یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳

با تقدیر از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی؛

آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در هرمزگان برگزار شد

image-20201121074837-1.png

آیین تجلیل از فعالین حوزه کتاب و کتابخوانی استان هرمزگان با حضور نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان و جمعی از مسئولین استانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان، آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار به همراه تجلیل از برترین‌های حوزه کتابخوانی با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد ذاکری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان؛ عزیزالله کناری، فرماندار بندرعباس؛ احمد نفیسی، مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری هرمزگان؛ امیرحسین حیدری، سرپرست معاون کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان و جمعی از مسئولین در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد.
 

گرایش جوانان و نوجوانان هرمزگانی به سمت کتاب، خشنود کننده است

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان ضمن تقدیر از زحمات کتابداران، اهالی قلم و خدمتگزاران حوزه کتاب و کتابخوانی بیان کرد: هفته کتاب، فرصت و بهانه خوبی است تا یک بار دیگر، داشته و نداشته‌های خود را در عرصه کتابخوانی بررسی کنیم.

وی ادامه داد: علی رغم کاستی‌های مختلفی که در استان هرمزگان وجود دارد، گرایش جوانان و نوجوانان هرمزگانی به سمت کتاب، خشنود کننده است و امیدوارم به شرایطی برسیم که استان هرمزگان در بین مردم به عنوان استان دوستدار کتاب و اهل مطالعه بدرخشد.

امام جمعه بندرعباس، زیرساخت فرهنگ متمدن را شامل دو بعد سخت افزری و نرم افزاری دانست و عنوان کرد: در بخش سخت افزاری فرهنگ و تمدن اسلام، کتاب نقشی اساسی و کم نظیر دارد و در تمدن اسلامی هم زمانی به پیشرفت رسیدیم که نهضت ترجمه وارد اسلام شد و کتاب های یونانی به عربی ترجمه و در دسترس مردم قرار گرفتند. کتابخانه‌ها از مهم ترین عنصر سخت افزاری فرهنگ متمدن هستند و نباید ساخت کتابخانه‌ها را تنها از دولت و حاکمیت انتظار داشت؛ بلکه مردم و خیرین نیز باید بر این امر مهم، سرمایه‌گذاری کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده تصریح کرد: در بعد نرم افزاری فرهنگ متمدن، دانش، سبک زندگی ایرانی اسلامی و اخلاق به عنوان پایه های تمدن بشری در اسلام  هستند که جز با کتاب و مطالعه، محقق نخواهند شد.

وی یکی از وظایف مهم اهل قلم، روحانیون و خطبا را ترغیب مردم به کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و افزود: اگر کودکان و نوجوانان با کتاب انس بگیرند، شاهد تحولی عظیم در پیشرفت جامعه خواهیم بود.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان تصریح کرد: خوشبختانه رهبر انقلاب اسلامی، خود اهل کتاب است، ارزش و جایگاه کتاب را می‌داند و هیچ شبی را بدون مطالعه کتاب، سپری نمی کند؛ بنابراین مردم کشور ایران که نگاهشان به رهبری است باید او را در زمینه کتابخوانی الگوی خود قرار دهند و خود را به مطالعه کتاب عادت دهند و ارزش واقعی کتاب را در زندگی خود دریابند.

وی از مسئولین حوزه صنایع خواست به مسئولیت‌های اجتماعی خود نگاه ویژه‌ای داشته باشند و در راستای ترویج کتابخوانی، به گونه‌ای عمل کنند که در استان جایی را نداشته باشیم که از نظر امکانات کتاب و کتابخوانی در محدودیت و تنگنا باشد.

همچنین این مقام مسئول به مردم توصیه کرد که به کتابخانه‌ها، کتاب اهدا کنند تا خلأ ناشی از کمبود منابع در کتابخانه‌ها مرتفع شود و از این طریق گام های مهمی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش دانش و بینش مردم برداشته شود.

 مردم اهل مطالعه و طالب کسب علم و آگاهی هستند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان ضمن اشاره به پتانسیل عظیم هرمزگان در ترویج فرهنگ کتابخوانی، بیان کرد: شواهدی همچون استقبال بی نظیر مردم استان از جشنواره کتابخوانی رضوی و نمایشگاه کتاب استانی، بیانگر این است که اگر زیرساخت های لازم جهت دسترسی مردم به کتاب در استان فراهم باشد، مردم اهل مطالعه و طالب کسب علم و آگاهی هستند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم فرهنگ در جامعه ارتقا یابد در درجه اول باید نگرش و دیدگاه مردم و مسئولین نسبت به مقوله کتاب تغییر یابد و آن را از ضروری ترین عناصر زندگی بدانند. مسئولین کشور نیز باید به فرهنگ نگاه ویژه‌ای داشته باشند و آن را در اولویت کاری خود قرار دهند.

حجت الاسلام و المسلمین ذاکری افزود: در استان هرمزگان، ۱۶ شهر و بخش شناسایی شده که نیاز ضروری به ساخت کتابخانه دارند ولی فاقد هرگونه امکانات کتابخوانی هستند. از آنجا که منابع دولتی محدود است از خیرین استمداد می طلبیم و از آنان می‌خواهیم تا به کار ارزشمند کتابخانه سازی روی آورند؛ چراکه ارزش ساخت کتابخانه کمتر از ساخت مسجد و مدرسه نیست.

