پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰

کتابداری تا اطلاع ثانوی تعطیل نیست/ ۱۱۴

بازگشایی دوباره کتابخانه‌های عمومی با حضور مهمانانی جدید

با كتابداران / آبادان

کیمیا اندیشمند با اشاره به علاقه‌مندان جدیدی که در خلال فعالیت‌های کتابخانه در فضای مجازی به حضور و عضویت در این مکان فرهنگی ترغیب شده‌اند، آنها را اعضای جدید کتابخانه‌ها پس از بازگشایی دوباره آنها دانست.

کیمیا اندیشمند کتابدار کتابخانه عمومی گلستان شهرستان آبادان (استان خوزستان) در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به حضور بخش قابل توجهی از همکارانش در فضای مجازی و ادامه فعالیت‌هایشان در این بستر بیان داشت: هرچند تجربه کتابداری عموماً با مواجهه مستقیم و حضوری در ارتباط است اما کوچ به فضای مجازی به صورت موقت شاید بهترین تمهیدی بود که به اقتضای شرایط پیش آمده اندیشیده شد.

وی در ادامه افزود: ما در کتابخانه عمومی گلستان و در ماه‌هایی که سپری شد با برگزاری برنامه‌های مختلفی همچون قصه‌گویی و مسابقه نقاشی با موضوع کرونا، معرفی کتاب و معرفی دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی میزبان اعضاء و سایر علاقه‌مندان در فضای مجازی بودیم.

اندیشمند با اشاره به عضوهای بالقوه‌ای که پس از آشنایی با کتابخانهدر فضای مجازی  به عضوهایی بالفعل تبدیل شده‌اند، گفت: تجربه کتابدار بودن در فضای مجازی بُعد دیگری از این حرفه را به من نشان داد. چه‌بسیار اعضایی که در تمام این سالها به دلایل مختلف موفق به حضور در کتابخانه‌ها نشده بودند و فضای مجازی عاملی برای همراه شدن آنها با کتابخانه شد. ما در ماه‌های گذشته با علاقه‌مندان جدیدی آشنا شده‌ایم که به مثابه عضوهایی نهفته آماده بازگشایی کتابخانه و پیوستن به جمع ما هستند.

این کتابدار در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: همزمان با بازگشایی دوباره کتابخانه‌ها و برقرار شدن شرایط حضور اعضاء در این مکان فرهنگی، قطعاً شاهد حضور عضوهای جدیدی خواهیم بود که می‌بایست برای آنها برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشیم. در واقع کتابخانه‌ها در فصل جدید فعالیت‌هایش پذیرای دو گروه عمده از مراجعان خواهند بود: جمع کثیری از اعضای ثابت‌مان و همراهان جدیدی که در خلال فعالیت کتابخانه در فضای مجازی ترغیب به عضویت در کتابخانه شده‌اند؛ برای روبه روشدن با هر دو گروه می‌بایست آماده و برایشان برنامه‌ریزی کرد.

اندیشمند در پایان خاطرنشان کرد: یکی از شیرین‌ترین انتظارها برای کتابداران، خصوصاً آنها که در ارتباط با کودکان بودند، بازگشایی دوباره کتابخانه است. من نیز مثل سایر کتابداران خوشحالم که به کتابخانه برمی‌گردم و با اعضاء و کودکان دوباره دیدار خواهم کرد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 1 =