سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵

برگزاری دو نشست کتاب‌خوان کودک و نوجوان در البرز

نشست کتاب‌خوان کودک و نوجوان در البرز

نشست‌های کتاب‌خوان کودک و نوجوان شهر هشتگرد و روستای هیو در استان البرز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی البرز، نشست کتاب‌خوان کودک و نوجوان هشتگرد، به همت کتابخانه عمومی ولیعصر(عج) و با حضور اعضای فعال کودک و نوجوان این کتابخانه برگزار شد.

در این نشست ۹ تَن به ارائه کتاب پرداختند که بدین شرح است؛

«زندگانی پیامبر حضرت محمد(ص)، نوشته سهراب همرا/ ارائه توسط: نازنین شکری 

این کتاب، مروری بر زندگی پیامبر اکرم(ص) است که به بخش‌هایی ماند: تولد، تربیت وی در کودکی، پاره‌ای از ویژگی‌های روحی و رفتاری و مبعوث شدن ایشان می‌پردازد.

کتاب : «امام جعفر صادق(ع)»، نوشته حسین فتاحی/ ارائه توسط: الهه عبادی 

این کتاب، حاوی معرفی شخصیت نورانی امام جعفر صادق(ع) و بخش‌هایی از زندگی ایشان است که برای مخاطب نوجوان نوشته شده است.

«شیخ بهایی»، نوشته بتول زرگنده/ ارائه توسط: سیده امینه حسینی

این کتاب، درباره زندگی شیخ بهاء الدین، محمدبن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی، دانشمند بنام دوره صفویه است. بهاء الدین محمد، ده ساله بود که پدرش عزالدین حسین عاملی از بزرگان علما یشام بسوی ایران رهسپار گردید و چون به قزوین رسیدند و آن شهر را مرکز دانشمندان شیعه یافتند، در آن سکنی گزیدند و بهاءالدین به شاگردی پدر و دیگر دانشمندان آن عصر مشغول شد.

«به من بگو از همه چیز»، نوشته: گروه مولفین/ ارائه توسط: میترا اکبری  

این کتاب از مجموعه «کتاب‌های توت فرنگی» ویژه نوجوانان، شامل پاسخ توصیفی به صدها سوال علمی است. «فرانک‌ها چه کسانی بودند؟»، «چرا دیوار بزرگ چین ساخته شد؟»، «دن کیشوت چه کسی بود؟» و... و. از پرسش‌هایی است این کتاب به آن پاسخ داده است.

«ماه پیشونی»، نوشته محمدرضا یوسفی/ ارائه توسط: ثانیا حسنی 

این داستان مصور و رنگی که بخشی از آن در قالب شعر تدوین شده، درباره دخترک زیبایی به نام «ماه پیشونی» است که بسیار مهربان است و از همین رو، مردم او را خیلی دوست دارند. اما غولی بدجنس که در غاری سیاه در بیابان زندگی می‌کند در شب یلدای هر سال به شهر می‌آید تا ماه پیشونی را با خود ببرد و...

«جنگل مال همه ماست»، نوشته هایده کروبی/ ارائه توسط: سالار قربانی 

این کتاب، راوی داستانی درباره «آنی» دختر بچه‌ای است که با خانواده‌اش در یکی از جنگل‌های روستایی هند، زندگی می‌کند. آنی یک روز در حالی که با سبدی پر از  فندق  در حال بازگشت به خانه است، با شنیدن صدای غرش اره برقی و تبر، می‌ترسد و با فریاد همه روستائیان را خبر می‌کند و...

«دختر جنگلبان و دوازده برادر»، نوشته مریم مقبلی/ ارائه توسط: زهرا حیدری 

این کتاب، حاوی داستانی برای کودکان است. بنفشه، دختر جنگلبان است که عمو نوروز و خاله روزگار را دوست دارد و می‌خواهد آنها همیشه در کنار هم زندگی کنند و...

