دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان؛

ویژه برنامه «بال های سفید برای چشم هایی روشن» در قم برگزار شد

برگزاری ویژه برنامه «بال های سفید برای چشم هایی روشن» در قم

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم و با همکاری محفل پروین اعتصامی و نمایندگی آستان قدس رضوی در قم، ویژه برنامه «بال های سفید برای چشم هایی روشن» به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، ویژه برنامه «بال های سفید برای چشم هایی روشن» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی با همکاری محفل پروین اعتصامی و نمایندگی آستان قدس رضوی در قم به صورت مجازی برگزار شد.

در این برنامه طیبه عبدلی، کتابدار بخش نابینایان کتابخانه آیت الله خامنه ای، اظهار داشت: معرفی کتاب در برنامه های رادیویی و فضای مجازی همراه با شعرخوانی در دوران شیوع کرونا و قرنطینه خانگی و امانت ۲۰۰ عنوان کتاب بریل و گویا از فعالیت های این بخش بوده است.

وی گفت: پانزده جلسه آموزشی خط بریل ویژه فاطمه میرزایی از روشندلان استان توسط زهرا سادات میرجمالی، دیگر کتابدار بخش نابینایان کتابخانه آیت الله خامنه ای برگزار شد.

عبدلی ضمن اشاره به تامین کتاب گویای مورد نیاز نابینایان از کتابخانه های اصفهان و مرکز رودکی تهران، درباره کتابخانه الکترونیک مطالبی را بیان کرد و گفت: آموزش رایانه، چگونگی نصب نرم افزارها به ویژه استفاده از نرم افزار جاز، برجسته نگار و درشت نمای الکترونیک به اعضا، تبدیل جزوات اعضای کم بینا به خط درشت از فعالیت های علمی بخش نابینایان است.

وی گفت: چندین دستگاه مانند چاپگر بریل، برش لیزری، صحافی فنری، زایفیوز (برجسته ساز تصاویر)، چسب گرم و دستگاه سلفون کش از سوی انجمن خیرین استان و نهاد کتابخانه ها برای تولید کتاب های بریل و آماده سازی آن ها در این بخش، تهیه شده است.

کتابدار بخش نابینایان کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کرد: برای تولید کتاب بریل در آغاز باید فایل ورد کتاب از طریق ناشر و نویسنده دریافت شود و پس از ویرایش های لازم مانند حذف نیم فاصله ها، اعمال قواعد نوشتاری و جدانویسی برخی از کلمات، فهرستنویسی کتاب های بریل توسط کتابداران روشندل انجام می شود.

وی همچنین درباره برنامه های فرهنگی این بخش اظهار داشت: تبلیغات و اطلاع رسانی جشنواره کتابخوانی رضوی، راه اندازی گروه نابینایان در پیام رسان‌ها، نشست های هر ماه کانون ادبی صبح اشراق به منظور نقد و بررسی منابع گویا، کتابخوان و جمع خوانی، مشاوره و روانشناسی، شرکت در جلسات هماهنگی انجمن های معلولین در بهزیستی، هماهنگی با نهضت سوادآموزی برای آموزش خط بریل به نابینایان، برگزاری دوره های آموزشی مانند چرتکه، حفظ قرآن ویژه بانوان نابینا، نویسندگی خلاق، تواشیح ندای ملکوت، کامپیوتر ICDL درجه ۱ و ۲ ویژه جانبازان و معلولان با همکاری کانون نابینایان جلوه امید و آموزشگاه تداعی، حضور در نمایشگاه های مختلف فرهنگی استانی و کشوری به ویژه نمایشگاه کتاب و اردوهای تفریحی از برنامه های فرهنگی، هنری، اجتماعی و علمی از برنامه های این بخش است.

در ادامه هما خانجانی، مسئول بخش نابینایان کتابخانه مرکزی همدان بیان کرد: نابینایان استعدادها و توانایی های درخشانی دارند که خانواده ها باید در شکوفایی آن و ایجاد اعتماد به نفس در این قشر تلاش کنند. به ویژه اینکه ما در عصری به سر می بریم که تکنولوژی و امکانات روز به روز پیشرفته تر می شود و روشندلان باید خود را با این موضوع وفق بدهند.

خانجانی اظهار داشت: برخی از نابینایان از خانواده های متمولی هستند که از هوش سرشاری برخوردارند اما متاسفانه به دلیل اعتماد به نفس از امکاناتی همچون حضور در فضای مجازی و کتاب های گویا و بریل استفاده نمی کنند. روشندلان نباید خود را جدا از بینایان ببینند و باید با فناوری و اطلاعات انس و آشنایی داشته باشند.

مسئول بخش نابینایان کتابخانه مرکزی همدان گفت: این بخش برنامه های فرهنگی بسیاری را به صورت پادکست در صفحه اینستاگرام و اسکای روم تولید کرده است. به طور حتم هر روشندل موفقی خانواده ای موفق را به عنوان حامی برای خود داشته است.

در پایان مرتضی شفیعی، وکیل پایه یک دادگستری و جانباز روشندل عضو بخش نابینایان کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای؛ پریسا بقالی زاده، عضو کم بینای بخش نابینایان آیت الله خامنه ای و عاطفه جوشقانیان، دبیر محفل ادبی پروین اعتصامی اشعاری را قرائت کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 8 =