چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱

به میزبانی کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد؛

نشست نقد و بررسی کتاب «شهد فروش» برگزار شد

با حضور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی برگزار شد؛

نشست خوانش و معرفی کتاب «شهد فروش» با حضور علیرضا مهرداد، نویسنده اثر در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، نشست خوانش و معرفی کتاب «شهد فروش» با حضور علیرضا مهرداد، نویسنده اثر؛ حسینعلی یوسفعلی زاده، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان رضوی؛ محمد مشایخی، رئیس کتابخانه های عمومیِ سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی؛ سعید محسن‌زاده، مدیر نشر ستاره‌ها و کارشناسان رسانه و کتاب در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سردار حسینعلی یوسفعلی‌زاده، اظهار داشت: تحریف و انحراف، از آفت‌های بزرگ جریان دفاع مقدس است.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظّم رهبری در ثبت خاطرات رزمندگان، اظهار داشت: ایشان در فرمایشات خود تأکید دارند که حقایق باید بازگو و ثبت شود؛ چراکه بسیاری از رزمندگان در ۲۰ یا ۳۰ سال آینده حضور ندارند. رهبر معظم انقلاب بر این نکته اصرار دارند که اگر ما حقایق را نگوییم، دشمن می‌گوید و قطعاً حقایق را نخواهد گفت.

مدیرکل بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با تقدیر از پیشکسوتان ادبیات دفاع مقدس، جوانان را به کار در حوزۀ دفاع مقدس و ثبت خاطرات فراخواند و اظهار داشت: نوقلم‌ها باید پای کار بیایند؛ چراکه در دفاع مقدس نیز گاهی یک نوجوان بسیجی کاری می‌کرد که یک رزمنده کارکشته و باتجربه قادر به انجام آن کار نبود. من مؤمنانه قبول دارم، کسانی که امروز صادقانه برای زنده‌نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا تلاش می کنند، حتماً در فضیلت شهادت شریک‌اند.

سردار حسینعلی یوسفعلی‌زاده در ادامه افزود: جوانان، ظرفیت «شهد فروش» شدن را دارند و باید به آنان میدان داد. یکی می‌شود شهید شهدفروش و دیگری، نویسندۀ این همه عرفان.

مدیرکل بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: هزاران اندیشکده در جهان در ارتباط با مخفی‌کردن گوهرها می‌کند. باید جوانان ما دست به کار شوند تا دشمنان نتوانند به حریم مسلمانان وارد شوند. همان‌طور که مرکز ثقل دفاع مقدس مردم بودند، صیانت از آن و ارزش‌های آن نیز به دست مردم تحقق می‌یابد.

در ادامه این نشست، سیدعلیرضا مهرداد، نویسنده کتاب «شهدفروش»، ناداستانی از زندگی تخریب‌چی شهید سعدالله شهدفروش، در این مراسم اظهار داشت: من در اواخر جنگ در کنار جلال (سعدالله شهدفروش) در خط مقدم بودم و او پیشکسوت من در تخریب بود. پس از این‌که جلال در سال ۱۳۶۲ شهید شد، یکی از راویان او شدم.


علیرضا مهرداد، نویسنده کتاب «شهدفروش»، در ادامه گفت: این کتاب روایت داستانی از زندگی، خاطرات و دلاوری های سعدالله شهدفروش، تخریب‌چی شهید است که در بین هم‌رزمانش به جلال صلواتی شهرت داشت.

وی ادامه داد: هر زمانی که لازم بود، زندگی جلال را بازگو می‌کردم. هر زمانی که با دانشجویان طی برنامه‌های مختلف روبه‌رو می‌شدم، از فضایل وی می‌گفتم. در یکی از دیدارهای دانشجویان با بنده، پس از این‌که در ارتباط با «شهید جلال» صحبت کردم، یکی از آن‌ها چاپ کتاب با موضوع زندگی‌نامه جلال شهدفروش را پیشنهاد کرد.

