پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵

ارائه مقالات علمی در همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی؛

مدل یابی تأثیر سرمایه اجتماعی کتابداران بر وفاداری اعضا

مقاله «مدل یابی تأثیر سرمایه اجتماعی کتابداران بر وفاداری اعضا با توجه به نقش میانجی مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌های عمومی» توسط اکبر بهمنی چوب‌بستی و سید مهرداد سیدین، در همایش کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی ارائه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مقاله «مدل یابی تأثیر سرمایه اجتماعی کتابداران بر وفاداری اعضا با توجه به نقش میانجی مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌های عمومی» توسط اکبر بهمنی چوب‌بستی و سید مهرداد سیدین، در  همایش کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی ارائه شد. 

مهرداد سیدین در خصوص این پژوهش گفت: اهمیت وفاداری مراجعان به کتابخانه‌ها از آن‌جهت است که باعث افزایش تعداد مراجعان دائمی کتابخانه‌ها شده و از طریق مراجعه و بهره‌گیری مداوم آن‌ها و تبلیغ کلامی درباره کتابخانه‌ها، امکان توسعه بهره‌وری در کتابخانه‌ها نیز فراهم می‌شود و در ارتقای موقعیت کتابخانه‌ها در جامعه نقش اساسی دارد.

وی افزود: سنجش وفاداری به‌ویژه در حال حاضر که کتابخانه‌ها با چالش از دست دادن مراجعان یا کاهش تکرار مراجعه آن‌ها از یک‌سو و وجود شبکه‌های ارتباطی فناورانه به‌منظور تأمین نیازهای اطلاعاتی افراد به‌عنوان جایگزینی برای مراجعه مواجه شده‌اند، لازم و ضروری است. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی کتابداران بر افزایش وفاداری اعضا و با واسطه گری مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌ها انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی، پیمایشی است. جامعه پژوهش ۱۲۷ نفر کتابداران شاغل در کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در سال ۱۳۹۸ بود و نمونه به‌صورت تصادفی ساده، برای کتابداران، ۹۵ نفر و برای جامعه نامحدود (اعضای کتابخانه)، ۳۸۴ نفر محاسبه شد.

سیدین افزود: ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه‌های سرمایه اجتماعی از ناهاپیت و گوشال (۱۹۹۹)، مسئولیت‌پذیری اجتماعی از کارول (۱۹۹۱) و وفاداری مشتری از کاروانا (۲۰۰۲) با ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب ۰/۸۰۵، ۰/۷۶۶ و ۰/۷۹۱ بود. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از آماره تی و روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد.

این پژوهشگر تصریح کرد: ارتباط معناداری بین سرمایه اجتماعی کتابداران و مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌ها بر وفاداری اعضا وجود دارد. از آنجایی‌که مدل پیشنهادی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود، ازاین‌رو نتایج اجرای مدل‌های اندازه‌گیری تحلیل مسیر سرمایه اجتماعی کتابداران، مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌ها و وفاداری اعضا، مدل‌های مفهومی پژوهش را تأیید کرد. تلاش در جهت معرفی و شناسایی جایگاه سرمایه اجتماعی کتابداران و مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌ها در تقویت و افزایش وفاداری اعضا به کتابخانه‌های عمومی دارای اهمیت قابل توجهی است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 11 =