یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان مطرح کرد؛

کتابخانه ویژه ناشنوایان در خرم‌آباد راه‌اندازی خواهد شد

انجمن لرستان1

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان از راه‌اندازی کتابخانه ویژه ناشنوایان در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان، اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در سال ۱۴۰۰ به ریاست محمود ثمینی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و با حضور فرشته طهماسبی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی؛ احمد حسین فتایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان؛ مریم پورسرتیپ، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری؛ ناهید پرویزپور، مدیرکل امور بانوان استانداری و سایر اعضا به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان در ابتدای این جلسه ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و تشریح وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان، بیان داشت: مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان همانند سایر بخش‌ها در سال ۱۳۹۹ با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا در کشور ایام خاصی را پشت سر گذاشت و با همت کتابداران و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته عمده فعالیت‌های ترویج کتاب و کتابخوانی در بستر فضای مجازی دنبال شد. در این مسیر هرچند کاستی‌هایی وجود داشت اما موفقیت‌ها و تجربیات ارزشمندی به دست آمده و از طرف مخاطبین نیز استقبال خوبی مشاهده شد.
فرشته طهماسبی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در سال ۱۳۹۹، ادامه داد: در حال حاضر همه شهرهای استان لرستان در وضعیت قرمز بوده و برای حفظ سلامت مراجعه‌کنندگان و همکاران کتابدار، کتابخانه‌های عمومی تا بهبود شرایط تعطیل هستند. این تعطیلی صرفاً فیزیکی بوده و علاوه بر تداوم فعالیت‌ها در فضای مجازی، طرح «پیک کتاب» نیز که از سال گذشته آغاز شده، با مساعدت دستگاه‌های اجرایی همچنان ادامه خواهد شد.
وی به برنامه‌های پیش بینی شده در سال جاری اشاره کرد و افزود: کتابخانه‌های عمومی به دنبال ایجاد عدالت اجتماعی برای همه قشرهای جامعه بوده و از همین رو با پیگیری‌های صورت گرفته و آماده‌سازی زیرساخت‌ها و تجهیزات لازم با مساعدت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به زودی کتابخانه ویژه ناشنوایان در محل کتابخانه شهید مطهری خرم‌آباد راه‌اندازی خواهد شد.
طهماسبی با بیان اینکه بیشترین جمعیت ناشنوایان در شهر خرم‌آباد وجود دارد، تصریح کرد: استقبال روشندلان از بخش نابینایان کتابخانه علامه شهیدی بروجردی بسیار گسترده بوده و امید است با مساعدت سازمان بهزیستی استان، کتابخانه ویژه ناشنوایان خرم‌آباد نیز مورد استقبال قرار گیرد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان در بخش دیگری از سخنانش، اظهار داشت: زیرساخت ارائه اینترنت رایگان به اعضای کتابخانه‌های عمومی استان مهیا شده و در حال حاضر سی درصد کتابخانه‌های عمومی این خدمت را به اعضای خود ارائه می‌دهند. از آنجا که زیرساخت برای همه کتابخانه‌های عمومی استان آماده شده، انتظار داریم با مساعدت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در خصوص تأمین اعتبار خرید تجهیزات، به زودی شاهد ارائه این خدمت در همه کتابخانه‌های عمومی استان باشیم.

در ادامه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با تبریک حلول ماه مبارک رمضان بیان داشت: ماه مهمانی خدا فرصتی مغتنم است برای کسب حسنات و بخشش گناهان است و به تعبیر خداوند متعال شیاطین در این ماه در غل و زنجیر خواهند بود. از آنجا که همه اعمال افراد روزه‌دار، در ماه رمضان عبادت محسوب می‌شود، باید از این فرصت به ویژه در لیالی قدر حداکثر بهره را برد.
محمود ثمینی گفت: برای تحقق توسعه، در هر کشور و جامعه، اولین گام، گسترش و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است. زیرساخت توسعه، گسترش علم و افزایش آگاهی بوده و توسعه علم و آگاهی توأم با توسعه فرهنگی است. نباید اجازه داد موانع، سرعت توسعه به‌ویژه در حوزه کتاب و کتابخوانی را کند یا متوقف سازند، بلکه باید با برنامه‌ریزی مناسب، موانع کاسته شده و مسیر توسعه با سرعت قابل قبول دنبال شود.
وی ساخت کتابخانه عمومی استاندارد را برای دولت یک وظیفه دانست و افزود: محدودیت مالی و اعتباری یک مانع بزرگ بر سر راه توسعه فیزیکی کتابخانه‌های عمومی بوده اما می‌بایست از همه امکانت و فرصت‌های موجود از جمله ساختمان‌های مازاد و بلااستفاده سایر دستگاه‌های اجرایی در راستای ایجاد کتابخانه استفاده کرده و شرایط دسترسی آسان مردم به کتاب، تسهیل شود.
ثمینی به راه‌انداری کتابخانه ویژه ناشنوایان در استان اشاره کرد و افزود: توجه اداره‌کل کتابخانه های عمومی به قشرهای مختلف جامعه بسیار ارزشمند بوده و راه‌اندازی کتابخانه‌های ویژه نابینایان و ناشنوایان قطعاً در پیشبرد اهداف فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.
راه‌اندازی کتابخانه ویژه ناشنوایان با مساعدت دستگاه‌های اجرایی به ویژه سازمان بهزیستی، تأمین اعتبار خرید تجهیزات ارائه اینترنت رایگان در کتابخانه‌های عمومی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، برگزاری برنامه‌های متناسب با ماه مبارک رمضان در بستر فضای مجازی توسط کتابخانه‌های عمومی و تسریع در ساخت کتابخانه مرکزی از مهم‌ترین مصوبات این جلسه بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 1 =