دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸

با حضور نماینده ولی فقیه در استان؛

مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در خراسان شمالی برگزار شد

بزرگداشت کتاب

مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان خراسان شمالی با تقدیر از برگزیدگان حوزه کتابخانه های عمومی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان  خراسان شمالی ، همزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی، آیین استانی تجلیل از کتابداران و خادمان عرصه کتاب و کتابخوانی با حضور آیت الله ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه بجنورد و نماینده ولی فقیه در استان؛ علی محمد جهانی، مدیرکل کتابخانه های عمومی؛ حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان؛ مهدی آریان، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی؛ محسن امیری، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بجنورد؛ محمد وحیدی، نماینده مردم ۵ شهرستان استان و نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی؛ ابوالحسن گل حسنی، فرماندار شهرستان گرمه و رئیس انجمن برتر شهرستان های استان  به صورت مجازی در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی مرکزی آیت الله مهمان نواز بجنورد برگزار و از طریق اسکای روم پخش شد.

علی محمد جهانی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، در ابتدای این مراسم با تبریک بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی اظهار داشت: با وجود بروز مشکلات عدیده ای ناشی از ویروس کرونا، تمامی سعی و تلاش  مسئولین ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بوده است. در این میان نقش کتابداران در فضای مجازی و ارائه  خدمات غیر حضوری  به علاقه مندان بیشتر برجسته شده که الحمدالله در این مدت رسالت خود را به نحو احسن انجام داده اند که جای تقدیر دارد.

جهانی با یان اینکه مطالعه ابزاری برای آموزش غیر مستقیم راه و رسم زندگی به کودکان و نوجوانان است، افزود: عادت به مطالعه و تاثیر آن در دوران کودکی و نوجوانی پایدار بوده و از بهترین راه های غنی سازی و بهره وری اوقات فراغت آن ها است.


 وی بیان داشت: در بحث ترویج فرهنگ مطالعه در دوران کودکی و نوجوانی عوامل متعددی موثر بوده، که از مهم ترین این عوامل می توان به خانواده اشاره کرد. چون خانواده از ابتدا در شکل گیری روحیات و علاقمندی کودکان نقش موثری داشته است. آموزش والدین برای تربیت صحیح فرزندان باید در اولویت دستگاه های فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خراسان شمالی گفت: با وجود اینکه برخی از مشاغل و خدمات عمومی در دوره کرونا تعطیل شده، کتابخانه های عمومی با اتخاذ تدابیر لازم و رعایت پروتکل های بهداشتی بر ارائه خدمات به اعضا از طریق فضای مجازی تأکید داشته اند.

آیت الله ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان در این مراسم با تاکید بر اهمیت کتاب در دین مبین اسلام، بیان داشت: در فرهنگ دینی و مذهبی نقش تربیتی کتاب اهمیت ویژه ای داشته و معجزه پیامبرش کتاب بوده و خداوند وحی خود را از طریق کتاب به بشریت عرضه کرده است. کتاب رفیق و یار تنهایی انسان است که او را از فرش به عرش و از ملک به ملکوت پیوند می زند. تمامی مجامع دانشگاهی و علمی جهان کتاب محور بوده اند و اگر جز این بود، دانش و علم اینگونه فراگیر نمی شد.


امام جمعه بجنورد گفت: کتاب خواندن یعنی پیدا کردن یک دوست خوب و کتاب، بهترین دوست است. باید سعی کنید  کتاب هایی را  مطالعه  کنید که  شما را به سمت نور هدایت کند، کارهای خوب  و حر ف های نیکو  یادتان دهد. 


حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این آیین با تقدیر و تشکر از اهتمام ویژه کتابداران در فضای مجازی و برگزاری برنامه های متعدد،  عنوان کرد: بایستی از فضای مجازی برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی بهره مند شد و شعار چراغ کتابخانه روشن است و کتابخوانی ادامه دارد را در این مسیر ادامه داد.

در ادامه این مراسم محمد وحیدی، نماینده مردم شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و رازوجرگلان در مجلس شورای اسلامی در ارتباطی   ویدیویی ضمن تبریک هفته کتاب، گفت: مرزهای دانایی از مرزهای جغرافیایی فراتر رفته اند و کشورهایی توسعه یافته هستند که بتوانند علم و دانش را تولید و به فرامرزها صادر کنند.


نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شوراس اسلامی بیان کرد: در شرایط کنونی جامعه ما که با بحران کرونا مواجه هستیم آموزش مجازی و استفاده از کتاب‌های الکترونیکی از راهکارهایی است  که می‌توان مردم را  با کتاب و کتابخوانی همراه کرد و برگزاری برنامه های فرهنگی در بستر فضای مجازی از دیگر برنامه های موثر است که نهاد کتابخانه های عمومی کشور  و کتابداران فرهیخته در این مسیر ثابت قدم بوده اند.


درادامه  ابواحسن گل حسنی فرماندار شهرستان گرمه  نیز در ارتباط  ویدیویی ضمن تبریک هفته کتاب، به عنوان رئیس انجمن برتر استان تقدیر شد. در ادامه   از اعضای برتر کتابخوان، زهره رشیدی و فاطمه رمضانی  و کتابداران برتر در حوزه فعالیت های ترویجی و فضای مجازی،  مریم بهشتی و  مهدی قاسم پور و مریم رضا قلی زاده و ضحی ایزانلو تقدیر بعمل آمد.

از برگزیدگان  دهمین  دوره جشنواره کتابخوانی رضوی استان  که در کل ۱۱۹ نفر در بخش فردی و ۱۶ برگزیده در بخش خانوادگی بودند، نیز به صورت نمادین در هر شهرستان از دو نفر تقدیر شد.

گفتنی است، در پایان این مراسم از دو کتاب «الفبای انقلاب اسلامی» و «همت ها، برکت ها و غفلت ها» تالیف آیت الله ابوالقاسم یعقوبی رونمایی شد. پخش کلیپ هایی از  فعالیت های  فرهنگی کتابخانه های عمومی در فضای مجازی و نگاهی بر توسعه زیرساخت های کتابخانه ای استان در ۴ سال اخیر نیز از دیگر برنامه های  این آیین بود .

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 0 =