یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴

با هدف پاسخگویی به سؤالات رؤسای اداری و مالی استان‌ها؛

کارگاه بررسی دستورالعمل تدوین بودجه استان‌ها برگزار شد

کارگاه بررسی دستورالعمل تدوین بودجه استان‌ها

کارگاه یک روزه «دستورالعمل تدوین بودجه استان‌ها و ضوابط و مقررات مربوط به نحوه اعمال نظارت بر عملکرد درآمدهای اختصاصی» با هدف پاسخگویی به سؤالات رؤسای اداری و مالی استان‌ها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ کارگاه آشنایی با «دستورالعمل‌ تدوین بودجه استان‌ها و ضوابط و مقررات مربوط به نحوه اعمال نظارت بر عملکرد درآمدهای اختصاصی» با حضور اسماعیل شفاعی سرپرست معاونت اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سیما قربانی مدیرکل بودجه، تشکیلات و آموزش، زهرا ترکی مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی و جمعی از رؤسای ستادی و رؤسای امور مالی و اداری استان‌ها در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی تهران (پارک شهر) برگزار شد.

اسماعیل شفاعی معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ابتدای این نشست ضمن تبریک اعیاد ماه مبارک رجب با اشاره به ضرورت برگزاری منظم این کارگاه‌های آموزشی گفت: با توجه به نیاز مجموعه‌های پویا به آموزش روزآمد، امیدوارم با برگزاری منظم چنین کارگاه‌هایی بتوانیم در جهت هماهنگی کامل مجموعه نهاد کتابخانه‌ها، گامی مؤثر برداریم.

وی با تأکید بر ضرورت امانتداری و پاکدستی رؤسای اداری و مالی در سازمان‌ها افزود: یکی از نکات مهم در نحوه مصرف منابع  و ارائه گزارشات مالی، صداقت و راستگویی است؛ که باید توسط همه فعالین حوزه مالی سازمان‌ها رعایت شود. شفافیت و پاسخگویی نیز از دیگر ویژگی‌های بخش اداری و مالی است؛ که باید مورد توجه رؤسای این بخش، قرار گیرد.

وی با اشاره به ضرورت رعایت صرفه‌جویی توسط این رؤسا ادامه داد: صرفه‌جویی به معنا خرج نکردن نیست؛ بلکه رسیدن به حداکثر بهره‌وری از حداقل هزینه است که در حوزه‌های مختلفی مانند: پرداخت‌های پرسنلی، فعالیت‌های فرهنگی و... حاصل می‌شود. اثربخشی و کارایی فعالیت‌ها، بهترین نمود‌ صرفه‌جویی در نهاد است.

سپس، زهرا ترکی مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن خوشامدگویی به رؤسای مالی و اداری استان‌ها گفت: امیدوارم تشکیل این جلسات در تأمین مطالبات دبیرکل و رسیدن به استانداردهای لازم به نتایج مطلوبی در عملکرد نهاد منتهی شود.

در ادامه این کارگاه سیما قربانی مدیرکل بودجه، تشکیلات و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره هدف برگزاری این کارگاه گفت: هدف از گردهمایی امروز، تشکیل کارگاهی آموزشی با هدف پاسخگویی به سؤالات رؤسای اداری و مالی استان‌ها درباره «دستورالعمل تدوین بودجه استان‌ها و ضوابط و مقررات مربوط به نحوه اعمال نظارت بر عملکرد درآمدهای اختصاصی» است.

وی افزود: پیش‌نویس این دستورالعمل به‌منظور آشنایی بخش اداری و مالی استان‌ها با روند کار و بررسی نقاط قوت و ضعف آن در شش ماهه دوم سال ۹۴ به استان‌ها ارسال شد. با توجه به اجرای این طرح برای نخستین‌بار، با سئوالات زیادی در بخش عملیاتی روبه‌رو شدیم که در این کارگاه، به آنها پاسخ خواهیم داد.

مدیرکل بودجه، تشکیلات و آموزش نهاد تصریح کرد: در کارگاه امروز ضمن تأکید بر بندها و موارد مهم این دستورالعمل، تصمیم داریم با پاسخگویی به سؤالات شرکت‌کنندگان و رفع مشکلات، به الگویی عملی و درست در استان‌ها برسیم.

قربانی افزود: مهم‌ترین بخش این دستورالعمل مربوط به نظارت بر نوع هزینه استان‌ها از ماده ۶ قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور (تخصیص حداقل نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها به انجمن کتابخانه‌های عمومی در هر شهر) و ماده ۶۴(ضمانت اجرایی ماده ۶) است.

وی تصریح کرد: در دستورالعمل جدید، رؤسای اداری و مالی استان‌ها باید ضمن پیش‌بینی منابعی که در استان، سرریز می‌شود، چارچوب هزینه‌های سال ۹۵ را در فرم‌های طراحی شده، ارسال کنند.

برچسب‌ها