سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷

کتابداری تا اطلاع ثانوی تعطیل نیست/ ۹۵

کتابداران در بحران‌ها دوشادوش مردم هستند

حلفي / با كتابداران

عبدالکریم حلفی با اشاره به حضور مؤثر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابداران در جریان سیل سال گذشته، تلاش‌های آنها در فضای‌ مجازی در بحران کرونا را جلوه‌ای دیگر از همراهی کتابخانه‌ها در روزهای دشوار دانست.

عبدالکریم حلفی کتابدار کتابخانه عمومی امام رضا(ع) شهر کوت سیدنعیم شهرستان دشت آزادگان (استان خوزستان) در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به پای کار آمدن کتابداران در جریان سیل سال گذشته و شباهت‌های آن موقعیت با این روزها اظهار داشت: حضور مؤثر نهاد کتابخانه‌های عمومی و کتابداران در جریان سیل سال گذشته، این بار نیز جلوه‌ای دیگر از خود نشان داد و در بحران کرونا نیز متناسب با بافت فرهنگی هر منطقه و با ارائه برنامه‌های سرگرم‌کننده و فرهنگی در قالب پویش‌های متنوع که عمدتاً از طریق فضای مجازی برگزار می‌شد توانست اثرگذاری خود در این بزنگاه تاریخی را یکبار دیگر نشان دهد.

وی با تأکید بر لزوم آگاه‌سازی مردم از خطرات بیماری کووید ۱۹ و نقش کتابداران در این خصوص، بیان داشت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که به نظر من نیاز بود تا در روزهای خانه‌نشینی مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا اطلاع‌رسانی شود؛ ترویج «سبک زندگی در دوران قرنطینه» بود. بیان راه‌کارهای سازگاری خانواده‌ها در شرایط ویژه این روزها و کمک به نهادینه شدن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در منزل اصلی‌ترین هدف‌گذاری من به عنوان یک کتابدار در این ایام بود.

این کتابدار در ادامه افزود: با استفاده از ظرفیت فضای مجازی علی‌رغم تمام محدودیت‌هایی که در مناطق کوچک و کمتربرخوردار مثل شهر کوت سیدنعیم وجود داشت توانستیم دستاوردهایی مثبت کسب کنیم. همین که تعطیلی کتابخانه‌ها باعث فراموش نشدن کتاب و این مکان فرهنگی در نظر مردم نشد، بیانگر تلاش در همین مسیر بود.

حلفی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به برنامه‌های کتابخانه عمومی امام رضا(ع) در فضای مجازی، عنوان کرد: علی‌رغم حضور در شهری کوچک و با وجود محدودیت در دسترسی بسیاری از اعضای کودک و نوجوان به اینترنت، در حد توان خود تلاش کردیم تا با اطلاع‌رسانی در خصوص شرایط ویژه به‌وجود آمده، معرفی جامع دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی و برگزاری پویش‌های نهاد، سهمی کوچک در همراهی با اقشار مختلف مردم داشتیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از طریق گروه‌های همکاران کتابداران در فضای مجازی در جریان تلاش‌هایشان در فضای مجازی قرار گرفته‌ام. تجربه گرانقیمت حضور در بحرانی که اغلب ما پیشینه‌ای از آن نداشتیم باعث شد تا به همه ثابت شود؛ با تلاش و پیگیری می‌توان چراغ فرهنگِ کتابخوانی را روشن نگه داشت.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 0 =