چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۷

کتابداری تا اطلاع ثانوی تعطیل نیست/ ۱۱۹

تدبیر نهاد و همدلی کتابداران باعث غلبه کتاب و کتابخوانی بر کرونا می شود

با كتابداران / بزمان

هاجرالسادات میرزاده با اشاره به اینکه کرونا می‌توانست زحمات و اثرگذاری کتابخانه‌های عمومی را به آسانی زمین‌گیر کند، تدبیر نهاد در کنار  همدلی و حضور کتابداران در فضای مجازی را عاملی مؤثر در تبدیل تهدید این ویروس مهلک به فرصتی طلایی در خدمت‌رسانی فرهنگی به اقشار مختلف مردم دانست.

هاجرالسادات میرزاده کتابدار کتابخانه عمومی علامه حلی شهر بزمان در شهرستان ایرانشهر (سیستان و بلوچستان) در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به ظرفیت‌های فضای مجازی در برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی بیان داشت: هرچند تا پیش از فعالیت‌های اخیر در فضای مجازی، این بستر را تجربه کرده بودیم اما بی‌شک فعالیت فرهنگی متمرکز در این حجم، تجربه‌ای ارزشمند برای همه کتابداران بود. به‌رغم مشکلات قابل‌توجهی که در حوزه زیر ساخت‌های اینترنتی وجود داشت اما توانستیم با بخشی از اعضاء و خانواده‌های آنان که برای استفاده از کلاس‌های آنلاین در فضای مجازی حضور داشتند ارتباط برقرار کنیم و آنها را مهمان برنامه‌های فرهنگی کتابخانه کنیم.

وی در ادامه افزود: فضای مجازی در روزهای تعطیلی کتابخانه‌ها به مثابه بازوی کُمکیِ کتابخانه‌ عمومی علامه حلی در اطلاع‌رسانی‌ها، معرفی دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، معرفی کتاب، مسابقه نقاشی و ... بود. ثمره میزبانی از اعضاء و سایر علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی آشنا شدن بسیاری از افرادی بود که پیش از این از کتابخانه و خدمات فرهنگی آن استفاده نکرده بودند.

میرزاده با اشاره به همدلی و همراهی کتابداران در حضور مؤثر در فضای مجازی عنوان کرد: کرونا می‌توانست زحمات و اثرگذاری کتابخانه‌های عمومی را به آسانی زمین‌گیر کند اما تدبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و تلاش‌های بی‌منت کتابداران در نقاط مختلف کشور نه‌تنها مانعی قدرتمند در مقابل این ویروس مهلک و آثار زیانبارش شد بلکه توانست از تهدید این بیماری مرگبار یک فرصت طلایی پدید بیاورد.

این کتابدار همچنین اضافه کرد: برای ما کتابداران که سالهاست با کتابخانه و کتاب زندگی می‌کنیم، باز شدن دوباره کتابخانه‌ها بهترین خبر در این روزهای دشوار بود. بسیار خوشحال و امیدواریم که بتوانیم در شروع دوباره فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی خدمتگزاری مفید برای اعضاء و مراجعان کتابخانه باشیم.

وی با تقدیر و تشکر از برنامه‌ریزی منسجم نهاد در بازگشایی دوباره کتابخانه‌ها، تصریح کرد: بازگشایی کتابخانه‌ها طبق دستورالعمل های تدوین شده از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نگرانی جمع وسیعی از کتابداران در خصوص نحوه باز شدن دوباره این اماکن فرهنگی را برطرف کرد. بی‌تردید بازگشایی مرحله‌ای و فازبندی شده فعلی می‌تواند باعث قرار گرفتن دوباره شرایط خدمت‌رسانی در حالت استاندارد و منطقی‌ باشد.

میرزاده در پایان خاطرنشان کرد: مواجهه مستقیم با اعضاء و رو به رو شدن با هیجانات، انگیزه‌ها و علاقه فراوان‌شان به کتاب و کتابخانه طبعاً با حضور آنها در این مکان فرهنگی معنا می‌یابد. تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد تا در بازگشت دوباره آنها به کتابخانه، با رعایت موازین بهداشتی و تکیه بر فاصله‌گذاری اجتماعی پذیرای دوباره آنها باشیم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 0 =