چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶

شاعر و نویسنده گیلانی با ارسال پیامی مطرح کرد؛

محافل ادبی بازتاب دهنده صدای شاعران و نویسندگان کشور هستند

صدیقه کشتکار

صدیقه کشتکار، نویسنده و شاعر در پیامی ضمن تبریک تشکیل محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، گفت: محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی را می توان صدای شاعران و نویسندگان دانست؛ صدایی که می تواند به گوش مخاطبان ادبیات برسد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، صدیقه کشتکار، نویسنده و شاعر گیلانی در پیامی تشکیل محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان را تبریک گفت. متن پیام به شرح ذیل است:

 بنام خداوند بخشنده بخشایشگر

راه اندازی محافل ادبی وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی باعث شد که نویسندگان و شاعران با هر نوع ذوق و سلیقه به هم اندیشی بپردازند. محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی این فرصت را به شاعران جوان می دهد که هم از آموزش صحیح برخوردار شوند و هم به تبادل نظر بپردازند و امکان این را داشته باشند که نظرات خود را بازگو کنند. این محافل فرصت های گوناگون فرهنگی برای نویسندگان کل کشور ایجاد کرده است.

برپایی محافل ادبی با محوریت کتابخانه های عمومی در هر استان آینده ای با چشم انداز ادبی روشن برای شاعران و نویسندگان ایجاد کرده است؛ چراکه دبیران انتخاب شده برای هر محفل در هر استان دارای پیشینه ادبی درخور و شایسته ای هستند و همین امر می تواند به تنهایی گواه بر موثر بودن ایجاد چنین محافلی باشد.

دبیران محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی هر استان با هم اندیشی و فشردن دست دوستی و همکاری برای ادبیات کل کشور تلاش می کنند. زنجیره تشکیل شده توسط دبیران محافل ادبی باعث می شود که شاعران و نویسندگان کشور نیز به صورت زنجیره وار با هم در ارتباط باشند و همین ارتباط می تواند فضای آموزشی خوبی برای آن ها ایجاد کند و شاعران در نقاط مختلف کشور به هم اندیشی و تبادل اطلاعات در فضایی کاملا دوستانه و مفید بپردازند.

گروه ها و کانال های مجازی غیرحرفه ای در حیطه ادبیات در فضای مجازی چند سال است که به چشم می خورد که نقدها و شعرهای غیرحرفه ای در آن ها دیده می شود. ادبیات امروز از این بی برنامگی ها رنج می برد. تاسیس محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی می تواند گامی موثر برای کم رنگ شدن چنین گروه ها و کانال های مجازی شود.

به اعتقاد من برای پروراندن شاعران برجسته باید همه جوانب را تقویت کرد مانند یادگیری اصول و قواعد نوشتن، آن شاعرانگی، وسعت اندیشه و ... که این امر با تاسیس محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی شدنی است. حضور اساتید برجسته در این محافل و استفاده از اندیشه های آن ها گامی بلند برای پیشرفت شاعران و نویسندگان است.

دبیران محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی با چشمان باز و نگاه آگاه و تفکر ژرف در جستجوی برنامه های متنوع و آموزشی هستند که در این مسیر به خوبی از شاعران و نویسندگان و نظراتشان هم استفاده می کنند.

این روزها که فضای مجازی بستری برای ارائه فعالیت های فرهنگی-اجتماعی است؛ دبیران محافل ادبی با ایجاد فضای رقابتی کمک بسزایی در پویایی شاعران و نویسندگان می کنند. به طور مثال پویش #اقتراح_ماسک که توسط محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی راه اندازی شد؛ در فضایی کاملا دوستانه شاعران را به ارائه بیت های طنز تشویق کرد. که این حرکت فرهنگی برای جامعه مفید واقع شد. در واقع این پویش به نوعی روح همبستگی را در جامعه دمید. امروز مخاطبان ادبیات با شنیدن و خواندن آثار ادبی چه با بن مایه طنز و چه اجتماعی ترغیب به فرهنگسازی های مفید در جامعه می شوند.

محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی را می توان صدای شاعران و نویسندگان دانست. صدایی که می تواند به گوش مخاطبان ادبیات برسد. چه بسا روستاها و شهرهایی هستند که از نبود چنین امکانی رنج می برند. دبیران هر استان با پیگیری می توانند روستاها و مناطق محروم از چنین محافلی را در استان خود مشخص کنند و از ظرفیت های نویسندگان این مناطق استفاده کنند؛ همچنین نویسندگان را به جامعه ادبی معرفی کنند. از آنجا که استان گیلان دارای پتانسیل ادبی بالایی است با حمایت و فعالیت صحیح و برنامه ریزی شده دبیر محفل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی سرکار خانم مرضیه فرمانی می تواند در سطح کشور شاعران برجسته و نویسندگان خوب را به نحو احسن معرفی کند. چه بسا که شاعران و نویسندگانی با استعداد، در حال حاضر گمنام هستند.

در پایان آرزوی موفقیت روز افزون برای دبیران استانی محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی مخصوصا دبیر محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان، سرکار خانم مرضیه فرمانی دارم و با اطمینان کامل مشتاق دیدن آینده ای روشن تر از امروز برای ادبیات استان گیلان با تلاش های بانو فرمانی هستم.

صدیقه کشتکار

گفتنی است مرضیه کشتکار، نویسنده کتاب «مهمان من یک استکان چای» و عضو انجمن شعر جوان تهران، عضو هیات مدیره انجمن شعر و ادب (سراوان، رشت)، عضو هیات مدیره انجمن شعر (سنگر، رشت) است. همچنین کسب عناوین برتر در محافل ادبی استانی و کشوری چون شعر انتظار، شعر آزاد، شعر چکامه، شعر اقوام گیلانی و برگزیده در فراخوان «سرو و گل و لاله» استان فارس از افتخارات این شاعر جوان گیلانی است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 10 =