقل در هر فصل به عنوان کتابدار سیار به روستاهای دور یا نزدیک بروم و با بردن کتاب به میان گروه‌های مختلف سنی (به ویژه کودکان، نوجوانان و زنان خانه‌دار) زمینه عجین شدن آنها با کتاب را فراهم کنم. این رفت و آمدها در فصل تابستان البته دامنه وسیع‌تری پیدا می‌کند و به دلیل مساعد یودن شرایط آب و هوایی بیشتر محقق می‌شود.

یوسفی با اشاره به محدودیت‌ها و نیازهای گروه‌های مختلف سنی ساکن در روستاهای فاقد کتابخانه بیان کرد: بسیاری از کودکان و نوجوان در برخی از روستاها اساساً به جز کتاب‌های درسی فاقد تجربه مشاهده و یا مطالعه کتابی دیگر هستند؛ بیشتر آنها نه بخت حضور در یک کتاب‌فروشی را داشته‌اند و نه حتی پای‌شان به کتابخانه باز شده است.

وی اضافه کرد: حضور در روستاها و بردن کتاب به میان آنها از یک طرف باعث ترویج کتاب و کتابخوانی در میان آنها می‌شود و از طرف دیگر دسترسی بسیاری از افرادی که طبق روال زندگی‌شان احتمالاً شانس حضور در کتابخانه و استفاده از کتاب را نداشته‌اند، فراهم می‌کند.

این کتابدار در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اهمیت تلاش مضاعف در حرفه‌اش، خاطرنشان کرد: در کتابخانه ماندن و انتظار برای آمدن عضو کافی نیست. رفتن به میان مردم و بردن کتاب و صحبت در خصوص فواید کتابخوانی و معرفی کتاب، اثرگذاری بسیار بالایی دارد.

یوسفی در ادامه افزود: یکی از راه‌هایی که کتابداران می‌توانند با استفاده از آن زمینه تعامل و ارتباط مؤثر با گروه‌های سنی کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها را فراهم سازند، بهره جستن از «قصه‌گویی» است. بیان داستان‌ها با استفاده از لحن صمیمانه و استفاده از ابتکارات متنوع می‌تواند تأثیرات بسیار کارسازی را در شکل‌گیری رابطه میان این گروه‌ سنی با کتابدار، کتابخانه و کتاب ایجاد کند.

وی در پایان گفت: برگزاری برنامه‌های خلاقانه، دعوت از اساتید و افراد فرهیخته یکی از شیوه‌های ترغیب مردم به کتاب و کتابخانه است. همچنین برپایی برنامه‌های متنوع فرهنگی، همکاری با مساجد، پایگاه‌های بسیج، مدارس و ... نیز می‌تواند زمینه‌ساز حضور بسیاری از کودکان و نوجوانان در کتابخانه را ایجاد کند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 5 =