سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰

کتابداری تا اطلاع ثانوی تعطیل نیست/ ۹۷

پنجره‌ کوچک کتابخانه‌ها به سوی نور کتاب باز شد

ايور - با كتابداران

فاطمه صفرزاده با اشاره به کمک‌های فراوان فضای مجازی به کتاب و کتابخوانی در روزهای تعطیلی کتابخانه‌ها، این بستر را پنجره‌ای کوچک دانست که به سوی نور کتاب باز شد.

فاطمه صفرزاده کتابدار کتابخانه عمومی سلمان فارسی شهر ایور شهرستان گرمه (استان خراسان شمالی) در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به حضور کتابداران در فضای مجازی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین نیازهایی که اعضاء و سایر علاقه‌مندان در زمان تعطیلی کتابخانه‌ها به آن نیاز داشتند وجود پنجره‌ای ولو کوچک به روی کتاب و فرهنگ بود. حضور کتابخانه‌ها در فضای مجازی همان پنجره کوچک اما بسیار ارزشمند و مؤثر بودی که باعث شد مسیر ارتباط و راهنمایی کتابداران و اعضای کتابخانه‌ها حفظ شود.

وی در ادامه افزود:قراردادن فایل‌های صوتی و تصویری معرفی کتاب در کنار فایل‌های PDF شماری از عناوین جذاب و مفید در گروه کتابخانه (در فضای مجازی) باعث شده بود تا فضایی مناسب شکل بگیرد که بسیاری از اعضاء در آن پیرامون کتاب‌ با یکدیگر بحث و گفتگو کنند و آخرین کتاب‌هایی که مطالعه کرده‌اند به سایرین معرفی کنند.

صفرزاده با اشاره به برنامه‌های کتابخانه عمومی سلمان فارسی در فضای مجازی، بیان کرد: پویش نقاشی «کرونا را شکست می‌دهیم» یکی از برنامه‌های موفق نهاد در فضای مجازی بود. کتابخانه ما نیز همپا با سایر کتابخانه‌ها با این طرح پذیرای نقاشی‌ها و خلاقیت‌های کودکان عضو کتابخانه بود. در بخش دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی نیز تلاش کردیم تا کمک‌های ویژه‌ای به بانوان خانه‌دار در معرفی، دسترسی به منابع و ثبت‌نام در این جشنواره داشته تا زمینه‌ساز حضور چشمگیر آنها در این دوره باشیم.

این کتابدار با اشاره به همکاری در برگزاری برنامه با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، گفت: همکاری در برگزاری پویش مردمی «من کتاب می‌خوانم» نیز از دیگر برنامه کتابخانه سلمان فارسی در ایام تعطیلات کتابخانه بود. در این پویش علاقه‌مندان کتاب‌هایی که در مدت حضورشان در قرنطینه خانگی مطالعه می‌کردند را در قالب ویدئوهایی یک دقیقه‌ای و یا متن نوشته تهیه و ارسال می‌کردند. در نهایت نیز به سه معرفی برگزیده از سوی معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان جوایز ارزشمندی تعلق گرفت.

وی همچنین یادآور شد: گروه کتابخانه در فضای مجازی در تمام طول تعطیلی کتابخانه‌ها هر شب شاهد معرفی یک کتاب؛ خوانش یک داستانک و حکایت؛ مروری بر بخشی از متن یا تکه‌ای کوتاه از یک کتاب و انتشار قصه‌ای صوتی یا متنی بود. استمرار این شیوه باعث شد تا بسیاری از اعضاء، همواره از حاضرین و دنبال کنندگان کتابخانه در فضای مجازی باشند.

صفرزاده در پایان خاطرنشان کرد: حضور کتابخانه در فضای مجازی و ادامه فعالیت ما به عنوان یک کتابدار در این بستر، در واقعبه مثابه همان کتابداری در کتابخانه است. با این حال هرچند بنیان و اساس کار همان شیوه همیشگی است اما قالب ارائه خدمات از حضوری به غیرحضوری تبدیل شده و در کنار محاسن طبعاً مصائب خاص خود را نیز دارد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 2 =