شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵

کتابداری تا اطلاع ثانوی تعطیل نیست/ ۱۰۹

ما کتابداران خود را خادم امام رضا(ع) می‌بینیم

فاطمه سهیلی

کتابدار کتابخانه خاتم الانبیا(ص) نسیم شهر، استان تهران با اشاره به انگیزه خود در برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی و جلب مشارکت مردمی، گفت: جشنواره را با عشق برگزار می کنم و آن را بیشتر کاری معنوی برای اجری معنوی می دانم.

فاطمه سهیلی، کتابدار کتابخانه خاتم الانبیا نسیم شهر، شهرستان بهارستان در گفتگو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی  استان تهران در خصوص جشنواره کتابخوانی رضوی، گفت: از بدو ورودم به نهاد در همین کتابخانه مشغول به کار شدم و الان نزدیک به هفت سال است که در این کتابخانه فعالیت می کنم؛ هر ساله وقتی جشنواره رضوی شروع می شود، احساس می کنم که حالا نوبت خادمی امام رضا (ع) به کتابداران رسیده و همیشه فعالیت در جشنواره را خارج از وظایف اداری، بیشتر یک تکلیف معنوی برای یک اجر معنوی می دانم.

وی افزود: من هیچ وقت به عنوان مسابقه به این جشنواره نگاه نمی کنم. وقتی برای کودکان شعر کودکانه (از کتاب های جشنواره) می خوانم یا قصه ای را تعریف می کنم به آنها می گویم، بیایید با هم یک نقاشی خوب، یک شعر زیبا برای امام رضا (ع) بفرستیم و در دلمان آرزو کنیم. همیشه دلم می خواست در این جشنواره از همه شرکت کنندگان تقدیر شود تا تاثیر معنوی آن صد چندان شود.

سهیلی کتابداران را عاملان موثر در ترویج و تبلیغ برنامه های نهاد دانست و گفت: در چند سال اخیر در نهاد تجربیات جدیدی به دست آورده ایم که جشنواره رضوی از جمله این تجربه ها است. به اعتقاد من کتابداران، عاملان موثر در ترویج و تبلیغ برنامه های نهاد هستند که توجیه بودن آن ها شرط اساسی برای اجرای بهتر جشنواره رضوی و دیگر برنامه های نهاد کتابخانه ها است.

وی در ادامه به بیان خاطره ای از اجرای دوره قبل جشنواره رضوی پرداخت و گفت: در برنامه قصه گویی ویژه خردسالان که به صورت روتین در کتابخانه برگزار می شود، هرساله در زمان برگزاری جشنواره، از شعرهای جشنواره رضوی با بچه ها می خوانیم تا حفظ شویم و بچه ها بتوانند در پویش مجازی شرکت کنند. سال گذشته در جشنی که به مناسبت هفته کرامت در یکی از پارک های شهر برگزار شد، مجری برنامه از حاضران خواست اگر شعری درباره امام رضا (ع) حفظ هستند، برای بقیه بخوانند؛ در این برنامه عضو ۶ ساله کتابخانه، شعری را که حفظ کرده بودیم خواند؛ پس از آن از سوی مردم تشویق شد و جایزه گرفت. وقتی وارد کتابخانه شد، ذوق و هیجانی وصف ناشدنی در چشمان و کلامش بود. اینکه مرا در این لذت سهیم و دخیل می دانست، بسیار برایم  لذت بخش بود.

کتابدار کتابخانه خاتم النبیا تصریح کرد: من از افرادی هستم که کتاب را پایه کار در زندگی می دانم. به نظر من با همه پیشرفت ها، هنوز جایگزینی برای کتاب به وجود نیامده است و البته ترویج خواندن نیز هدف نهاد کتابخانه های عمومی کشور است. این را هم به خوبی می دانم که تنوع در کار لذت بیشتری ایجاد می کند. مثلا وقتی بچه ها با هم یک فیلم می بینند یا کار مشترکی انجام می دهند، لذت بیشتری می برند.

وی در پایان سخنانش در خصوص زمان برگزاری جشنواره گفت: با توجه به تجربه ای که در این چند سال دارم، به نظرم این جشنواره در نیمه دوم سال برگزار شود با کیفیت بهتر و تاثیرگذاری بیشتر خواهد بود، البته می دانم که برنامه ریزی ها با توجه به زمان هفته کرامت انجام  شده است. امیدوارم امام رضا(ع) توفیق دهد تا خادم خوبی باشیم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 10 =