پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳

ارائه مقالات علمی در همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی؛

نقش کتابخانه ­های عمومی در توسعه اقتصاد محلی بررسی شد

مقاله «نقش کتابخانه ­های عمومی در توسعه اقتصاد محلی» توسط الهام فغانی و لیلی سیفی در همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی ارائه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور مقاله «نقش کتابخانه ­های عمومی در توسعه اقتصاد محلی» توسط الهام فغانی و لیلی سیفی در همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی ارائه شد.

الهام فغانی با اشاره به اینکه رشد و توسعه اقتصادی کشورها به میزان قابل توجهی از رشد و توسعه آموزش تأثیر می­ پذیرد، گفت: یکی از نهادهایی که در امر آموزش و توسعه نیروی انسانی می ­تواند مؤثر باشد، کتابخانه عمومی است که از آن به عنوان دانشگاه مردم یاد شده است.

وی با تأکید بر اینکه هدف پژوهش حاضر بررسی نقش کتابخانه های عمومی در توسعه اقتصاد محلی در سطح ملی و بین المللی است، گفت: روش پژوهش مرور نظام مند است. بدین منظور، پژوهش­ های مرتبط در ۱۰ پایگاه اطلاعاتی ملی و بین­ المللی در بازۀ زمانی ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۷ جستجو و شناسایی شد. ۲۸ پژوهش، حاصل این جستجو بود که از این تعداد، ۱۷ مورد از مرتبط­ ترین آن ها، بعد از کنترل و بررسی، برای این پژوهش استفاده شد.

فغانی افزد: یافته ها حاکی از آن بود که  خدمات آموزشی، سوادآموزی، توسعه مهارت­ های انسانی، اطلاع ­رسانی، مشاوره ای و مرجع، فعالیت های تحقیقاتی، فضا و امکانات کتابخانه های عمومی در ۲۲ مقوله فرعی می تواند در توسعه اقتصاد محلی نقش داشته باشد.

وی در پایان تأکید کرد: بر اساس یافته­ های این پژوهش و با توجه به اهمیت موضوع نقش کتابخانه­ های عمومی بر توسعه جامعه محلی، کتابخانه­ ها با بازنگری در فرایندهای خدماتی خود، نیازمند تحول و حرکت به سمت الگوی تأثیرگذاری اقتصادی به منظور کسب جایگاه درخور در برنامه ­های توسعه و حصول خودکفایی در راه توسعه محلی و ملی هستند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
9 + 7 =