شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹

کتابداری تا اطلاع ثانوی تعطیل نیست/ ۱۱۰

جشنواره کتابخوانی رضوی موجب انس کودکان با معارف دینی است

خدیجه صحرایی

خدیجه صحرایی، مسئول کتابخانه عمومی بسیج شهر تهران، ایجاد انس و الفت بیشتر کودکان و نوجوانان با معارف دینی به خصوص معارف رضوی و گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در سطح جامعه را بزرگ ترین انگیزه خود از برگزاری جشنواره رضوی عنوان کرد.

خدیجه صحرایی، مسئول کتابخانه عمومی بسیج شهر تهران در گفتگو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، گفت: کتابخانه عمومی بسیج در خیابان پیروزی، بلوار ابوذر، نرسیده به پل سوم، جنب پارکینگ شهر بازی پارک بسیج قرار دارد. من از سال ۱۳۷۹ در کتابخانه های عمومی تهران شروع به فعالیت کرده و از سال ۱۳۸۶ به عنوان مسئول کتابخانه عمومی بسیج شهر تهران افتخار خدمت دارم.

صحرایی درباره انگیزه خود از جلب مشارکت مردمی در جشنواره رضوی و خدمت رسانی در فضای مجازی گفت: یکی از افتخارات سرزمین ایران، حضور ارزشمند و بی بدیل امام رضا(ع) است. حضور این امام همام و مهربانی ها مایه فخر و مباهات ما ایرانی ها بوده است. بنده بسیار مفتخرم تاثیری هرچند اندک در آشنایی هر چه بیشتر اعضا با امام رضا(ع) و تاثیر سیره و زندگی این امام در سیره و زندگی مخاطبان داشته باشم. دیگر انگیزه مهم من در برگزاری جشنواره کتابخوانی، ایجاد انس و الفت بیشتر کودکان و نوجوانان با معارف دینی به خصوص معارف رضوی و گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در سطح جامعه است.

مسئول کتابخانه عمومی بسیج شهر تهران افزود: برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در سطح گستره ملی و با بخش های مختلف، گام موثری در راستای ترویج کتابخوانی و ارتباط موثر آن با مخاطب است. این جشنواره تاثیر گسترده ای در ارتباط هر چه بیشتر مردم با سیره و منش اهل بیت(ع) خواهد داشت و امید است با برگزاری این برنامه در سطح ملی روز به روز فاصله جوانان با مفاهیم دینی کم رنگ تر شود.

وی درباره نحوه معرفی جشنواره کتابخوانی رضوی به اعضا، گفت: فراخوان جشنواره کتابخوانی رضوی از طریق فضای مجازی در شبکه های اجتماعی کتابخانه عمومی بسیج قرار داده شده و هر روز نیز اطلاعات شرکت در مسابقه به روز رسانی می شود.

صحرایی ادامه داد: همچنین با اعضای کتابخانه تماس تلفنی برقرار کردیم و نحوه شرکت در جشنواره را برای آن ها توضیح دادیم. سپس در گروه های مجازی کتابخانه مانند گروه کلاس آموزش داستان نویسی و کلاس آموزش اوریگامی اطلاع رسانی شد و اعضای کتابخانه را به شرکت در مسابقه و ارسال فیلم و نقاشی از منابع جشنواره تشویق کردیم. در ادامه به کمک همکاران کتابخانه، فیلم پویش و نقاشی های ارسالی را در سایت جشنواره ثبت کردیم.

صحرایی با اشاره به فعالیت های انجام شده در سال های قبل برای جلب مشارکت مردم در جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: در سال های گذشته اطلاع رسانی از طریق نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح منطقه انجام می شد، ولی متاسفانه امسال با وجود مسئله کرونا و تعطیلی کتابخانه ها فعلا اطلاع رسانی در فضای مجازی و از طریق ارتباط با اعضا انجام می شود.


وی در خصوص استقبال اعضا از منابع سال گذشته جشنواره رضوی افزود: سال گذشته به دلیل تبلیغات گسترده در سطح منطقه از جمله شهرداری، سرای محله و کانون فکری کودکان و نوجوانان استقبال از جشنواره بسیار خوب بود؛ ۱۰۲ نفر در مسابقه نقاشی، ۱۰۸ نفر در مسابقه چهارگزینه ای مکتوب و در سطح آنلاین جمعا در حدود ۳۰۰ نفر در بخش پویش و چهارگزینه ای شرکت کرده بودند. ولی امسال با وجود مشکلات پیش آمده، نسبت به سال گذشته تعداد شرکت کنندگان کمتر است ولی بازهم با توکل به خدا امید داریم روز به روز بر تعداد شرکت کنندگان اضافه شود.

این کتابدار ادامه داد: خوشبختانه امسال در سه رده سنی کودک، نوجوان و بزرگسال در بخش پویش، نقاشی و مسابقه چهارگزینه ای استقبال زیاد بوده است و اکثر شرکت کنندگان از کتاب ها رضایت داشتند. شعرهای کتاب «گنبد خورشید» از منابع کودک مورد توجه بیشتر اعضای کودک قرار گرفته است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
9 + 5 =