سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶

کتابداری تا اطلاع ثانوی تعطیل نیست/ ۱۱۶

حالا قدر حضور در کتابخانه را بیشتر می‌دانیم

فاطمه اسودزاده كتابدار نابيناي كتابخانه شهيد بهشتي

فاطمه اسودزاد کتابدار نابینای بخش نابینایان کتابخانه شهید بهشتی در شهرستان امیدیه با تشریح آسیب‌های روحی ناشی از بیماری کرونا بر نابینایان و معلولان، به بیان اقدامات خود در دوران تعطیلی کتابخانه‌ها و حفظ ارتباط خود با اعضای نابینای کتابخانه شهید بهشتی پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بخش نابینایان کتابخانه شهید بهشتی که در شهرستان امیدیه از توابع استان خوزستان قرار دارد در سال ۱۳۹۰ در این کتابخانه راه‌اندازی شد. این بخش تا پیش از تعطیلی کتابخانه‌ها، با داشتن حدود  ۱۳۵ عنوان کتاب بریل در ۲۵۰ نسخه، ۱۵ هزار کتاب گویا و همچنین فعالیت‌های کتابدار خود توانسته بود میزبانی شایسته برای ۳۲۰ عضو نابینا و کم بینای خود باشد. اما شیوع بیماری کرونا در کشور و تعطیلی پیش‌آمده باعث شد تا اعضای بخش نابینایان این کتابخانه آنها را از کنار هم بودن در یک فضای فرهنگی محروم کرد.

فاطمه اسودزاد کتابدار نابینای بخش نابینایان کتابخانه شهید بهشتی با اشاره به تعطیلی کتابخانه‌ها و فعالیت‌های خود در این دوران گفت: بر اساس آمارهای رسمی اوضاع فعلی استان خوزستان به لحاظ ابتلا به بیماری کرونا نگران کننده است و همین موضوع باعث شد تا علی رغم بازگشایی اولیه کتابخانه‌ها در سراسر کشور، کتابخانه‌های استان خوزستان همچنان بسته مانده‌اند. اما در کنار شیوع این بیماری، بحث آسیب روانی که کرونا به جامعه وارد کرده، از موضوعات بسیار جدی قابل توجه در جامعه است.

این کتابدار نابینا که در حال حاضر دانشجوی رشته روانشناسی در مقطع دکترا است، در این باره گفت: باید توجه داشته باشیم که آسیب‌های روحی و روانی ناشی از شیوع بیماری کرونا در میان بچه‌های نابینا و معلول بیشتر است. چراکه خود معلولیت باعث می‌شود این افراد بیشتر مستعد افسردگی  و ناکامی باشند، به خصوص اینکه در شرایط امروز که همان رفت و آمدهای محدودی که این عزیزان به یک فضای خوشایند فرهنگی در کتابخانه‌ها داشتند نیز از آنها گرفته شده است.

وی در ادامه به فعالیت‌های خود و برنامه‌های ارائه شده برای اعضای نابینای این کتابخانه در فضای مجازی پرداخت، گفت: به همین دلبل تلاش کردیم در این دوران از طریق پیام‌رسان‌ها فعالیت و خدمات خودمان برای این عزیزان ارائه کنیم که بیشتر در قالب برنامه‌هایی چون معرفی کتاب و به اشتراک‌گذاری بخش‌هایی از کتاب بوده که اعضای نابینا به وسیله صفحه‌خوان‌ها از این پیام‌ها و مطالب در پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کردند. اگرچه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تا اندازه‌ای توانسته این خلاء را پر کند، اما هیچ چیز جای آن ارتباط نزدیک را نمی‌گیرد.

اسودزاد با اشاره به حضور برخی از اعضای نابینا از شهرستان‌های آقاجاری و رامشیر در بخش نابینایان این کتابخانه، ادامه داد: از آنجا که برخی از دوستان نابینا کم سواد هستند، بخش‌هایی از کتاب‌ها بریل را می‌خوانم و ضبط می‌کنم و آنها را در قالب کتاب صوتی به اشتراک می‌گذارم. در کنار این فعالیت‌ها اعضا از طریق تلفن با من در ارتباط هستند و از این طریق مشاوره‌هایی در زمینه‌های مختلف مرتبط با معلولیت به آنها داده می‌شود. چراکه این خدمات مشاوره‌ای در دوران فعالیت کتابخانه‌ها به صورت حضوری نیز در جریان بودند و نه تنها از اعضای معلول بلکه سایر اعضای کتابخانه نیز از این خدمات مشاوره استفاده می‌کردند.

این کتابدار با ابراز دلتنگی برای کتابخانه و ارتباط نزدیک با اعضا گفت: تکرار آفت زندگی ما انسان‌ها است، چراکه زمانی که یک امر برای ما تکرار می‌شود فراموش می‌کنیم که این یک نعمت بزرگی بوده که روزی برای داشتن آن خیلی اصرار می‌کردیم. بنابراین وقتی این نعمت دچار تکرار و روزمرگی شود، برای ما به یک امر عادی تبدیل می‌شود. شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های حاصل از آن درس‌های بسیاری به ما آموخت؛ از جمله دانستن قدر امکان حضور در کتابخانه.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 0 =