یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱

در جلسه مشترک انجمن های کتابخانه های عمومی استان فارس مطرح شد؛

پنج شهر استان فارس به زودی صاحب کتابخانه می شوند

جلسه انجمن استان

جلسه مشترک انجمن های کتابخانه های عمومی استان فارس با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مشارکت اعضای ۱۰۴ انجمن کتابخانه های عمومی استان به صورت مجازی برگزار شد. در این جلسه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس گفت: ۲۳ شهر فاقد کتابخانه در استان وجود دارد که باید برای آن ها برنامه ریزی کرد. از این میان پنج شهر به زودی صاحب کتابخانه می شوند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، در دومین روز از هفته کتاب نشست مشترک انجمن های کتابخانه های عمومی استان فارس به ریاست عنایت الله رحیمی استاندار فارس و با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور و مشارکت فرمانداران و اعضای حقیقی و حقوقی ۱۰۴ انجمن کتابخانه های عمومی به صورت مجازی برگزار شد.

استاندار فارس نیز در این نشست ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی، به کسب رتبه اول انجمن کتابخانه‌های فارس اشاره کرد و گفت: جایگاه برتر در امور فرهنگی زیبنده استان متمدن و پرافتخار فارس است.

عنایت الله رحیمی بیان کرد: فارس به عنوان استان فرهنگی و شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت و خاستگاه ادبا و شعرا و مرکز اندیشه و ادب بر خودمان واجب می دانیم در این مسیر همچون گذشتگان گام برداریم.

استاندار فارس با اشاره به اینکه از ابتدای دولت تدبیر و امید تلاش های ارزنده ای در جهت اعتلای کتابخانه های صورت گرفته است، گفت: تعداد کتابخانه ها به  ۲۴۳ کتابخانه رسیده که بیش از ۳۰ درصد رشد داشته که با توجه به تنگناهای مالی و با توجه به مشکلات دولت مورد توجه است. همچنین آمارهای کتابخانه ای در استان فارس در حوزه اعضا ۲۶ درصد، زیربنا ۲۰ درصد و منابع کتابخانه های عمومی ۳۵ درصد رشد داشته است.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی فارس تصریح کرد: تصمیم بر این است که با حمایت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور تلاش کنیم که ۲۳ شهر فاقد کتابخانه استان صاحب کتابخانه شوند. در استان پیگیری می شود که شهرداری ها اعتبارات نیم درصد را به کتابخانه ها اختصاص دهند.

رحیمی با تصریح اینکه برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز پیگیری های بسیاری شده است، گفت: زمین مناسب با بیش از ۳۰ میلیارد ریال برای ساخت این کتابخانه اختصاص داده شده است و ساخت آن پس از تهیه نقشه ها شروع خواهد شد؛ انتظار داریم در طول ۳ سال اتمام بشود.

استاندار فارس همچنین پیشنهاد کرد می توان در تهیه طرح های توسعه شهری، زمین دولتی برای کتابخانه‌ها در اختیار قرار گیرد. وقتی زمین کاربری عمومی داشته باشد می توان آن را با قیمت نازلی تهیه کرد.

رحیمی افزود: همچنین صنایع و افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند برای ساخت کتابخانه‌ها ورود کنند و در عوض از مزایای تخفیف در درآمد مشمول مالیات برخوردار شوند. خیران نیز همیشه در این زمینه پیشقدم بوده‌اند و واقعیت امر این است که مبنای توسعه همه جوامع دانایی است و راه کسب دانش کتابخوانی است که باید به این موضوع توجه کنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس نیز در این نشست با اشاره به کتابخانه مرکزی شیراز تصریح کرد: کتابخانه مرکزی دغدغه همه ما بود؛ پس از پیگیری بسیار، زمین  در موقعیت مناسب به ساخت کتابخانه اختصاص یافت اما جز تبصره ۱۹  برای ساخت آن اعتباری  در نظر گرفته نشده است.

روح الله منوچهری اضافه کرد: در سال جاری  دو میلیارد اعتبار برای آن گذاشته شد و ۳۰ درصد تخصیص خورد که با این اعتبار، مشاور طرح انتخاب شده و در حال تهیه نقشه کتابخانه است.  امیدواریم با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و  سازمان مدیریت و برنامه ریزی شاهد تأمین اعتبار و کلنگ زنی این کتابخانه باشیم.

او در بخش دیبگر سخنان خود با اشاره به شهرهای فاقد کتابخانه استان گفت: ۲۳ شهر فاقد کتابخانه در استان وجود دارد که باید برای آن ها برنامه ریزی کرد. از این میان پنج شهر به زودی صاحب کتابخانه می شوند.

منوچهری افزود: در شهرهای داریون، خان زنیان، لطفی، بنارویه، کامفیروز، هماشهر، نوبندگان، صدرا، مادر سلیمان، و طسوج کوار پروژه های آغاز شده که برخی پیشرفت فیزیکی بالایی دارد؛ اما در شهرهای رستاق و فدامی، دهکویه، خومه زار هیچ اقدامی برای ساخت کتابخانه انجام نشده است. کامفیروز شمالی و معزآباد جابری که به تازگی به لیست شهرهای فارس افزوده شده و باید برنامه ریزی شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس با تأکید بر اینکه نهاد کتابخانه های عمومی اعتبار عمرانی ندارد، اضافه کرد: از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ایجاد کتابخانه در ۲۳ شهر فاقد کتابخانه با استاندار فارس مکاتبه شده و مقرر شده است که با همکاری فرمانداری ها  در این شهرها کتابخانه ایجاد شود.

روح الله منوچهری همچنین به تشریح برنامه های هفته کتاب پرداخت و گفت: پنج پروژه عمرانی در هفته کتاب به بهره برداری می رسد که دو کتابخانه در شهرهای فاقد کتاب مبارک آباد و صدرا است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 13 =