چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴

روایت دلتنگی کتابداران از تعطیلی کتابخانه‌ها/۵

پرسش‌ بچه‌های روستا در روزهای تعطیلی کتابخانه

با كتابداران

زینب قلعه‌مافی مواجهه با پرسش‌های مکرر کودکان و نوجوانان روستا در خصوص تعطیلی کتابخانه‌ها در این روزها را رو به رو شدن با واقعیت اهمیت و تأثیرگذاری این مکان فرهنگی در زندگی آنها دانست.

زینب قلعه‌مافی کتابدار کتابخانه عمومی حاج رجبعلی عطری روستای گلندِ شهرستان رامیان (گلستان) در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به تعطیلی کتابخانه‌ها اظهار داشت: کتابخانه‌ به ناچار تعطیل شده و طبعاً این ناخوشایندترین موضوعی است که این روزها با من همراه است. از روز که کتابخانه به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری کرونا تعطیل شده؛ وقتی در روستا با پرسش‌های بچه‌ها مواجهه می‌شوم بیش از پیش متوجه این واقعیت می‌شوم که این مکان فرهنگی چه جایگاهی در میان آنها داشته و باز نبودن آن چه اثراتی در روحیه آنها گذاشته است.

قلعه‌مافی با اشاره به محوری‌ترین برنامه این کتابخانه، بیان کرد: کلاس‌های قرآنی یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایی است که به صورت مستمر در کتابخانه حاج رجبعلی عطری برگزار می‌شود. از طریق این برنامه‌ها هم اعضای فراوانی جذب کتابخانه شده‌اند و هم زمینه همکاری با کانون‌های مساجد، پایگاه بسیج روستا و همچنین مدارس فراهم شده است. این همکاری‌های متقابل که به برکت برنامه‌هایی با محوریت قرآن کریم برقرار شده تا آنجا پیش رفته که بسیاری از برنامه‌های قرآنی و فرهنگی مدارس نیز در کتابخانه ما برگزار می‌شوند.

وی در ادامه افزود:‌ برنامه‌های متنوع کتابخانه عمومی عطری در حوزه علوم قرآنی باعث شده تا مراجعین برای استفاده از این کلاس‌ها که به دلیل فراغت بیشتر گروه‌های سنی کودک و نوجوان بیشتر در تابستان برگزار می‌شد، در تمامی ماه‌های سال برگزار شوند.

این کتابدار با اشاره به اثرگذاری برگزاری کلاس‌های قرآنی در این کتابخانه خاطرنشان کرد: بسیاری از دانش‌آموزان مدارس برای آمادگی شرکت در مسابقات قرآنی و یا استفاده از برنامه‌های آموزشی برای ارتقای مهارت‌های قرآنی‌شان از کلاس‌های کتابخانه در این حوزه استفاده می‌کنند. در اکثر مناسبت‌های مذهبی نیز برنامه‌های ثابت و بعضاً مبتکرانه‌ای با استفاده از تجارب کارشناسان و اساتید متخصص در علوم قرآنی برگزار می‌شود.

قلعه‌مافی با مرور کلاس‌های قرآنی کتابخانه عمومی حاج رجبعلی عطری، یادآور شد: برنامه‌های قرآنی کتابخانه شامل بخش‌های مختلفی از جمله: دوره‌های متنوع قرائت و روخوانی، تجوید، قصه‌های قرآنی و جلسات تفسیر است. در بخش حفظ قرآن کریم نیز شمار قابل توجهی از اعضاء موفق به حفظ بیش از ۱۰ جزء از این کتاب آسمانی شده‌اند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به ظرفیت‌های مختلف در برگزاری برنامه‌های فرهنگی متنوع در کتابخانه‌ها، عنوان کرد: کتابداران نباید از یاد ببرند که تدوین و برنامه‌ریزی در خصوص تأمین نیازهای مطالعاتی اعضاء و مشورت دادن در خصوص انتخاب کتاب، مسائل آموزشی و موارد اجتماعی روندی مهم و در عین حال دشوار هستند که از طریق مشارکت و همکاری با سایر دستگاه‌ها و ادارات، بهتر می‌توان به برگزاری موفق و کارآمدشان امیدوار بود.

این کتابدار همچنین افزود: در سوی دیگر مؤسسات و نهادهای فرهنگی و غیرفرهنگی نیز باید بدانند که فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی تنها به امانت کتاب محدود نمی‌شود و برنامه‌های فرهنگی متنوع و متعددی در آنها برگزار می‌شوند که عاملی اثرگذار در شکوفایی استعداد کودکان و نوجوانان و ارتقای مهارت‌های زندگی از طریق آموزش‌های کاربردی به حساب می‌آیند.

قلعه‌مافی در پایان گفت: بردن کتاب به مناطق کمتر برخوردار و روستاهای اطراف کتابخانه در قالب اجرای طرح‌ امانت کتاب همواره با استقبال ساکنین این مناطق رو به رو بوده است. بردن کتاب به مناطق فاقد کتابخانه باعث تشویق مردم آن منطقه و آشنایی با کتابخانه و خدمات آن و اصطلاحاً دو سر برد محسوب می‌شود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 11 =