یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳

روایت دلتنگی کتابداران از تعطیلی کتابخانه‌ها/۸

به ازای تک‌تک‌ روزهای تعطیلی کتابخانه بغض کرده‌ام

با كتابداران

گلچین شفیعی با اشاره به تعطیلی کتابخانه‌ها در این روزها، بر لزوم حفظ ارتباط با اعضاء و کمک به حل مشکلات و دادن مشاوره به آنها همچون گذشته توسط کتابداران تأکید کرد.

گلچین شفیعی کتابخانه عمومی ادیب‌الممالک شهر جاورسیان شهرستان خنداب در استان مرکزی در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به تعطیلی کتابخانه‌ها اظهار داشت: به ازای تک‌تک‌ روزهایی که کتابخانه تاکنون تعطیل بوده هر روز بغض کرده‌ام. صدای بچه‌ها و تصاویر کتابخانه‌ و کتاب‌ها پیش چشمانم است و بیشتر از هر زمان دیگری دلم برای کتابخانه و اعضایش تنگ شده است.

وی افزود: پس از تعطیلی یکبار به اتفاق همسرم برای ضدعفونی کردن کتابخانه به این مکان فرهنگی سر زدیم و هر دو روز یکبار نیز برای آب دادن به گل‌ها نیز به آن سر می‌زنیم. با اینکه هنوز با برخی از اعضاء که مشکلاتی دارند و مثل گذشته برای راهنمایی و مشاوره با من تماس می‌گیرند در ارتباط هستم اما همچنان در انتظار بازگشایی و حضور دوباره در کتابخانه هستم.

شفیعی با اشاره به تأثیرات برگزاری دوره‌های آموزشی در کتابخانه‌ها بیان کرد: برگزاری برنامه‌های فوق‌برنامه در کتابخانه‌ها جدا از تأثیرات مستقیم و آشکار بر عضوگیری و میزان امانت، باعث حضور و پیوند مستمر گروه‌های مختلف سنی با کتابخانه می‌شود. برگزاری برنامه‌های متنوع با همکاری ادارات و ارگان‌های مختلفی از جمله بهزیستی و آموزش و پرورش نه‌تنها باعث برخورداری رایگان آموزش‌های موردنیاز برای همگان می‌شود بلکه گاهی باعث آمدن آشنایان و نزدیکان کارکنان دستگاه‌های متولی و برگزار کننده این دوره‌ها به کتابخانه نیز می‌شود.

وی در ادامه افزود: همه اعضای کتابخانه برای من به عنوان کتابدار عزیز و محترم هستند و هیچ فرقی میان آنها وجود ندارد. چه اعضای عادی کتابخانه، چه ۲۵ زوجی که عضو کتابخانه ادیب‌الممالک هستند و چه حدوداً ۲۰ عضو سابق کتابخانه که امروز و در سن جوانی معلم شده‌اند و با شاگردان خود به کتابخانه می‌آیند.

کتابدار کتابخانه عمومی ادیب‌الممالک با اشاره به اهمیت این مکان در شهر جاورسیان، خاطرنشان کرد: در مناطقی مثل شهر ما، کتابخانه در کنار مدارس تنها مرکز فرهنگی منطقه و به تعبیری صحیح‌تر یگانه جای  آرامش، مشاوره و به مثابه اماکنی امن و مالامال از اندیشه و آگاهی به حساب می‌آید.

شفیعی با تأکید بر لزوم اشراف کتابدار بر مختصات فرهنگی منطقه محل خدمتش، عنوان کرد: علی‌رغم مخاطراتی که همواره پیش‌روی کار کتابداران در کتابخانه‌های عمومی است نباید از یاد برد که کتابدار موظف است به پیشواز کتاب و کتابخوانی برود و خودش پیشگام در جذب عضو و ترویج کتاب در منطقه محل فعالیتش باشد. کتابدار باید با اعضای کتابخانه‌اش ارتباط و آشنایی داشته باشد و همواره درصدد تأمین نیازهای فرهنگی آنها قدم بردارد.

وی افزود: رفتار خوب با اعضاء همچون آینه‌ باعث بازتاب همان رفتار از سوی اعضاء می‌شود. نباید فراموش کنیم که ما همه مسلمان هستیم و در دین ما بر مکارم‌اخلاق تأکیدات فراوانی شده است؛ اگر رفتار ما نیز برگرفته از اخلاق قرآنی و فعالیت‌های کاری و اجتماعی‌مان همواره در مسیر ارتقاء و تعالی باشد، آنگاه است که نه‌تنها یک کتابدار کارآمد که انسانی بزرگ و سعادتمند خواهیم بود.

این کتابدار با اشاره به یکی از دوره‌های ثابتی که در کتابخانه ادیب‌الممالک برگزار می‌شود، گفت: کلاس «آموزش خانواده» به صورت مستمر در ظهرهای سه‌شنبه برگزار می‌شود؛ حضور بانوان در این کلاس‌ها و بحث و گفتگو در مورد عناوینی همچون همسرداری، فرزند پروری، بیان نکات روانشناسی، شیوه‌های مؤثر در مبارزه با اعتیاد، کلاس‌های انگیزشی و ... باعث شده تا این کلاس‌ها به یکی از موفق‌ترین و پر بازخوردترین دوره‌های فوق‌برنامه در کتابخانه ما تبدیل شود.

شفیعی در پایان تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای زنان‌خانه‌دار در کتابخانه‌های عمومی از یک سو باعث شناخت رفتارهای اشتباه در خانه و جامعه و اصلاح آنها می‌شود و از طرف دیگر امید به زندگی را در میان این قشر افزایش داده و باعث بهبود عملکرد آنها در زندگی شخصی‌شان می‌شود. استقبال بانوان از این دوره‌ها تا آنجاست که گاهی به دلیل کم آوردن صندلی و حضور خانم‌های روستاهای همجوار مجبور به آوردن موکت‌های نمازخانه برای استقرار آنها می‌شویم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 3 =