پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶

در اولین پنل همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی؛

اثربخشی کتابخانه عمومی در حیطه انسجام ملی و اعتماد اجتماعی در جوامع چندفرهنگی بررسی شد

مقاله عطا پور

مقاله «اثربخشی کتابخانه عمومی در حیطة انسجام ملی و اعتماد اجتماعی در جوامع چندفرهنگی» توسط هاشم عطاپور در اولین پنل همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، مقاله «اثربخشی کتابخانه عمومی در حیطه انسجام ملی و اعتماد اجتماعی در جوامع چندفرهنگی» توسط هاشم عطاپور ارائه شد.

وی در ارائه این مقاله گفت: کتابخانه­ های عمومی از موسساتی هستند که با حوزه ایجاد سرمایه اجتماعی در ارتباط هستند. عباراتی مانند «ایجاد اجتماعات قوی» یا «کمک به رفاه اجتماعات» از جمله اهداف اصلی ذکر شده در بیانیه­ مأموریت بسیاری از کتابخانه ها است. بر این قرار، این مقاله با نگاهی ویژه به جوامع چندفرهنگی، به چگونگی مشارکت کتابخانه­ های عمومی در فراهم ­آوری سرمایه اجتماعی می­ پردازد.

عطاپور افزود: این مقاله بر مطالعه تحلیلی آثار پژوهشی و نظری موجود در زمینه کتابخانه­ های عمومی و سرمایه اجتماعی استوار است. به طور کلی دو رویکرد عمده در ارتباط با مشارکت کتابخانه­ های عمومی در بنیاد سرمایه اجتماعی قابل شناسایی است: رویکرد جامعه ­محور و رویکرد نهادمحور. در رویکرد جامعه ­محور بر نقش اجتماعی کتابخانه عمومی تأکید شده که بر اساس آن، کتابخانه عمومی از طریق تسهیل تعامل افراد اجتماع به ایجاد سرمایه اجتماعی کمک می­ کند، اما در رویکرد نهادمحور بر ایجاد سرمایه اجتماعی از طریق خدمات اصلی کتابخانه­ ای تأکید می ­کند.

وی در خصوص نتایج این پژوهش گفت: در یک جامعه چندفرهنگی و با تکیه بر رویکرد جامعه­ محور، فراهم آوردن امکان تعاملِ گروه­ های مختلف جمعیتی در یک محیط بی ­طرف و همگانی نظیر کتابخانه ­عمومی، می ­تواند به افزایش سرمایه اجتماعی بین­ گروهی منجر شده و با بالابردن اعتماد و کاهش حساسیت افراد نسبت به افراد دیگر گروه ­های جمعیتی بر انسجام اجتماعی این جوامع بیافزاید. از سویی دیگر و در راستای رویکرد نهادمحور، ارتقای خدمات اصلی کتابخانه در چنین جوامعی از طریق راهبردهایی مانند تبلیغ خدمات، مجموعه­ گستری حساس به فرهنگ، ارائه برنامه ­های فرهنگی ویژه اقلیت ­ها و استخدام کارکنان واجد صلاحیت و حساسیت فرهنگی می ­تواند در بین افراد گروه ­های اقلیت جامعه این احساس را به وجود آورد که با آن ها به عدالت برخورد می­شود، امری که سبب اعتماد گروه ­های مذکور به نهاد کتابخانه و افزایش اعتماد اجتماعی در کل خواهد شد.

شایان ذکراست، تعداد ۱۸ مقاله علمی در روز ۲۵ و ۲۶ آذر ماه در همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی ارائه می شود.  

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 0 =