جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹

ارائه مقالات علمی همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی؛

نقش کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در بحران سیل فروردین ۱۳۹۸ تحلیل شد

فرج پهلو

مقاله «نقش کتابخانه‌های عمومی در بلایای طبیعی: تحلیلی بر نقش کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در بحران سیل فروردین ۱۳۹۸» با تأکید بر نقاط قوت و نقاط ضعف توسط محمد رضا شکاری ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، مقاله «نقش کتابخانه‌های عمومی در بلایای طبیعی: تحلیلی بر نقش کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در بحران سیل فروردین ۱۳۹۸ » با تأکید بر نقاط قوت و نقاط ضعف توسط محمد رضا شکاری ارائه شد.

این مقاله توسط محمدرضا شکاری، عباس حسین‌زاده و بهار مهدی‌پور نگاشته شده و هدف آن واکاوی نقش و جایگاه کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در بحران سیل فروردین ۱۳۹۸ و شناسایی انواع خدمات ارائه‌شده و بیان نقاط قوت و نقاط ضعف آن‌ها است.

این پژوهش با رویکرد کیفی و به‌صورت تحلیل محتوا انجام‌شده ‌است. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه عمیق نیمه‌ساختاریافته بوده که از طریق مراجعه حضوری و تماس تلفنی انجام‌شده‌است. جامعه پژوهش را رؤسای ادارات کتابخانه‌های عمومی، کتابداران و افرادی که بیشترین میزان فعالیت و همکاری را در بحران سیل فروردین ۱۳۹۸ داشته‌اند، تشکیل می‌دهد. گردآوری داده‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی و با تعداد ۱۹ نفر تا رسیدن به مرحله‌ی اشباع انجام شده است.

یافته‎های این پژوهش نشان می­ دهد که کتابخانه‌های عمومی در سه مقطع زمانی پیش از بحران سیل، در هنگام بروز سیل و پس از بحران سیل در امور مختلفی و در قالب ارائه خدمات اطلاعاتی و آگاهی‌رسانی، فرهنگی و آموزشی، تفننی و سرگرمی، اجتماعی، تسهیلاتی و پشتیبانی، نقش‌آفرینی کند. این خدمات با ۴ نقطه‌قوت «عامل سازمانی»، «حضور داوطلبانه‌ی نیروی انسانی»، «تنوع برنامه‌های فرهنگی» و «تعدد کتابخانه‌های عمومی فعال در مناطق سیل‌زده» و ۹ نقطه‌ضعف شامل «تمرکز فعالیت‌ها بر قشر سنی کودک»، «عدم استمرار و پیوستگی برنامه‌ها»، «نداشتن برنامه‌ریزی و دستورالعمل مدون»، «کمبود تجربه و آموزش نیروی انسانی»، «فقدان مکان اختصاصی و مناسب»، «دیدگاه‌های منفی مدیریتی»، «نبود نوآوری در کیفیت و نحوه‌ی اجرای برنامه‌ها»، «عدم تناسب محتوایی برنامه‌ها با مخاطب»، «ضعف در پشتیبانی و کمبود امکانات»، مواجه بوده‌اند.

نتیجه این پژوهش حاکی از آن است که نیاز است نشست‌ها و مطالعاتی انجام پذیرد تا خلأهای موجود آسیب‌شناسی شود، پیشنهادات و ایده‌های لازم دریافت شود، بهترین و مناسبت‌ترین فعالیت‌ها مرقوم گردد و دلایل عدم اجرای برخی دیگر تشریح و تیمی تشکیل شود که برنامه‌ها را در زمان بحران مدیریت کند.

شایان ذکراست، تعداد ۱۸ مقاله علمی در روز ۲۵ و ۲۶ آذر ماه در همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی ارائه می شود.  

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 13 =