وی ادامه داد: من خود را نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس می دانم و این اثر قصه و افسانه و داستان نیست، شما در این کتاب با حقیقتی روبه رو هستید که نمی شود نامش را معجزه گذاشت اما خیلی طبیعی و معمولی هم نیست.

مهرداد در ادامه در خصوص نگارش این اثر گفت: این کتاب را به اصرار تعداد زیادی از دوستان تألیف کردم و قبول دارم که ماجرای شگفتی است ولی حقیقت محض است. شهید جلال، ۲۳ سال متوالی گمنام بود و پس از آن، یک قطره از اقیانوس زندگی وی در کتاب «شهدفروش» بازگو شده‌است.

وی با بیان اینکه کتاب او یک ناداستان است، گفت: ناداستان در مقابل داستان قرار می‌گیرد. بر اساس یک اصل، داستان هرچه دروغش بیشتر باشد، زیباتر است اما ناداستان بر اساس واقعیت است که چیزهایی از داستان را هم در خود دارد. وی همچنین حضور نویسنده در اثر را از شاخصه‌های مهم ناداستان خواند.

موسی حاجی‌نژاد، دانش‌آموخته هنر و مستندساز خراسانی نیز در این برنامه اظهار داشت: «شهدفروش»، زنده‌ترین کتابی است که تابه‌حال خواندم و آن‌قدر مصوّر است که پس از خواندن آن ساخت فیلم «یک فنجان قهوه برای پرسه‌زدن» را آغاز کردم. در این کتاب، افراد به اندازه‌ای که روایت پیش برود، معرفی شده‌اند؛ نه زیاده‌گویی می‌کند و نه سَرسَری عبور می‌کند.

موسی حاجی نژاد نیز از این کتاب به عنوان یک اثر ارزشمند یاد کرد و پیشنهاد تولید فیلم و کلیپ از آثار ادبی فاخر و ارزشی در حوزه دفاع مقدس را ارائه داد.

موسی‌الرضا عبداللهی، هم‌رزم شهید شهدفروش و مدیر آموزشِ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، نیز در این نشست اظهار داشت: شش ساعت برای خوانش کتاب «شهدفروش» صرف کردم و به گذشته بازگشتم. هر کسی که در حوزه دفاع مقدس دست به قلم می‌برد، باید سبک زندگی شهدا را نیز منتقل کند.

وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های شهید «سعدالله»، طهارت کلامی وی بود.

مرتضی آجیل‌چی، پژوهشگر و مدرّس قدرت‌افزایی نرم و رسانه، نیز در ادامه این نشست بیان کرد: در کتاب «شهدفروش» ناداستان‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد روایت کاملاً واقعی بوده‌است.

وی به روایت کوتاه این کتاب اشاره کرد و اظهار داشت: گاهی دربارۀ شهدا اسراری وجود دارد که تا زمان رسیدن جامعه به بلوغ برای درک این مفاهیم، باید ناگفته بماند و من فکر می‌کنم این کتاب و این شهید هم از آن دسته‌اند.

در ادامه مرتضی آجیل چی، کارشناس رسانه و کتاب گفت: این اثر نثری خاص دارد و نکات ویژه ای از این کتاب می توان آموخت. توصیف فضای پیرامون داستان بسیار زیبا است و وجود صفحات خالی در انتهای کتاب، کاری بسیار جالب بود؛ به این معنا که حالا نوبت ما است تا در تکمیل آن بکوشیم.

آجیل چی یکی از نقاط قوت کتاب را ورود محدود نویسنده به برخی موضوعات دانست و افزود: نویسنده کتاب با این کار قصد داشت ذهن خواننده را درگیر ماجرا و خواننده را مجبور به تحلیل وقایع کند.

در پایان این مراسم  بخش هایی از کتاب «شهد فروش» توسط سردار یوسفعلی زاده، مرتضی آجیل چی و تعدادی از حاضران در جلسه قرائت شد.

گفتنی است، این نشست به همّت کتابخانۀ مرکزی امام خمینی(قدس سره)، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، در ادامۀ سلسله نشست‌های ادبی شمس برگزار شد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
9 + 3 =