شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹

روایت دلتنگی کتابداران از تعطیلی کتابخانه‌ها/۶

«دلتنگی» و «نگرانی» دو واژه همراه کتابداران در این روزهاست

با كتابداران

فاطمه ارادی از برنامه‌ریزی برای تهیه کتاب‌ صوتی و قرار دادن آن در گروه‌ها و صفحات کتابخانه در فضای مجازی خبر داد و این تمهید را شیوه‌ای مؤثر برای جلوگیری از بیشتر شدن فاصله اعضاء با کتاب و کتابخوانی دانست.

فاطمه ارادی کتابدار کتابخانه عمومی شهید بهشتی امیدیه (استان خوزستان) در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به تعطیلی کتابخانه‌ها اظهار داشت: در خانه بودن برای یک کتابدار دشوار است. این روزها نه‌تنها دلم برای کتابخانه که دلم برای کتاب‌های آن نیز بسیار تنگ شده است. از آنجا که فرزند کوچک دارم و نباید از خانه خارج شوم در فکر گلدان‌های کتابخانه و خطر خشک شدن‌شان نیز هستم. همانطور که می‌بیند «دلتنگی» و «نگرانی» دو واژه همراه ما در این روزهاست. در فکر این هستم که در ایام تعطیلات نوروز با تهیه کتاب صوتی و قرار دادن آن در گروه‌ها و صفحات کتابخانه در فضای مجازی اجازه ندهم فاصله ما و اعضاء با کتاب و کتابخوانی زیاد شود.

ارادی با اشاره به مهم‌ترین نکته در برخورد کتابداران با مراجعین، بیان کرد: گام نخست ایجاد علاقه و ترغیب گروه‌های مختلف سنی، علی‌الخصوص کودکان و نوجوانان به سوی مطالعه است. معرفی منابع جذاب به آنها و کمک گرفتن از خود آنها در این معرفی‌ها می‌تواند اثرگذاری کاربردی و مناسبی در این راه داشته باشد.

وی افزود: همکاری با ارگان‌ها و نهادهای فرهنگی از جمله ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و... زمینه‌ساز برگزاری مؤثر برنامه‌های فرهنگی و تکمیل فرآیند دعوت به کتاب و کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان است.

ارادی در ادامه با تأکید بر لزوم دعوت از بزرگسالان به کتابخانه‌ها، عنوان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشیِ رایگان با استفاده از اساتید تحصیل‌کرده و متخصص در موضوعاتی از جمله: روانشناسی، فرزندپروری، مهارت‌های ارتباطی و ... بهترین شیوه برای دعوت و کمک به این گروه سنی به کتابخانه محسوب می‌شود.

این کتابدار ارتباط و سرکشی کتابداران به روستاهای فاقد کتابخانه را امری بسیار واجب دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از کودکان، نوجوانان به دلیل دور بودن مسافت نمی‌توانند به کتابخانه بیایند و از خدمات و برنامه‌های آن استفاده کنند؛ به همین خاطر حضور کتابداران در این مناطق می‌تواند پیوند میان کتابخانه و روستائیان را تسهیل کند.

وی همچنین اضافه کرد: در بسیاری از مراجعات‌مان به مدارس و مساجدِ روستاها رفته و کتاب‌های کتابخانه را برای امانت به علاقه‌مندان می‌رسانیم. ناگفته پیداست که همواره شاهد علاقه و استقبال فراوانی از سوی کودکان و نوجوانان در این مناطق هستیم و همین شوق و رغبت از یک سو باعث افزایش روحیه کاری کتابدار و از طرف دیگر باعث قرار گرفتن آنها در مسیر مطالعه و کتاب می‌شود.

ارادی با اشاره به برگزاری نشست‌های نمایشنامه‌خوانی، تصریح کرد: تجربه برگزاری نشست‌های نمایشنامه‌خوانی که به تازگی با ارسال کتاب‌های هدهد سفید به کتابخانه‌ها آغاز شده نشان‌دهنده تأثیرات مثبت این برنامه در میان گروه سنی نوجوان است. ارتقای فن‌ بیان، توانمندسازی صحبت کردن در جمع و بالا رفتن اعتماد به نفس مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که نمایشنامه‌خوانی می‌تواند با خود به ارمغان بیاورد.

کتابدار کتابخانه عمومی شهید بهشتی در پایان گفت: علاقه گروه سنی کودک و نوجوان به قصه‌ بر کسی پوشیده نیست. به کمک «قصه‌گویی» بسیاری از موارد آموزشی را می‌توان به صورت غیرمستقیم و با استفاده از داستان‌های متنوع به خردسالان و کودکان انتقال داد. شیوه صحیح معاشرت، احترام به بزرگ‌ترها و سایر آداب رفتاری؛ مجموعه‌ای مهم از آموزش‌هایی هستند که قصه‌گویی امکان بیان و جا افتادنش در اذهان کودکان را ممکن می‌سازد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 10 =