چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲

کتابداری تا اطلاع ثانوی تعطیل نیست/ ۱۰۱

اعضای کتابخانه روزهای خانه نشینی را با خواندن کتاب و تماشای فیلم می گذرانند

کتابخانه امام خمینی اراک

الهام امانی، کتابدار کتابخانه امام خمینی(ره) شهر کرهرود گفت: اعضای کتابخانه امام خمینی(ره) این روزهای خانه نشینی را با خواندن کتاب و تماشای فیلم می گذرانند؛ امیدوارم تمامی مردم ایران این روزها در خانه بمانند، از این فرصت برای یادگیری چیزهای نو استفاده کنند تا این روزهای سخت را راحت تر پشت سر بگذاریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور و هشدارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای جلوگیری از انتشار این ویروس، مدتی است که کتابخانه های عمومی سراسر کشور تعطیل شده است. در این روزهایی که تنها خانه نشینی به قطع زنجیره انتقال این ویروس کمک می کند، این بار تکنولوژی و فضای مجازی است که به کمک ما آمده تا روزهای شاید کسالت بار را، با دلتنگی کمتری سر کنیم. با این حال گویا دلتنگی و نگرانی تنها منحصر به جمع خانواده و دوست و آشنا نیست؛ فعالیت تعدادی از همکاران کتابدار در فضای مجازی حکایت از دلتنگی کتابداران و اعضای کتابخانه ها دارد و باید قدر بدانیم این ارتباطات راه دور را، که امید و انگیزه می دهد تا این روزهای سخت را تاب بیاوریم.

الهام امانی، کتابدار کتابخانه امام خمینی (ره) شهر کرهرود اراک در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، در معرفی کتابخانه محل خدمت خود، گفت: کرهرود، یکی از مناطق قدیمی شهر اراک، با فاصله ده دقیقه ای از مرکز شهر، یکی از قدیم ترین محلات اراک است که در گذشته روستا بوده، اما امروز در بافت شهری قرار گرفته است. با این وجود این منطقه به امکانات فرهنگی چندانی مجهز نیست و کتابخانه امام خمینی (ره)، تنها کتابخانه این شهر محسوب می شود. طی پنج سالی که در این کتابخانه فعالیت می کنم، برای جلب اعتماد مردم شهر تلاش بسیاری کرده ام؛ کمک خیرین هم در این راه اثرگذار بود، شاداب سازی کتابخانه، برگزاری برنامه ها به همراه اهدای جایزه به بچه ها، به تدریج به فعالیت های کتابخانه رونق داد.

وی ادامه داد: وقتی یک هفته از تعطیلی کتابخانه گذشت، بیشترین نگرانی ام، از دست دادن اعضای کتابخانه بود. بنابراین به تک تک اعضا پیام دادم و از آن ها خواستم، آخرین کتاب هایی را که از کتابخانه به امانت گرفته اند، بخوانند، خلاصه آن را نوشته و برایم ارسال کنند. به آن ها قول دادم که اولین برنامه بعد از باز شدن کتابخانه، نشست کتابخوان مفصلی است که در آن همه بچه ها می توانند کتاب های مورد علاقه خود را معرفی کنند و جایزه ای از من بگیرند. جایزه، مشوق خوبی برای ایجاد عادت کتابخوانی در کودکان است.

امانی افزود: با راه اندازی پویش «کرونا را شکست می دهیم» از بچه ها خواستم ایده های خود را در خصوص شیوه های مقابله با کرونا به تصویر درآورند؛ بعد از آن هم با آغاز دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، نسخه الکترونیک منابع جشنواره را برای اعضا ارسال و آن ها را به خواندن این کتاب ها در روزهای خانه نشینی دعوت کردم. استقبال اعضای کتابخانه از این برنامه ها برایم بسیار انرژی بخش است؛ بچه ها عادت کرده اند هر روز از کتاب هایی که خوانده اند به من گزارشی بدهند. حکیمه، عضو ۴ ساله کتابخانه ما است که هنوز سواد خواندن ندارد اما هر روز آیه ای از یکی از سوره های قرآن را حفظ می کند و صدای خود را برایم می فرستند و از من می خواهد بگویم او بهتر بوده یا خواهر شش ساله اش، رضوان.

الهام امانی در خاتمه اظهار داشت: اعضای کتابخانه امام خمینی(ره) این روزهای خانه نشینی را به خواندن کتاب و تماشای فیلم می گذرانند. امیدوارم تمامی مردم ایران این روزها در خانه بمانند، از این فرصت برای یادگیری چیزهای نو استفاده کنند تا این روزهای سخت را راحت تر پشت سر بگذاریم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 2 =