دوشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶

روایت دلتنگی کتابداران از تعطیلی کتابخانه‌ها/۳

تعطیلی، جایگاه کتابخانه‌ در قلب کتابداران را عیان کرد

با كتابداران

الهام متین کتابخانه‌ها را خانه نخست کتابداران در طول زندگی‌شان دانست و تعطیلی این اماکن فرهنگی و دوری از اعضایش را یکی از غم‌انگیزترین مقاطع زندگی کاری‌شان دانست.

الهام متین کتابدار کتابخانه عمومی بشارت گرگان (گلستان) در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به تعطیلی کتابخانه‌ها اظهار داشت: نمی‌توان کتمان کرد که کتابخانه نه‌ خانه دوم که خانه اول ما کتابداران است. میعادگاهی که هر روز با شوق فراوان آماده حضور در آن بودیم. حس دوری از بچه‌ها و محیط کتابخانه با آن کتاب‌ها و قفسه‌ها بسیار تلخ است. در واقع دور شدن از کتابخانه در این روزها برای من به عنوان یک کتابدار بسیار غم‌انگیز و ناراحت کننده است.

وی افزود: یادم می‌آید بعد از اعلام تعطیلی کتابخانه‌ها تا پایان سال ۹۸، از بچه‌هایی که در کتابخانه کمد داشتند خواستیم تا در ساعتی مشخص به کتابخانه بیایند و وسایل‌ شخصی‌شان را جمع کنند و به خانه‌ ببرند. وقتی در موعد مقرر و بعد از چند روز به کتابخانه رفتیم و با سردی و فضای مملو از سکوت کتابخانه رو به رو شدیم، وقتی بغض‌مان را فرو خوردیم و وقتی دریافتیم که چگونه شرایط دشوار این روزها ما را از مکانی که هر صبح تا شب‌مان را در آن می‌گذراندیم دور ساخته، بیش از هر زمان دیگر متوجه ‌شدیم که کتابخانه چه جایگاهی در قلب ما دارد.

متین با اشاره به اهمیت فرهنگ و برنامه‌ریزی در این خصوص برای گروه سنی کودک، بیان کرد: کتابداران همه در این هدف‌گذاری اشتراک نظر دارند که «فرهنگ» محوریت و اساس فعالیت‌های آنها است. در عین حال اثرگذاری ماندگار در این حوزه نیز اهمیت حرکت در یک مسیر را نشان می‌دهد: «دوران کودکی».

وی در ادامه افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز به درستی این نکته مهم را در رأس سیاست‌گذاری‌هایش قرار داده و با برگزاری برنامه‌های مختلفی از جمله: «مادران قصه‌گو» و برنامه‌های متنوع دیگر، عملاً پشتیبانی و حمایت خود از این موضوع را نشان داده است.

کتابدار کتابخانه عمومی بشارت گرگان با تأکید بر لزوم زمینه‌سازی پیوند کتاب با کودکان و نوجوانان، یادآور شد: هرگونه فعالیت فرهنگی که باعث انس و الفت کودکان و نوجوانان با کتاب، کتابخوانی و کتابخانه شود، شیوه‌ای ارزنده و اثرگذار در تنظیم موقعیت کودکان با فرهنگ خواهد بود.

متین با اشاره به برگزاری نشست‌های نمایشنامه‌خوانی در کتابخانه‌های عمومی، این برنامه را تجربه‌ای نو و جذاب برای کودکان عنوان کرد و خاطرنشان کرد: کنار یکدیگر نشستن نوجوانان و عهده‌دار شدن اجرای یکی از نقش‌ها و به کار بردن خلاقیت برای آن، این برنامه را در میان نوجوانان عضو کتابخانه بسیار پرطرفدار کرده است. این استقبال را از وفاداری آنها به نقشی که از نمایشنامه برعهده می‌گیرند و همچنین نحوه اجرای آنها به وضوح می‌توان مشاهده کرد.

این کتابدار در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به تمرکز کتابخانه عمومی بشارت در برگزاری نشست‌های شاهنامه‌خوانی، عنوان کرد: ادبیات کهن ایرانی ریشه در فرهنگ و ادب ما دارد. به دلیل همین اهمیت ما تمرکز ویژه‌ای روی برنامه‌ شاهنامه‌خوانی کرده‌ایم.

وی افزود: به جز برگزاری این برنامه در کتابخانه عمومی بشارت برای گروه‌های مختلف سنی؛ شاهنامه را به میان کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت نیز برده‌ایم و از نخستین فصل‌های این کتاب ارزشمند، گام به گام پیش رفته‌ایم و زمینه آشنایی آنها با این اثر فاخر فردوسی را فراهم ساخته‌ایم.

متین با اشاره به ابتکار برگزاری نشست شاهنامه‌خوانی در کانون اصلاح و تربیت گرگان، اظهار کرد: پس از حضور جمعی از اعضای کانون جهان‌دیدگان گرگان (که متشکل از بازنشستگان مشاغل مختلف است) در کتابخانه عمومی بشارت و برگزاری نشست‌های شاهنامه‌خوانی، تصمیم گرفتیم با توجه به احاطه و تجربه فراوان آنها، از کمک این عزیزان در برگزاری این نشست در کانون اصلاح و تربیت گرگان نیز بهره بگیریم.

وی افزود: حاصل این همکاری عضویت جمع قابل اعتنایی از بازنشستگان در کتابخانه و برگزاری مستمر سلسله نشست‌های شاهنامه‌خوانی در کانون اصلاح و تربیت گرگان بود. حضور آنها در میان کودکان و نوجوانان این مرکز و خواندن قصه‌های شاهنامه به نوعی تداعی کننده قصه‌گویی پدربزرگ‌ها نیز بوده است. آنها با صبر و حوصله به خوبی توانسته‌اند داستان‌های شاهنامه فردوسی را با زبان کودکانه به آنها ارائه کنند.

متین در پایان با اشاره به دستاوردهای برگزاری نشست‌های شاهنامه‌خوانی برای کودکان کانون اصلاح و تربیت، تأکید کرد: شاید در نگاه اول این برنامه یک نشست فرهنگی عادی به نظر برسد اما بازخوردهای مثبتی که تاکنون داشته نشان می‌دهد که کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیر کانون اصلاح و تربیت چگونه از شاهنامه تأثیر گرفته‌اند. جذاب بودن قصه‌ها برای کودکان، علاقه‌مندی آنها در داستان‌سرایی، مشارکت در برنامه و بیان آنچه از داستان‌های شاهنامه در ذهن‌شان ذخیره کرده‌اند به وضوح نشان دهنده تأثیر برگزاری این نشست در بازیابی رفتاری آنها است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 0 =