سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵

کتابداری تا اطلاع ثانوی تعطیل نیست/ ۹۴

جشنواره کتابخوانی رضوی برای اعضای کتابخانه یک بحث دینی است

برزگر مسئول کتابخانه سیار پاکدشت

منوچهر برزگر، کتابدار کتابخانه سیار یار مهربان ۱ شهرستان پاکدشت، گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی برای اعضای کتابخانه من از بحث یک مسابقه خارج شده و یک موضوع دینی است.

منوچهر برزگر، کتابدار کتابخانه سیار یار مهربان ۱ شهرستان پاکدشت(استان تهران) در گفتگو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران گفت: کتابخانه سیار یار مهربان از سال ۱۳۸۶ شروع به فعالیت کرده و در سال ۱۵۰۰ عضو می گیرد. در حال حاضر با توجه به تعطیلی، کتابخانه نزدیک ۱۵۰۰ عضو دارد. این کتابخانه روزانه به دو روستا می رود و در هر روستا حدود سه ساعت توقف دارد.

وی استقبال مردم روستاها از جشنواره کتابخوانی رضوی را کم نظیر دانست و اظهار داشت: فکر می کنم جشنواره رضوی برای اعضای من از بحث یک مسابقه خارج شده؛ این موضوع یک بحث دینی است و با توجه به اعتقادات دینی قوی در بین مردم روستاها، بیشتر دنبال راه هایی برای شناخت آن حضرت هستند.

این کتابدار با اشاره به فعالیت های انجام شده در سال های قبل برای جلب مشارکت مردم در جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: برای تبلیغ جشنواره کتابخوانی رضوی، از مدارس شروع می کنم و مسابقات را به خانه ها کشانده و خانواده ها را درگیر می کنم؛ از راهکاری دیگر من شناسایی انجمن اولیا مدارس است که سعی می کنم با آن ها رابطه خوبی داشته باشم. آن ها نیز هر تلاشی از دستشان بر بیاید انجام می دهند و در تبلیغ جشنواره کمک شایانی کرده اند.

وی افزود: پایگاه های بسیج از دیگر راهکارهای من در ترویج فرهنگ رضوی است؛ بسیج همیشه در این کارها پیشقدم است و می توان از ظرفیت آن بهینه کرد. همچنین مراسم مساجد یاوران کتابخانه است بسیار گسترده است. مسابقات رضوی را به صورت برگه طراحی می کنم و از یاوران کتابخانه می خواهم برگه ها را در بین مغازه دارها پخش کنند.

برزگر درباره فعالیت انجام شده سال گذشته در جلب مشارکت مردمی جشنواره رضوی گفت: سال گذشته کتابخانه سیار نزدیک به سه هزار نفر شرکت کننده داشت که از این تعداد پانصد نفر در بخش نقاشی، هزار نفر در بخش چهارگزینه ای و هزار و پانصد نفر در بخش اینترنتی شرکت کردند.

مسئول کتابخانه سیار یار مهربان ۱ شهرستان پاکدشت درخصوص استقبال اعضا از منابع سال گذشته جشنواره رضوی، گفت: از بین منابع سال گذشته کتاب های «حکمت های نقوی» و «امام رضا(ع) و ایران» بیشترین استقبال را داشت. 

برزگر با بیان خاطره ای از برگزاری جشنواره رضوی در سال های گذاشته، گفت: سال گذشته در یک مسجد برگه های مسابقه را پخش کردم و برای آن ها توضیح دادم که چطور باید در مسابقه شرکت کنند. هفته بعد که برای جمع آوری برگه ها به مسجد رفتم، متوجه شدم خانم ها کتاب را به یک نفر تحصیلکرده داده اند تا او بخواند بعد همه در مسجد دور هم جمع شده اند و با کمک آن خانم به پرسش ها پاسخ داده اند. اکثر خانم ها تحصیلات بالایی ندارند و همین کار باعث شده بود تا نشست معرفی کتاب و جمع خوانی هر روز در آن مسجد برگزار شود و به این ترتیب بسیار از نمازگزاران آن مسجد در جشنواره رضوی شرکت کردند.

برزگر درباره انجام فعالیت ها در بستر فضای مجازی برای جلوگیری از شیوع کرونا، گفت: باید بگویم امسال با تعطیلی مدارس در خانه خودم دیگر کتاب ندارم که به دوستان بدهم، همه کتاب ها در بین همسایه و اقوام پخش شد. خیلی ها هم از من pdf کتاب را می خواستند که تا جایی که ممکن بود برای آن ها تهیه می کردم و یا آن ها را به مسابقات رضوی دعوت می کردم تا در خانه با دانلود کتاب در این مسابقات شرکت کنند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 1 =