پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴

ارائه مقالات علمی در همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی؛

مؤلفه ­های مرتبط با کارکردهای اجتماعی کتابخانه ­های عمومی شناسایی شد

مقاله «کارکرد اجتماعی کتابخانه ­های عمومی: تحلیلی بر محتوای پژوهش­ ها» توسط علی منصوری و الهه ابراهیمی درچه در همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی ارائه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مقاله «کارکرد اجتماعی کتابخانه ­های عمومی: تحلیلی بر محتوای پژوهش­ ها توسط علی منصوری و الهه ابراهیمی درچه در همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی ارائه شد. 

الهه ابراهیمی در خصوص این پژوهش گفت: کتابخانه عمومی نقشی فراتر از اطلاع ­رسانی و آموزش دارد و شناخت وظایف اجتماعی آن کمک شایانی به ارتقای رسالتش می­ کند.

وی با اشاره به اینکه هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه ­های مرتبط با کارکردهای اجتماعی کتابخانه ­های عمومی است، تأکید کرد: در این تحقیق پژوهش ­های مرتبط با حوزه علم اطلاعات و دانش ­شناسی مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش از نوع کیفی و روش آن تحلیل محتوای کیفی و جامعه مورد مطالعه تمامی مقالات نمایه شده در پایگاه اسکوپوس طی سال­ های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ با محوریت «کتابخانه­(های) عمومی» است. با استفاده از متن کاوی از طریق نرم افزار R  کلیدواژه ­ها و حوزه ­های موضوعی مرتبط با کتابخانه­ های عمومی شناسایی و جایگاه آن­ ها تبیین ­شد.

ابراهیمی ۱۰ حوزه موضوعی پژوهش شده را تبیین کرد و در مورد آن ها، گفت:‌ کتابخانه و توسعه، ارتقای سواد سلامت جامعه، آموزش و یادگیری توسط کتابخانه، خدمات متناسب با مخاطب، کتابخانه و خانواده، دسترسی به مجموعه کتابخانه، کاربرمداری خدمات کتابخانه، اشاعه اطلاعات، فناوری در کتابخانه و ارزیابی کتابخانه ۱۰ حوزه پژوهشی است که با حرکت از حوزه موضوعی اول تا دهم میزان تعلق آن به کارکردهای اجتماعی کتابخانه ­های عمومی کاهش می ­یابد.

این پژوهشگر در پایان تصریح کرد: نگاه به کتابخانه ­های عمومی از نظر کارکردهای اجتماعی مرتبط با آن می ­تواند نمایی کلی از نتیجه پژوهش­ های قبلی، دیدگاه­ ها و چشم اندازی برای نوآوری در خدمات و مطالعات آینده فراهم آورد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 0 =