چه بسیار کتاب هایی نوشته شده که مردم آن ها را مطالعه نکرده‌اند ولی اثرگذاری بالایی بر فکر و عمل جامعه داشته است
 

در ادامه مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری هرمزگان بیان کرد: هر مرحله‌ای از زندگی بشر امروز با یک فعالیت مهم و برجسته شناسایی می‌شود؛ به عنوان مثال  انقلاب کشاورزی، انقلاب صنعتی و انقلاب دیجیتال که هر کدام با ویژگی هایی خاص و منحصر به فرد شناسایی می‌شوند. اما قبل از همه این تحولات، مهم ترین و برجسته‌ترین ویژگی که بشریت را وارد مرحله مهم و حساسی کرده است، انقلاب خطی است که مردم را با الفبا و مفهوم کتابت آشنا کرده است و کتاب، مهم ترین محصول این انقلاب است.
 

وی ادامه داد: صنعت چاپ در قرن ۱۵ و ۱۶ اختراع شد و کتاب را وارد مرحله بسیار متفاوتی کرد. متأسفانه مناطق خاورمیانه در این عصر، همگام با تحولات انقلابی نتوانستند پیش بروند و در انقلاب مشروطه، بسیاری از کتاب ها در هندوستان و دیگر کشورها چاپ می‌شدند. همچنین رقابت شدید فرهنگ شفاهی و کتابت، مانع بروز استعدادها و گسترش فرهنگ کتاب و کتابت شد. قبل از انقلاب اسلامی، پدیده ممیزی، محدودیت شدیدی را برای چاپ و ورود بسیاری از کتاب ها به بازار ایجاد می‌کرد؛ اما خوشبختانه در حال حاضر این محدودیت ها رفع شده است و نویسندگان به راحتی می‌توانند به تألیف آثار ارزشمند بپردازند و مردم نیز به آن ها دسترسی داشته باشند و همین امر، فرصتی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی پدید خواهد آورد.
 

این مقام مسئول به اهمیت و ارزش تألیف کتاب اشاره کرد و افزود: چه بسیار کتاب هایی نوشته شده‌اند که همه مردم آن ها را مطالعه نکرده‌اند ولی اثرگذاری بالایی بر فکر و عمل جامعه داشته است؛ به عنوان مثال همه مردم، آثار مولوی، سعدی و حافظ را مطالعه نکردهاند ولی شاهد تأثیر عمیق آن بر جامعه هستیم.
 

مهدی صباغ، مدیرکل منابع انسانی و امور پشتیبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز طی ارتباطی تصویری، بیان کرد: در حال حاضر در استان هرمزگان که دارای ۱ میلیون و ۷۰۰ نفر جمعیت است، ۱۴۸ نفر از همکاران در مجموعه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان در حال ارائه خدمات به مردم هستند.
 

وی ادامه داد: این استان دارای ۷۸ کتابخانه نهادی است که ۵۳ باب آن در شهرها و ۲۵ باب آن در روستاها بنا شده است. این استان با ۱۳ شهرستان و ۴۲ شهر، ظرفیت مناسبی برای اقدامات فرهنگی و ترویج کتابخوانی است. خوشبختامنه، ۹۶ درصد از همکارانی که در حال ارائه خدمات کتابخوانی در استان هستند از تحصیلات تکمیلی برخوردارند که این خود، امتیاز مهمی برای افزایش سرانه مطالعه در استان است.
 

صباغ تصریح کرد: در شرایط کنونی باید از موقعیت استفاده کرد و با استفاده مطلوب از ظرفیت فضای مجازی، این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و مردم را به سمت کتاب و کتابخوانی سوق دهیم. در این شرایط باید چراغ ترویج فرهنگ کتابخوانی را روشن نگه داشت و همه تلاش مجموعه بر جذب حداکثری کتاب خوانان در فضای مجازی با تأکید بر تمام گروه‌های سنی باشد.
 

مدیرکل منابع انسانی و امور پشتیبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: تعامل سازنده با سازمان ها و مجموعه‌های فرهنگی باید به گونه‌ای باشد که با هم افزایی و انجام فعالیت های فرهنگی با محوریت کتابخوانی بتوانیم فضا را به گونه‌ای مهیا کنیم تا کتابخوانان بتوانند از فضای مجازی استفاد و ساعات حضور خود در منزل را غنی کنند.
 

گفتنی است، در پایان انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان پارسیان، میناب، بندرخمیر و بستک به عنوان انجمن‌های برتر؛ زهرا پورحسن، مسئول کتابخانه عمومی فرهیختگان ایسین بندرعباس و زینب بارانی، کتابدار کتابخانه عمومی شهید بهشتی میناب به عنوان کتابداران برتر فعالیت در فضای مجازی؛ مهرانه امیری، مسئول کتابخانه عمومی خلیج فارس قشم و نسرین بلندآبادی، کتابدار کتابخانه عمومی آل محمد (ص) میناب به عنوان کتابداران برتر در حوزه فعالیت‌های ترویجی؛ ناصر برقی، همکار برتر حوزه خدمات و سونیا ملاحی، عضو نوجوان کتابخانه عمومی خلیج فارس قشم به عنوان کتابخوان برتر، تجلیل شدند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 5 =