شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳

کتابداری تا اطلاع ثانوی تعطیل نیست/ ۱۱۱

تجربه‌ای متفاوت از حضور کودکان در فضای مجازی

بخش کودک کتابخانه عمومی امیرکبیر - کراپ‌شده

کتابدار کودک کتابخانه عمومی امیرکبیر کرج گفت: اگرچه فضای فیزیکی کتابخانه موهبت بزرگی است و حس و حالش بسیار با این فضای سرد مجازی متفاوت است اما، گرمای هیجان و اشتیاق بچه ها در این فضا نیز امیدبخش است.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان البرز، با شیوع ویروس کرونا و هشدارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای جلوگیری از انتشار این ویروس، مدتی است که خانه‌نشینی همراه مردم شده و فرصتی را برای فعالان خلاق و خوش‌فکر در حوزه‌های مختلف فراهم آورده تا علاوه بر ترغیب عمومی برای «در خانه ماندن» بتوانند در یک بسیج ملی، برگی دیگر بر تاریخ پرافتخار این کشور بیفزایند.

در این میان با تعطیلی کتابخانه‌های عمومی، کتابداران همزمان در سراسر کشور با ایجاد گروه ها و کانال‌هایی در فضای مجازی تلاش کردند با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، اعضای کتابخانه‌ها را با خود همراه کنند و با پرکردن مناسب اوقات فراغت سهمی در این افتخار داشته باشند.

 محیاسادات سیدباقری، کتابدار بخش کودک کتابخانه عمومی امیرکبیر نیز با بیان فعالیت بخش کودک این کتابخانه، گفت: کودک کتابخانه امیرکبیر از سال ۱۳۹۲ کار خود را آغاز کرد و با گذشت زمان توانست علاوه بر افزایش منابع به بیش از ۵ هزار نسخه، تعداد اعضای خود را نیز روز به روز افزایش دهد. کلاس‌هایی که در ابتدا شاید با تعداد ۶ الی ۷ نفر برگزار می شد به جایی رسید که برای حضور همه اعضای علاقه‌مند در برخی از کلاس‌ها گروه‌بندی می‌شد و استقبال از کلاس‌های کاردستی، نقاشی، کتابخوانی، قصه‌گویی هر بار پرشورتر از قبل شده و ذوق بچه‌ها برای مشارکت در فعالیت جمعی کتابخوانی واقعا ستودنی بود.

وی با بیان اینکه یکی از همین برنامه‌های پرطرفدار، شاهنامه‌خوانی بود، اظهار داشت: با توجه به رشته تحصیلی‌ام و تجربه کار با کودک قبل از ورودم به نهاد، همواره دغدغه انتقال مفاهیم از طریق اجرای نمایشی را به ویژه در حوزه کودک داشتم. بنابراین با استقبال اعضای کودک، اجرای نمایش خلاق داستان‌ها و حکایت‌های کتاب‌های قصه از جمله برنامه‌های ثابت هفتگی شد. بعدها نیز اجرای شاهنامه‌خوانی به این برنامه‌ها اضافه شد و با همکاری و مربیگری، ندا شامحمدی، مربی شاهنامه‌خوانی این برنامه گسترش پیدا کرد و امروز از جمله جذاب‌ترین و پرمخاطب ترین برنامه‌ها در بین اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی است که توانسته استعدادهای خوبی را نیز در سطح استانی و کشوری معرفی کند.

کتابدار بخش کودک کتابخانه عمومی امیرکبیر بیان کرد: این فعالیت‌ها ادامه داشته و دارد و اکنون نیز با تعطیلی کتابخانه‌ها هیچکدام از آن‌ها متوقف نشده؛ چراکه پویایی و فعالیت در شغل کتابداری بخش جدایی‌ناپذیر آن است و علاوه بر به روز بودن کتابدار باید اعضا را نیز در مسیر رشد و شکوفایی همراه کرد.

این کتابدار با بیان اینکه خوشبختانه کتابخانه عمومی امیرکبیر از همان اولین روزهای کاری بخش کودک، نسبت به تشکیل گروه اعضا در فضای مجازی اهتمام داشته است، گفت: با توجه به اینکه برخی از اعضای علاقه‌مند بنا به دلایل مختلف امکان شرکت در کلاس‌های حضوری را پیدا نمی‌کردند، امکانی را فراهم کردیم که آموزش‌ها و فعالیت‌های آن روز در گروه مجازی کتابخانه برای استفاده همه درج شود که از همین رو، این گروه همواره مورد توجه اعضا بوده است.

سیدباقری ادامه داد: تبلیغ و اطلاع‌رسانی پویش‌های مختلف کتابخوانی، مسابقات نقاشی و دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در همین بستر انجام شد و ارسال کاردستی، قصه‌گویی، شعرخوانی، تهیه فایل صوتی کتاب‌ها و خلاقیت‌هایی در زمینه اجرا توسط خود اعضا و الزام شخصی برای حضور در مباحث گروه و از همه مهم تر ادامه تمرینات شاهنامه‌خوانی از جمله مشارکت‌های کودکان در این فضا بود. فعالیت‌ها و آموزش‌ها همچنان ادامه دارد اما هیچ چیز جای فعالیت در فضای کتابخانه را نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: برای کودکان نیز با همه جنب و جوششان برای مشارکت در مباحث گروه، دلتنگی کلمه‌ای آشنا است به ویژه زمانی که مدام پیگیرند تا در اولین فرصت بازگشایی کتابخانه بتوانند کتاب‌هایشان را تازه کنند و داستان‌ها و حکایت‌هایی جدید بیاموزند. خلاصه روزهای خاصی است؛ سخت ولی شیرین، هربار تجربه‌ای نو. هر روز کلاس، هر روز آموزش، هر روز ارتباط و تعامل. اگرچه فضای فیزیکی کتابخانه موهبت بزرگی است و حس و حالش بسیار با این فضای سرد مجازی متفاوت است اما، گرمای هیجان و اشتیاق بچه ها در این فضا نیز امیدبخش است.

کتابدار بخش کودک کتابخانه امیرکبیر به برگزاری چالش «چادر کتابخوانی» نیز در این روزها اشاره کرد و تصریح کرد: از مادران حاضر در گروه دعوت کردیم تا در همراهی فرزندانشان، با خلاقیت و ابتکار یک فضای اختصاصی و کوچک برای کتابخوانی مهیا کنند و در رقابتی متفاوت، تجربه لذت‌بخش کتابخوانی را با دیگران به اشتراک بگذارند که با مشارکت خوب اعضا تصاویر و ویدئوهای خلاقانه و جذابی به دستمان رسید که برای خود من این علاقه‌مندی جالب توجه بود.

وی در خاتمه اظهار داشت: امیدوارم همانگونه که از تهدید کرونا، به عنوان فرصتی برای کتابخوانی بهره بردیم بتوانیم با کوله‌باری از تجربیاتی که در این فضا کسب کردیم بعد از بازگشایی مجدد کتابخانه، قدر فرصت‌های باهم بودن را بیشتر بدانیم. قدر کتاب هایی که در اختیارمان بود ولی شاید کمتر توجه داشتیم را بدانیم و از هر زمانی برای خواندن و مطالعه و حرکت در مسیر رشد استفاده کنیم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 9 =