پنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۴

حجت‌الاسلام پژمانفر:

توسعه فضای کتاب‌خوانی در کشور یکی از اولویت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس

حجت الاسلام پژمانفر

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اولویت‌هایی که می‌تواند در حوزه کتاب موثر باشد و امروز یکی از مسائلی است که در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باید به آن پرداخته شود، توسعه فضای کتاب و کتاب‌خوانی در سطح کشور است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ششم مردادماه در نشست مدیران کل کتابخانه‌های عمومی استان‌های منطقه ۲ که در محل هتل فرهنگ و هنر مشهد مقدس برگزار شد، با اشاره به کاهش علاقه عموم مردم به کتاب و کتاب‌خوانی، اظهار کرد: نگرانی خاصی در این حوزه وجود دارد، اما راه درمان آن تنها توسط یک نفر یا حتی چند سازمان محقق نمی‌شود.

ایجاد یک نهضت عمومی برای علاقه‌مند کردن مردم به کتاب‌خوانی
وی با بیان اینکه باید برای افزایش علاقه مردم به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی یک نهضت عمومی ایجاد شود، ابراز کرد:  با توسعه فضای مجازی نگرانی در حوزه کاهش علاقه مردم به این بخش به صورت جدی مطرح است.
حجت‌الاسلام پژمانفر با تاکید بر توسعه عوامل کتابخوانی، عنوان کرد: باید فرصتی برای تسهیل راه‌های رسیدن به کتاب و کتاب‌خوانی را فراهم کنیم، قطعا فراهم کردن امکانات مناسب در این حوزه می‌تواند گام موثری در این حوزه باشد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر امکان مراجعه مردم مانند کاهش بعد مسافت به کتابخانه‌ها تسهیل پیدا کند، شاهد افزایش حضور مردم در کتابخانه‌ها خواهیم بود.

ضروت آشنایی کودکان با فرهنگ کتاب‌خوانی
وی با بیان اینکه باید کودکان را از دوران طفولیت با فرهنگ کتابخوانی آشنا و علاقه‌مند کنیم، اظهار کرد: آشنایی کودکان با کتاب امر مهمی است که باید به آن اهتمام  ویژه داشته باشیم.
حجت‌الاسلام پژمانفر با اشاره به نقش مسئولان و مدیران کتابخانه‌های عمومی در حوزه ترویج امر کتابخوانی، گفت: بار سنگینی برعهده این مدیران قرار دارد، کارها و اقداماتی که در این حوزه انجام می‌گیرد جهادی در بخش کتاب و کتاب‌خوانی محسوب می‌شود.

همه نهادهای فرهنگی در راستا افزایش آمار کتاب‌خوانی در کشور تلاش کنند
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه همه نهادهای فرهنگی باید در راستای افزایش آمار  کتابخوانی در کشور تلاش کنند، ابراز کرد: اگر فضای مناسب کتابخوانی در کشور داشته باشیم، نیمی از راه را رفته‌ایم و توانسته‌ایم گامی موثر در این حوزه برداریم.
وی یادآور شد: اگر فردی به این حوزه علاقه‌مند باشد با تسهیل امکانات از آن بهره‌مند می‌شود اما اگر کسی روحیه کتابخوانی نداشته باشد، دریچه ایجاد امکانات را بر روی خود بسته و محدودیت‌هایی را برای خویش ایجاد کرده است.


توسعه فضای کتاب‌خوانی در کشور یکی از اولویت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس
حجت‌الاسلام پژمانفر اظهار کرد: یکی از اولویت‌هایی که می‌تواند در این حوزه موثر باشد و امروز یکی از مسائلی است که در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باید به آن پرداخته شود، توسعه فضای کتاب و کتابخوانی در سطح کشور است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست با بیان اینکه هم ‌اکنون قانون برنامه ششم در مجلس قرار دارد، گفت: موضوع بررسی پیشنهاد‌ها برای تصویب، قانون و اجرایی شدن به کمیسیون تلفیق می‌رود، که نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز باید پیشنهادات خود را ارائه کند.

افتتاح پروژه کتابخانه مرکزی مشهد در سال جاری
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افتتاح پروژه کتابخانه مرکزی در مشهد، اظهار کرد: افتتاح این کتابخانه یکی از دغدغه‌های اصلی این شهر محسوب می‌شود که امیدواریم این امر در سال جاری محقق شود.
حجت‌الاسلام پژمانفر با ابراز امیدواری برای رفع مشکلات فرهنگی شهر مشهد، تاکید کرد: برای پیگیری معضلات حوزه کتاب دغدغه‌مند هستیم، امیدوارم مطالبات این حوزه با مطرح شدن در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تحقق پیدا کند.
 
ضروت ایجاد افق برای حوزه کتاب
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه باید افقی در حوزه کتاب و کتابخوانی ایجاد شود، اظهار کرد: دستگاه‌های مختلف می‌توانند راه‌کارهای خود را در این حوزه ارائه کنند تا یک برنامه‌ریزی جدی در این حوزه داشته باشیم.
در ابتدای نشست مدیران کل استان‌های منطقه ۲، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، مازندران، گیلان و گلستان که با هدف وحدت رویه، بهبود روش‌ها و ارتقا کیفیت خدمات، محمد اله یاری معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد، علی رمضانی، مدیر کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اسماعیل جانعلی‌پور، مدیر کل فرهنگی و اصغر گودرزی، معاون اداره کل امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ارائه گزارشی از عملکرد حوزه خود پرداختند. در بخش دیگر این نشست، شفاعی معاون مالی اداری نهاد، رشیدی، ذی حساب و مدیرکل امور مالی، محبوب، مدیرکل برنامه ریزی، ناصری طاهری، مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد برنامه ها و موارد مربوط بوط به حوزه تخصصی خود را مطرح و به سئوالات مدیران کل استانها پاسخ گفتند.