چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳

کتابداری تا اطلاع ثانوی تعطیل نیست/ ۱۲۰

دوست دارم نامم در بین خادمان فرهنگی امام رضا(ع) ثبت شود

کتابداری تعطیل نیست؛ جواهر مهدی پور

جواهر مهدی پور، مسئول کتابخانه عمومی شهید مطهری شهرستان اسلامشهر، شناساندن معصومین(ع)، به ویژه حضرت امام رضا(ع) به مردم و ثبت نام خود در بین خادمان فرهنگی حضرت امام رضا علیه السلام را بزرگ ترین انگیزه در مسیر تلاش برای جلب مشارکت مردمی در جشنواره رضوی عنوان کرد.

جواهر مهدی پور، مسئول کتابخانه عمومی شهید مطهری شهرستان اسلامشهر استان تهران در گفتگو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، گفت: کتابخانه عمومی شهید مطهری در شهرستان اسلامشهر، خیابان آیت الله کاشانی، ابتدای خیابان ابوذر، داخل بوستان مطهری قرار دارد. این کتابخانه در سال ۷۲ توسط سازمان شهرداری تاسیس شد و پس از مدتی به صورت واگذاری دائم به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تحویل داده شد. در ادامه در سال ۸۴ با سه هزار جلد کتاب به نهاد کتابخانه های عمومی واگذار شد؛ کتابخانه در حال حاضر دارای بیش از سی هزار جلد کتاب و دو هزار عضو فعال است که حدود ششصد نفر از آن ها کودک و نوجوان هستند.  


وی افزود: کتابخانه با سه نیروی کتابدار و یک نیروی خدمات اداره می شود؛ من کارشناس کتابداری هستم و به مدت ۲۷ سال در کتابخانه های عمومی شهرستان اسلامشهر افتخار خدمت دارم.

مهدی پور درباره انگیزه خود از جلب مشارکت مردمی در جشنواره رضوی و خدمت رسانی در فضای مجازی گفت: منابع معتبری که از سیره، سبک و تاریخ زندگی امامان معصوم (ع) به ما رسیده در مقایسه با عظمت وجودی و تاثیرگذاری ایشان در آگاهی بخشی و هدایت مردم بسیار محدود است. در این چند سال که به لطف نهاد کتابخانه ها در بخش کتابخوانی جشنواره رضوی در حال فعالیت هستم متوجه شده ام که ما و مردم به اندازه ی همین مقدار محدود نیز از امامان معصوم (ع) شناخت نداریم. لذا جشنواره رضوی را فرصتی برای شناخت و شناساندن معصومین علیهم و السلام، به ویژه حضرت امام رضا علیه السلام به مردم می دانم. از دیگر انگیزه های من برای جلب مشارکت مردم این است که دوست دارم نام من نیز در بین خادمان فرهنگی حضرت امام رضا علیه السلام ثبت شود.

وی درباره نحوه معرفی جشنواره کتابخوانی رضوی به اعضا گفت: به جهت شرایط پیش آمده از شیوع ویروس کرونا و لزوم تعطیلی کتابخانه ها، اطلاع رسانی ها در فضای مجازی بوده است؛ در ابتدای امر فراخوان جشنواره کتابخوانی رضوی و پوستر معرفی کتاب های جشنواره در صفحه مجازی کتابخانه بارگزاری شد و برای تشویق اعضا جهت شرکت در مسابقه، نقاشی های ارسالی نیز در صفحه قرار داده می شد.

مهدی پور ادامه داد: با معلمان، مدیران و معاونان مدارس ارتباط برقرار کردم و به ایجاد گروه در پیام رسان های مختلف مانند بله پرداختم و ضمن معرفی جشنواره کتابخوانی رضوی و منابع آن، اینفوگرافی منابع و پوستر و فایل پی دی اف آن ها را منتشر کردم. در ادامه در گروه های مختلف مانند گروه موسسه فرهنگی هزاره امید و تعالی و انجمن نمایندگان و اولیای مدرسه ی شهید زین الدین عضو شدم و به معرفی جشنواره و پاسخ به پرسش های اعضای گروه پرداختم. سپس با ایجاد گروه بیست نفره به نام بال های کاغذی شامل نویسندگان، معلمان و اعضای فعال کتابخانه به معرفی صوت، فیلم و متن کتاب ها پرداختم همچنین برای سهولت دسترسی اطرافیان به منابع جشنواره به کتابخانه رفتم و عناوین منابع جشنواره را در منابع کتابخانه جستجو و بازیابی کردم.


مهدی پور با اشاره به فعالیت های انجام شده در سال های قبل برای جلب مشارکت مردم در جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: سال گذشته حدود ۱۰۰ فیلم، ۲۰۰ برگه نقاشی و بیش از ۲۰۰ برگه پاسخ نامه کتبی به اداره کل ارسال شد و بیش از هفتاد نفر نیز خودشان به صورت مجازی در مسابقه شرکت کرده بودند.
وی در خصوص استقبال اعضا از منابع سال گذشته جشنواره رضوی افزود: سال گذشته نشست های کتابخوان در کتابخانه، مدارس و ادارات برگزار شد و به نظرم مشارکت مردم خوب بود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 15 =