یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸

روایت دلتنگی کتابداران از تعطیلی کتابخانه‌ها/۹

«قمری‌خوانی» با نوای حزن‌انگیز

با كتابداران

حسین ملکوتی با اشاره به توجه ویژه کتابخانه‌های عمومی به آیین‌ها، رسوم و آثار فاخر ادبیات ایران؛ برگزاری ویژه‌برنامه‌های متنوع در این خصوص را باعث آشنایی مردم با این سنت‌ها و منابع فراموش شده دانست.

حسین ملکوتی کتابدار کتابخانه عمومی شادروان امیر مسروری شهرستان جوین (استان خراسان رضوی) در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به آثار همکاری و ارتباط با معتمدین و مسئولین شهر با این کتابخانه اظهار کرد: ایجاد اعتماد میان معتمدین باعث شده تا خود آنها همواره پای ثابت برگزاری برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه باشند. این دستاورد باعث شده تا کتابخانه مسروری در شهر حکم‌آباد به مثابه یک پایگاه فرهنگی مهم در میان افکار عمومی شناخته شود.

وی افزود:‌ مسئولان ادارات و دستگاه‌های اجرایی در طول سال و به مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی همواره تمایل فراوانی به برگزاری مشترک برنامه‌هایشان با کتابخانه دارند که این همکاری و توجه همیشه عاملی اثرگذار در ارتقای کیفیت و کمیت برگزاری برنامه‌ها در این مکان فرهنگی بوده است.

این کتابدار با اشاره به توجه ویژه کتابخانه مسروری به به آداب، رسوم و سنن فراموش شده، بیان کرد: معرفی کتاب‌های مرتبط و برگزاری آیین‌های اصیل و سنتی برای اعضاء و تمام علاقه‌مندان، اصلی‌ترین شیوه‌ای است که کتابخانه در این خصوص انجام می‌دهد. در عین حال بازخورد گروه‌های مختلف سنی از این برنامه‌ها همواره یکی از دلگرمی‌های ما در استمرار برگزاری این نشست‌ها و برنامه‌ها در کتابخانه بوده است.

ملکوتی در ادامه افزود: از آنجا که کتابخانه در منطقه‌ای آذری‌ زبان قرار گرفته و بیشتر مردم از ترک‌های خراسان هستند، یکی از درخواست‌های فراوان خانواده‌ها کمک به جلوگیری از فراموشی زبان و فرهنگ بومی این منطقه بوده است. به همین خاطر «قمری‌خوانی» یکی از ویژه‌برنامه‌های کتابخانه در پاسخ به تأمین این نیاز بوده است.

وی با اشاره به برگزاری مراسم «قمری‌خوانی» در این کتابخانه، خاطرنشان کرد:کتاب «کنز المصائب در مناقب و مصائب چهارده معصوم(ع)» اثر محمدتقی تاجر دربندی متخلص به قمری دربندی محور اصلی برگزاری ویژه برنامه «قمری‌خوانی» در کتابخانه عمومی ملکوتی بوده است.

ملکوتی در تشریح نشست «قمری‌خوانی» عنوان کرد: این کتاب که برگرفته از اشعار ترکی در مدح معصومین(ع) و بیان واقعه کربلا است، در سال های دور به عنوان اثری کلیدی در مکتب‌خانه‌های شهرستان جوین آموزش داده می‌شده است. مذهبی بودن خانواده‌های شهر و حضور فعال هیأت‌ها و تکایا باعث شده تا برگزاری مراسم «قمری‌خوانی» و بازخوانی اشعار این کتاب، با استقبال گسترده‌ای از گروه‌های مختلف سنی مواجه شود.

این کتابدار با اشاره به برگزاری مراسم قمری خوانی در دهه نخست ماه محرم، گفت: بازخوانی سروده‌های کتاب «کنز المصائب در مناقب و مصائب چهارده معصوم(ع)» نه‌تنها کودکان و نوجوانان که توجه بسیاری از مردم میان‌سال و مسن‌تر شهر را نیز به خود جلب کرده و بسیاری از حاضرین در این مراسم به شدت تحت تأثیر اشعار و این مراسم قرار می‌گیرند.

وی با تمجید از اهمیت دادن ویژه به‌ اشعار حافظ و فردوسی در کتابخانه‌های عمومی کشور، بیان کرد: با اینکه در بیشتر خانه‌های مرم ایران دیوان حافظ و شاهنامه فردوسی حضور دارد اما این آثار همچنان در مهجوریت به سر می‌برند و نیاز به بیشتر دیده شدن و البته خواندن دارند. برگزاری برنامه‌هایی با محوریت این دو اثر در کتابخانه و همراهی اساتید دانشگاه‌ها و دعوت از دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی باعث ارتباط بیشتر گروه‌های مختلف سنی با این کتاب‌ها شده است.

ملکوتی در پایان خاطرنشان کرد: دیگر می‌توان مدعی شد با برگزاری مستمر نشست‌های حافظ‌خوانی و شاهنامه‌خوانی در کتابخانه‌های عمومی مناطق مختلف کشور، بسیاری از مردم که پیش از این تنها شاهد این دو کتاب در کتابخانه‌های منازل‌شان بودند، می‌توانند با حضور در کتابخانه ارتباط نزدیک‌تری با این آثار برقرار کنند و از ابعاد مختلف معنایی و ساختاری آنها بهره‌مند شوند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 0 =