یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸

­­داور پنجمین دوسالانه «کارتون کتاب» عنوان کرد؛

کارتونیست‌ها شناخت صحیحی برای دعوت مردم به کتابخوانی دارند

عارف نيازي

عارف نیازی ­­داور پنجمین دوسالانه «کارتون کتاب» گفت: با توجه به اینکه معمولا کارتونیست‌ها خودشان دستی در تصویرگری کتاب نیز دارند، شناخت و درک صحیحی نسبت به کتاب و کتابخوانی دارند و با ذهنیتی روشن برای جذب افراد به کتاب و کتابخوانی تلاش می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، عارف نیازی برگزیده چهارمین دوره دوسالانه «کارتون کتاب» و از داوران پنجمین دوره این دوسالانه در گفت‌گویی اظهار کرد: به طور کلی در دنیا توجه بیشتری معطوف دوسالانه‌ها است و دوسالانه‌ها معمولا به لحاظ اعتباری در جایگاه بالاتری نسبت به سایر جشنواره‌ها قرار دارد. همچنین خوشبختانه ایران و کارتونیست‌های ایرانی در زمینه کارتون فاصله کیفی خوبی با بسیاری از کشورها ایجاد کرده‌اند که این دو موضوع باعث شده که این جشنواره فارغ از موضوع خود، با استقبال خوبی روبه‌رو شود.

وی همچنین موضوع کتاب و کتابخوانی را یک دغدغه جهانی در بین کارتونیست‌های بین‌المللی عنوان کرد و گفت: موضوع کتاب در دنیا و در جشنواره‌های مختلف پیش از این مورد توجه قرار گرفته، اما اینکه یک دوسالانه به صورت اخنصاصی به موضوع کتاب و کتابخوانی و کتابخانه اختصاص پیدا کند سابقه نداشته است و شاید به صورت محدود موضوع یک دوره از یک جشنواره قرار گرفته باشد. اما این دوسالانه فرصت بسیار خوبی است برای ارائه ایده‌هایی که در ذهن کارتونیست‌های مختلف دنیا وجود دارد؛ چراکه موضوع کتاب و به خصوص تقابل تکنولوژی با کتاب از موضوعات و دغدغه‌های همیشگی کارتونیست‌های بین‌المللی بوده است.

نیازی درباره ترکیب داوران و نحوه انتخاب آنها برای داوری آثار گفت: به نظر من اینکه برگزیدگان یک  جشنواره در دوره آتی به عنوان داور حضور داشته باشند اتفاق جالبی است که کمتر دیده شده، اما نمونه‌های معدودی نیز داشته است. در جشنواره‌های کارتون معمولا اختلاف بسیار زیادی میان داوران و شرکت کنندگان وجود ندارد و این گونه نیست که داوران از افراد بازنشسته این عرصه باشند. به این ترتیب هم داوران و هم شرکت کنندگان از فعالان این عرصه هستند و همزمان آثار خود را در جشنواره‌های مختلف ارائه می‌دهند.

این کارتونیست مطرح افزود: با این حال امسال شاهد حضور مطرح‌ترین چهره‌های دنیای کارتون در هیئت داوران دوسالانه «کارتون کتاب» هستیم و این موضوع به بالاتر رفتن اعتبار و سطح کیفی این دوسالانه و همچنین پوشش سلایق مختلف همه کارتونیست‌های جهان کمک خواهد کرد. به طور کلی این شیوه از حضور افراد نامی و برگزیدگان دوره قبل در هیات داوران دوره جدید را اقدامی ارزنده و کارساز می‌دانم که به بهبود روند برگزاری دوسالانه و انگیزه شرکت کنندگان منجر خواهد شد.

عارف نیازی تاکید کرد: با توجه به اینکه معمولا کارتونیست‌ها خودشان دستی در تصویرگری کتاب نیز دارند، شناخت و درک صحیحی نسبت به کتاب و کتابخوانی دارند و با ذهنیتی روشن برای جذب افراد به کتاب و کتابخوانی تلاش می‌کنند. امیدوارم با استقبال خوبی که این جشنواره در ادوار مختلف داشته در این دوره هم با موفقیت همراه باشد.

گفتنی است پنجمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» با بهره‌گیری از تجربیات چهار دوره پیشین، به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به دبیری سید مسعود شجاعی طباطبایی در موضوعات «کتاب و کودک»، «کتاب، کتابدار و کتابخانه»، «کتاب و رسانه» ‌و «کتاب و کرونا» برگزار می‌شود. مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره تا ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۰ (June ۲۱, ۲۰۲۱) خواهد بود و علاقه‌مندان به شرکت در پنجمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب می‌توانند آثار خود را از طریق پست الکترونیک info@booktoon.ir ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر نیز به سایت جشنواره به نشانی www.booktoon.ir مراجعه کنند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
9 + 5 =