دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴

به میزبانی محفل ادبی ارغوان تهران برگزار شد؛

نقد و بررسی کتاب «در تمام تابلوها، برف» در محفل ادبی ارغوان

نقد و بررسی کتاب «در تمام تابلوها، برف» در محفل ادبی ارغوان

همزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، نشست نقد و بررسی کتاب «در تمام تابلوها، برف» به میزبانی کتابخانه عمومی ارغوان تهران به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، همزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، پنجمین نشست محفل ادبی ارغوان با نقد و بررسی کتاب «در تمام تابلوها، برف» با حضور صدیقه مرادزاده، شاعر اثر؛ رویا شاه حسین زاده، شاعر و منتقد ادبی؛ محمدرضا شرفی خبوشان، شاعر، نویسنده و مدرس ادبیات فارسی به دبیری فریبا یوسفی به صورت مجازی در فضای اسکای روم برگزار شد.


در ابتدای برنامه فریبا یوسفی، دبیر محفل ادبی ارغوان ضمن تبریک هفته کتاب، به معرفی صدیقه مرادزاده، شاعر جوان؛ محمدرضا شرفی خبوشان، شاعر، نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی؛ رویا شاه حسین زاده، شاعر و منتقد ادبی و کتاب «در تمام تابلوها، برف» پرداخت.
سپس صدیقه مرادزاده، شاعر کتاب «در تمام تابلوها، برف»، دو قطعه شعر از کتابش را برای حاضرین خواند و فریبا یوسفی، دبیر محفل، یکی از شعرهای این کتاب را قرائت کرد.


در ادامه محمدرضا شرفی خبوشان، شاعر، داستان نویس و منتقد ادبی، گفت: روایت در شعر نیمایی و سپید بسیار بااهمیت و مورد توجه است؛ منظور از روایت، پرداختن به یک تغییر و تحول همراه وجود برخی از شاخص ها است. در یک روایت ما باید چند عنصر داشته باشیم. عناصری مانند زمان و مکان و شخصیت و تغییر و تحول، شکل دهنده یک روایت است.
وی افزود: در آخرین شعر کتاب «درتمام تابلوها برف»، زمان و مکان مشخص است و شاعر در اشعارش موضوع روایت را رعایت کرده است.

خبوشان در بخش دوم صحبت هایش به جنس و شکل روایت های گوناگون پرداخت و اظهار داشت: توجه کردن به تک تک کلمات در شعرهای کوتاه بسیار پر اهمیت است و ما در «در تمام تابلوها، برف» شاهد روایتگری شاعر هستیم.
 

سپس رویا شاه حسین زاده، شاعر و منتقد ادبی، بیان کرد: این کتاب حاوی ۳۱ شعر است؛ بحث صداقت عاطفی و تجربه ای که شاعر صادقانه از عواطف و احساسات سخن می گوید، یکی از نکات مثبت کتاب است. وسواس در انتخاب کلمات برخی از اشعار پسندیده است؛ آستانه اعجاب برای شاعر مهم و توجه صدیقه مرادزاده به این امر مناسب است.

وی افزود: شاعر باید اتفاقی را خلق کند که ارزش ادبی و اکتشافی داشته باشد و این امر در برخی از اشعار صدیقه مرادزاده به قوت دیده می شود. شاعر باید مطالعات زیادی داشته باشد تا دایره واژگانش افزایش پیدا کن؛ شعر صدیقه مرادزاده طبیعی و بدون تصنع است.
 

در پایان فریبا یوسفی، دبیر محفل ادبی ارغوان، به بیان نکاتی درباره صحبت های دو منتقد پرداخت و افزود: شعر صدیقه مرادزاده صادق است و تجربیات شاعر بدون تغییری در اشعارش نمود پیدا کرده است. تنوع موضوعات اشعار این کتاب با توجه به کم بودن تعداد شعرهایش به جا و درست است.
 

جلسه نقد کتاب شعر «در تمام تابلوها، برف» با شعرخوانی صدیقه مرادزاده شاعر اثر به پایان رسید.
 

گفتنی است، کتاب «در تمام تابلوها، برف» سروده صدیقه مرادزاده توسط انتشارات سوره مهر در سال ۱۳۹۸ در ۴۴ صفحه به چاپ رسیده است. این کتاب، مجموعه اشعار مرادزاده با مضمون عاشقانه است که در قالب شعر نو ارائه شده است.

.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 2 =