سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷

روایت دلتنگی کتابداران از تعطیلی کتابخانه‌ها/۴

خانه‌نشینی این روزها باعث انفعال کتابداران نشده است

با كتابداران

لیلا فاطمی با اشاره به اینکه دور ماندن از کتابخانه‌ هرچند با دلتنگی همراه است اما حضور در فضای مجازی و برگزاری برخی از برنامه‌های فرهنگی در این بستر، باعث شده خانه‌نشینی کتابداران با انفعال همراه نشود.

لیلا فاطمی کتابدار کتابخانه عمومی ولی‌عصر(عج) ورامین (استان تهران) در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به تعطیلی کتابخانه‌ها اظهار داشت: صادقانه بگویم تعطیلی کتابخانه حسابی حال مان را گرفته است. نباید فراموش کرد که شغل خاصی داریم و سبک ارائه خدمات‌مان با سایر حرفه‌ها تفاوت‌های آشکاری دارد. نوع ارتباطات ما نیز ویژگی‌های خاص خود را دارد و این دور ماندن از کتابخانه باعث ایجاد نوعی حس دور افتادگی و دلتنگی در ما شده است.

وی افزود: با این همه از طریق فضای مجازی با حلقه‌ای از اعضاء که در برنامه‌های فرهنگی مختلف با یکدیگر همراه بودیم در ارتباط هستیم و خانه‌نشینی باعث نشده با انفعال همراه شویم.

این کتابدار در ادامه اضافه کرد: این روزها دل مان برای برچسب و بارکد زدن گرفته تا امانت دادن کتاب و برگزاری برنامه‌های فرهنگی تنگ شده و امیدواریم هر چه زودتر مشکلات نشأت گرفته از بیماری مهلک کرونا پایان یابد و ما نیز به محل خدمت‌مان بازگردیم.

فاطمی با اشاره به مهم‌ترین هدف‌گذاری کتابداران در کتابخانه‌های عمومی، عنوان کرد: بیشتر کتابخانه‌های عمومی در سال های اخیر به منابع غنی و امکانات مناسب تجهیز شده‌اند و بیش از پیش نیاز دارند که اقشار مختلف جامعه به این اماکن فرهنگی دعوت شوند تا ضمن آشنایی با بخش‌های مختلف و خدمات متنوع آنها، از این اماکن فرهنگی استفاده کنند.

وی افزود: برگزاری برنامه‌های فرهنگی، کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های نقد و بررسی و آشنا کردن شایسته گروه‌های مختلف سنی با کتاب می‌تواند بهترین مشوق و معرف برای برقراری پیوند میان مردم و کتابخانه‌های عمومی باشند. برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای ارتقای فرهنگ عمومی و نشان دادن مسیر چگونه خوب بودن یک شهروند می‌تواند یک هدف‌گذاری قابل‌اتکا برای هر کتابدار باشد.

فاطمی با تأکید بر این نکته که کتابداران نباید به همان وظایف ثابتی که در کتابخانه موظف به انجامش هستند اکتفا کنند، یادآور شد: همانطور که دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در شهریورماه سال ۹۶ در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی طرح «با هم بخوانیم» گفت: « ... کتابدار ما (باید) بتواند در گروه‌ها و حلقه‌هایی که با اعضای کتابخانه‌ها دارد، با ایجاد فضایی برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات، به ترویج کتابخوانی در منطقه خود کمک کند.» کتابداران نیز می‌بایست رسالت کاری خود را بر این اساس تدوین کنند.

این کتابدار همچنین اظهار داشت: باید برای تمام گروه‌های سنی جامعه یادآور شویم که کتابخانه مکانی است که می‌تواند به همه کمک‌های فراوانی کند. حضور در کتابخانه و مطالعه کتاب در واقع باز شدن یک دریچه پر نور در زندگی فردی و اجتماعی هر فرد خواهد بود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های کتابخانه‌های عمومی افزود: کتابدار باید کتابخانه را به مکانی فرهنگی و مناسب برای تمام اقشار جامعه و محملی برای مبادله افکار و اندیشه‌ها مبدل سازد و از آن یک پایگاه تأثیرگذار فرهنگی و اجتماعی بنا کند.

فاطمی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: به نوشتن علاقه فراوانی دارم و سال هاست به عنوان یک کتابدار سعی می‌کنم تجربیات روزمره‌ام در مواجهه با اعضای کتابخانه را یادداشت کنم. گاهی برخی از اعضاء در گروه‌های سنی مختلف با مراجعه به کتابخانه از کتابداران تقاضای مشاوره در خصوص مشکلات‌شان را می‌کنند. با اینکه یک کتابدار الزاماً به معنای خاص کلمه روان شناس نیست اما می‌تواند با کمک مطالعه و تجربیاتی که در این مکان فرهنگی به دست می‌آورد در نقش یک مشاور امین، راهنمایی‌های مؤثر و کارگشایی را با محوریت کتاب به این گروه از مراجعین ارائه دهد.

وی در پایان با تأکید بر اهمیت برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای اعضاء، گفت: اعتیاد، تلاطمات خانوادگی، شکست‌های عاطفی، مصائب بچه‌های طلاق، دغدغه انتخاب رشته تحصیلی و ... بخشی از مهم‌ترین مشکلاتی است که گاهاً برخی از اعضاء در خصوص آنها از ما همفکری و راهنمایی می‌طلبند. برگزاری کارگاه‌های مشاوره با استفاده از مشاوران متخصص می‌تواند یکی از بهترین پاسخ‌هایی باشد که کتابدار و کتابخانه به نیازهای این گروه از مراجعین می‌دهد. همین همراهی و کمک‌ها می‌تواند ارتباط میان اعضاء و کتابخانه را بیش از پیش مستحکم و گسست‌ناپذیر کند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 7 =