یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۷

توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان صورت پذیرفت؛

برگزاری نشست کتاب‌خوان تخصصی «حکمت و فلسفه»

نشست کتاب‌خوان تخصصی «حکمت و فلسفه»

نشست کتاب‌خوان تخصصی «حکمت و فلسفه » با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران حوزه فلسفه در خانه بیداری اسلامی اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان، نشست کتاب‌خوان تخصصی «حکمت و فلسفه» روز سه‌شنبه پنجم مرداد توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان و با همکاری مؤسسه پژوهشی -  فرهنگی راز با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران حوزه فلسفه در خانه بیداری اسلامی اصفهان برگزار شد.

در این نشست ۵ تَن از پژوهشگران و فعالان حوزه حکمت و فلسفه  به معرفی کتاب‌هایی در این زمینه پرداختند که خلاصه‌ای از کتاب‌های ارائه شده به شرح زیر است:

«بیگانه» نوشته آلبرکامو/ ارائه توسط: سید احمد موسوی(کارشناس‌ارشد فلسفه غرب)

در خلاصه داستان این کتاب آمده است: مادر مورسو که در‌آسایشگاه به سر می‌برد، فوت می‌شود. مورسو بعد از مدتی با دوستان خود از جمله ماری و رایموند به کنار ساحل ـ نزدیک صحرای الجزیره ـ به پیک‌نیک می‌ر‌وند و با دو مرد عرب که رایموند از قبل با آنان اختلاف داشته، برخورد می‌کنند و با آنان درگیر می‌شوند. مورسو یکی از عربها را با رولور به قتل می‌رساند، سپس دستگیر شده و پس از محاکمة چند ماهه محکوم به اعدام می‌شود.

در حقیقت مورسو نماینده تفکر آلبرکامو در فرم و محتوای داستان است. مورسو دارای شخصیتی «ایستا» است چراکه با توجه به شرایط و موقعیتهای متفاوت تغییر نمی‌کند و تا آخر داستان، هویت و منش خویش را محفوظ نگاه می‌دارد.

«بررسی روشنگرانه آرای هایدگر» نوشته والتر بیمل و ترجمه بیژن عبدالکریمی/ ارائه توسط: علیرضا پرورش (کارشناس‌ارشد مدیریت فرهنگی)

کتاب حاضر ترجمه فارسی کتاب والتر بیمل، هایدگرشناس مشهور و برجسته آلمانی است. بیمل به دلیل انس و همزبانی‌اش با تفکر هایدگر و نیز به سبب تسلط بسیار چشمگیرش بر آثار وی، در این کتاب به خوبی توانسته است تفسیر فشرده و در عین حال نسبتاً جامعی درباره پاره‌ای از برجسته‌ترین و مهم‌ترین آثار هایدگر و مفاهیم کلیدی آنها به دست دهد.  

«آشنایی با علوم اسلامی: کلام، فلسفه و عرفان» نوشته رضا برنج‌کار/ ارائه توسط: پریسا عطایی (دانشجوی دکترای کلام اسلامی)

این کتاب به منظور معرفی سه علم مهم از علوم اسلامی برای دانشجویان الهیات و طلاب علوم دینی، در قالب دو واحد درسی تدوین شده است. عنوان فصل‌های این کتاب بدین قرارند: کلیات علم کلام، نخستین حوزه‌های کلامی، معتزله، اهل الحدیث، ‌ اشاعره، ماتریدیّه، شیعه، کلیات فلسفه، فلسفه مشاء، فلسفة‌اشراق، حکمت متعالیه، کلیات عرفان و تصوف، مبانی و مسائل عرفان نظری و مبادی و مسائل عرفان عملی.

«بار هستی» نوشته میلان کوندرا و ترجمه پرویز همایون‌پور/ ارائه توسط: رسول فاطمی (نویسنده و کارشناس‌ارشد فلسفه غرب)

رمان بار هستی نوشته میلان کوندرا نویسنده مطرح اهل چک یک رمان فلسفی است که کوندرا در آن به موضوع هستی بشر می‌پردازد. بار هستی که در این رمان مطرح است بار روح آدمی است. رمان بار هستی از پیوند خوردن شخصیت‌ها با مفاهیم فلسفی که در آنها درونی شده تصویری زیبا و عمیق از هستی بشر را نشان می‌دهد و این تصویر در خلال جنگ روسیه با چک و مشکلاتی که شخصیت‌های داستان گرفتار آنها می‌شوند به ذهن خواننده منتقل می‌شود.

«تکنوپولی» نوشته نیل پستمن و ترجمه صادق طباطبایی/ ارائه توسط: علیرضا مکاریان‌پور (کارشناس‌ارشد فلسفه غرب و کارشناس منابع)

نظام تکنوپولی مدعی است که برای هر سوالی پاسخی دارد و برای هر مشکلی راه حلی. در این دوران به گفته پستمن ارزش‌های دینی تا درجه دلقک حرمسرا تنزل پیدا می‌کند. تکنوپولی از راه نامریی ساختن و بی‌اثر ساختن رقیب خود یعنی فرهنگ، برای مذهب هنر، فرهنگ، سیاست، خانواده و ... مفاهیم و معانی جدیدی می‌آفریند. در مقابل تکنولوژی رفتار انسان‌ها نیز حائز اهمیت است.  

گفتنی است نشست‌های تخصصی کتاب‌خوان از سلسله نشست‌هایی است که در سال ۱۳۹۵ که از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان «سال خواندن» نامگذاری شده با هدف اشاعه آگاهی‌های تخصصی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در موضوعات مختلف برگزار می‌شود.