سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰

 به مناسبت روز پژوهش؛

نشست کتابخوان ویژه پژوهشگران و نویسندگان در کتابخانه‌ مرکزی ارومیه برگزار شد

هفته پژوهش

به مناسبت روز ملی پژوهش، نشست کتابخوان ویژه نابینایان و کم‌بینایان پژوهشگر در سالن استاد شهریار کتابخانه‌ مرکزی ارومیه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی، نشست کتابخوان با حضور جمعی از نویسندگان و محققان نابینا و کم‌بینا از استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، تهران و فارس، با اجرای آیدا مجیدآبادی، کتابدار بخش نابینایان کتابخانه‌ مرکزی ارومیه در بستر فضای مجازی برگزار شد.

در این نشست، جمعی از نویسندگان و محققان نابینا و کم‌بینا از استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، تهران و فارس به معرفی کتاب‌های مورد نظر خود پرداختند.

در ابتدای برنامه، میثم خاتمی‌نیا، مدرس دانشگاه و مدرس پیانو با معرفی یکی از کتاب‌های تألیفی خود تشریح کرد: کتاب «آموزش کاربردی تئوری موسیقی و قطعات ماندگار برای پیانو» یکی از کتاب‌هایی است که در زمینه‌ی موسیقی منتشر شده است. این کتاب به صورت تخصصی و تئوری یعنی از روی نت‌شناسی مبانی موسیقی و پیانونوازی را مورد بررسی قرار داده و اطلاعاتی را در زمینه‌ آموزش و درک موسیقی از راه گوش ارائه می‌دهد.

وی در ادامه با پاسخ به سؤال مجری برنامه در زمینه‌ برگردان بریل این کتاب افزود: متأسفانه هیچ کتاب مدونی در زمینه‌ نت‌شناسی موسیقی به خط بریل وجود ندارد و نابینایان علاقه‌مند تنها از جزوات دست‌سازی استفاده می‌کنند که توسط مدرسان موسیقی نابینا گردآوری شده است. این مسئله یکی از بزرگ ترین ضعف‌های فرهنگی ما به شمار می‌آید؛ چراکه هیچگونه حمایت سازمان‌یافته‌ای در زمینه‌ی تولید و انتشار کتب بریل در کشور وجود ندارد.

مریم نقیب به عنوان دومین معرفی کننده به معرفی مجموعه شعر خود به نام «اینجا خورشید شرق و غرب را نمی‌شناسد» پرداخت.

وی در ابتدا به نقد و بررسی‌های انجام شده بر اشعار این کتاب اشاره کرد و گفت: تاکنون نقدهای مختلفی بر روی اشعار من نگاشته و در مجله‌های مختلف کاغذی و الکترونیکی منتشر شده است. این کتاب که اولین مجموعه شعر من است، 55 شعر سپید با مضامین مختلف اجتماعی و تغزلی را در بر می‌گیرد و با قرائت شعر کوتاهی از کتاب، معرفی خود را خاتمه داد.

کتاب بعدی، توسط کامروز فتحی، مشاور و مترجم معرفی شد. این کتاب با عنوان «روانشناسی تربیتی:  مقدمه‌ای بر روانشناسی پسارسمی» توسط وی و دو مترجم دیگر ترجمه و منتشر شده است.

 وی در مورد محتوای  کتاب گفت: این کتاب با نگاهی نو به روانشناسی تربیتی می‌نگرد و مخاطب را با الگوهای جدیدی از این علم آشنا می‌سازد. بخش‌های آغازین کتاب به معرفی شاخه‌های مختلفی از علم روانشناسی پرداخته که نویسنده بعد از معرفی هر شاخه، برخی از نظریه‌های مربوط به آن ها را به چالش می‌کشد. سپس معرفی روانشناسی پسارسمی آغاز شده و مخاطب با نگاه جدیدی در روانشناسی رو به رو می شود.

فتحی ادامه داد: بینش انتقادی نسبت به روانشناسی تربیتی کلاسیک و به چالش کشیدن استثمار مردم در کشورهای مدرن و پیشرفته نیز از دیگر مباحثی بود که فتحی به صورت اجمالی به آن ها اشاره کرد.

حسین آگاهی، محقق ادبی به عنوان آخرین شرکت کننده در نشست  کتاب «انجمن شاعران مرده» اثر ان. اچ. کلاین بام را معرفی کرد. وی در این باره گفت: داستان کتاب در سال ۱۹۵۹ و در آمریکا اتفاق می افتد. بیشتر اتفاقات این داستان در دبیرستانی به نام «ولتون» رخ می دهد. در دبیرستان ولتون قوانین خشک و سختگیرانه‌ای اجرا می‌شود و اساسنامه‌ دبیرستان بر چهار شعار سنت، افتخار، انضباط و سرافرازی استوار است.

این محقق اظهار داشت: در گردهمایی که هم برای شروع سال تحصیلی جدید و هم برای صدمین سال تأسیس دبیرستان ترتیب داده شده بود، مدیر مدرسه، که مدیر سختگیر و منظمی است، جان کیتینگ را به عنوان معلم جدید ادبیات مدرسه معرفی می‌کند و این معلم جدید با شیوه های عجیب رفتاری و تدریس خود، نگرش دانش آموزان را نسبت به زندگی تغییر می‌دهد.

آگاهی گفت: این کتاب معروف که در قالب یک فیلم موفق در سینما نیز محبوبیت چشمگیری داشته است، اطاعت متظاهرانه از خانواده و قوانین سنتی را به چالش می‌کشد و با استفاده از اشعار و جملات به یاد ماندنی، مخاطب را به خوداندیشی و خودشناسی وامی‌دارد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 2 =