سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان مطرح کرد؛

ضرورت ورود خیرین به حوزه کتابخانه سازی و خرید کتاب

جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شفت

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شفت، گفت: امروز نیازمند ورود خیرین به حوزه کتابخانه سازی و تامین اقلام فرهنگی مورد نیاز کتابخانه ها به ویژه خرید کتاب هستیم، زیرا خرید کتاب برای کتابخانه های عمومی با بودجه کم نهاد کتابخانه ها بسیار دشوار است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، جلسه انجمن کتابخانه های عمومی کتابخانه های عمومی شهرستان شفت روز دوشنبه (۶ بهمن) با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ محمد حسن پور، فرماندار شهرستان شفت؛ زینب عزیزپور، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شفت؛ معاون فرماندار و بخشدار مرکزی شهرستان شفت، شهرداران شهرهای شفت و احمدسرگوراب، روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، ثبت اسناد، فرمانده سپاه ناحیه شهرستان شفت، نماینده امام جمعه این شهرستان، مسئولین کتابخانه های عمومی، اعضای حقوقی انجمن و اصحاب رسانه در فرمانداری شفت برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این جلسه که به منظور بررسی وضعیت کتابخانه های عمومی شهرستان شفت و رفع مشکلات این مجموعه برگزار شد، با اشاره به استقبال مردم شهرستان از برنامه های فرهنگی، اظهار کرد: خوشبختانه پتانسیل های فرهنگی خوبی در این شهرستان وجود دارد.

پریسا کرمی با بیان اینکه حمایت مسئولین شهرستانی از ترویج فرهنگ مطالعه می تواند شاخص های مختلف این حوزه را تا حدود فراوانی بهبود بخشیده و منجر به افزایش فرهنگ عمومی شود، ایجاد زیرساخت های مناسب در این حوزه را از ضرورت های حوزه شهرداری ها دانست و از شهرداری شفت خواست نسبت به احداث المان های مرتبط با کتاب و کتابخوانی در این شهر اقدام کند. وی اظهار داشت: شایسته است شهرداری شفت اجرای دیوارنگاره با محوریت کتاب و مطالعه را نیز در دستور کار قرار دهد، زیرا آمیخته شدن مسائل فرهنگی با هنر به اثرگذاری آن کمک خواهد کرد.

کرمی از اجرای طرح «کتاب دوخان» به صورت پایلوت در رشت ویژه ایام کرونا خبر داد و بیان کرد: در ایام شیوع ویروس کرونا که امکان فعالیت حضوری کتابخانه های عمومی وجود ندارد، از مخاطبان غافل نشدیم و با اجرای طرح های فرهنگی، فاصله بین کتاب و کتابخوانان را کم کردیم.

وی با اشاره به اجرای طرح کتاب دوخان در شهرهای قرمز، زرد و نارنجی، اضافه کرد: مخاطبان از طریق تماس تلفنی با کتابخانه ها، کتاب های مورد نظر را درب منزل دریافت می کنند؛ لذا امیدواریم شهر شفت دومین پایلوت کتاب دوخان باشد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی در اولویت برنامه های فرهنگی کتابخانه ها است، گفت: اعضای کتابخانه های عمومی می توانند با استفاده از اپلیکیشن طاقچه کتاب های مورد نظر خود را مطالعه کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، با اشاره به بارگذاری برنامه های فرهنگی کتابخانه ها در نرم افزار شاد با همکاری آموزش و پرورش دو شهرستان رشت و رودسر، گفت: در دهه فجر انقلاب اسلامی نشست های کتاب خوان با محوریت حماسه آفرینی های دوران انقلاب به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

وی نیم درصد شهرداری ها را تنها منبع درآمدی کتابخانه های عمومی در حوزه زیرساخت ها و اجرای برنامه های فرهنگی دانست و بیان کرد: شهرداری ها باید نسبت به این مطالبه قانونی کتابخانه های عمومی اهتمام لازم را داشته باشند.

کرمی، با اشاره به فرهنگ سازی در حوزه مسجدسازی و مدرسه سازی، یادآور شد: امروز نیازمند ورود خیرین به حوزه کتابخانه سازی و تامین اقلام فرهنگی مورد نیاز کتابخانه ها به ویژه خرید کتاب هستیم، زیرا خرید کتاب برای کتابخانه های عمومی با بودجه کم نهاد کتابخانه ها بسیار دشوار است.

فرهنگ، مهم ترین شاخصه توسعه است

محمد حسن پور، فرماندار شهرستان شفت نیز، با اشاره به عقب ماندگی های این شهرستان در اعتبارات عمرانی و زیرساختی، اظهار کرد: خوشبختانه پروژه های عمرانی که از مطالبات اصلی مردم شهرستان شفت بوده، در حال پیگیری است.

وی یکی از مهم ترین شاخصه های توسعه را فرهنگ دانست و تصریح کرد: فرهنگ به عنوان نرم افزار است و بهترین زیرساخت ها و امکانات بدون نرم افزار فرهنگ سودی ندارد.

فرماندار شفت، انسان را نیازمند علم و دانش و آگاهی دانست و گفت: کتاب عامل افزایش علم و آگاهی انسان است و مانند یک پل گذشته را به آینده متصل می کند و موجب کیفیت زمان حال می شود.

حسن پور یادآور شد: سرانه فضای مطالعه و تعداد کتاب ها و تالیفات و ناشران از مولفه های فرهنگی است. در این راستا مردم شفت باید حداقل یک کتاب فروشی در خور شان این شهرستان داشته باشند.

تقدیر از برگزیدگان شهرستانی جشنواره کتابخوانی رضوی

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شفت نیز در ابتدای این نشست ضمن ارائه گزارش از اقدامات و عملکرد مجموعه کتابخانه های عمومی  به کسب موفقیت اعضای این کتابخانه ها در سطح ملی جشنواره کتابخوانی رضوی به عنوان افتخار بزرگ این مجموعه در سال جاری یاد کرد.

زینب عزیزپور همچنین با قدردانی از شهرداران شفت و احمدسرگوراب به دلیل پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی و حمایت از این مجموعه باردیگر بر لزوم اختصاص فضای مناسب جهت انتقال کتابخانه مرکزی این شهر تاکید کرد.

گفتنی است، در پایان این نشست از ۳ برگزیده شهرستانی دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی و برگزیدگان مسابقه کتابخوانی این شهرستان با همکاری مشترک کتابخانه های عمومی و سپاه ناحیه شهرستان شفت تقدیر شد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 10 =