«روزی که مانیا ملکه مورچه ها شد» نوشته عذرا جوزدانی/ ارائه توسط: امیر مهدی قربانی 

این کتاب مصوّر، از مجموعه «مرغدانی پرماجرا»، حاوی داستانی تخیلی درباره حیوانات است که برای مخاطبان گروه سنی (ب) و (ج) به نگارش در آمده است. نگارنده در ضمن داستان، به قصه «هنسل» و «گرتل» اشاره کرده که با نام «پروین» و «پرتو» به فارسی ترجمه شده است.  

«نصراله منشی»، نوشته لیلا برزگر/ ارائه توسط: ثنا موذنی

این کتاب از مجموعه کتابچه‌های «فرزانگان» به شرحی از زندگی و احوال «نصرالله منشی» اختصاص دارد که به شیوه داستانی، روایت می‌شود. «نصرالله منشی» از نویسندگان برجسته قرن ششم هجری است که کلیله و دمنه را با نثری مزین از عربی به فارسی ترجمه کرد.

کتاب‌خوان کودک و نوجوان روستای هیو نیز، دیگر  نشست کتاب‌خوان استان البرز بود که به همت کتابخانه بقیه‌الهل هیو و با حضور دانش‌آموزان دبستان پسرانه شهید معدنی برگزار شد.

در این نشست ۶ تَن به معرفی کتاب پرداختند که به شرح زیر است:

«اطلاعات عمومی دانش‌آموز»، نوشته حسن محمدی‌شال/ ارائه توسط: علیرضا معدنی  

این کتاب، مجموعه‌ای از اطلاعاتی مفید و مختصر در حوزه‌های مذهبی، ادبی، تاریخی، جغرافیایی، پزشکی و... است که با مطالعه کتب و مجموعه‌های علمی فراوان، جمع‌آوری شده است.

«ابراهیم، نخستین بت‌شکن»، نوشته محسن قدسی‌پور/ ارائه توسط: محمدرضا معدنی‌پور 

این اثر، کتابی از سلسله قصه‌های پیامبران با روایتی تازه است که با  کلماتی ساده و نثری روان برای گروه سنی (ب) نوشته شده است. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «حضرت ابراهیم‌(ع) با تبر به طرف بتخانه رفت و تمام بت‌های سنگی و چوبی را از بین برد. وقتی مردم به بتخانه رسیدند، با عصبانیت به سوی ابراهیم(ع) رفتند و حضرت ابراهیم به آنها گفت: چرا بت‌هایی را پرستش می‌کنید که کاری بلد نیستند؟ و چرا خدای یکتا را نمی‌پرستید؟ همه به فکر افتادند و بعد آهسته با خود گفتند: نکند ابراهیم راست می‌گوید!؟»

«اکتشافات فضایی»، نوشته جکی بال/ ارائه توسط: محمدجواد صابری 

این کتاب، یکی از آثار مجموعه «زمین زیستگاه ما» است که  به شرح اکتشافات فضایی می‌پردازد. مولف در این اثر، پس از بیان مقدمه‌ای بر اکتشاف‌های فضایی در قالب یک مصاحبه، به شرح اطلاعاتی درباره: فاصله ستاره‌ها، مفهوم سال نوری، تولد ستارگان و کهکشان‌ها و... می‌پردازد. عکس‌های واقعی از سفرهای فضایی و فضانوردان، یکی از بخش‌های دیدنی این کتاب است.

«سوخت های فسیلی»، نوشته یان گراهام/ ارائه توسط: میکائیل کشت‌پور  

در این کتاب با سوخت‌های فسیلی، روش‌های صرفه‌جویی در مصرف این سوخت‌ها و راه‌هایی برای کاهش آلودگی ناشی از مصرف آن‌ها، آشنا می‌شویم. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «آیا می‌دانید که منابع مهم انرژی جهان، مانند: زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی، ممکن است در نیمه اول قرن بیست و یکم به پایان برسند؟ آیا می‌توان منابع جدید سوخت پیدا کرد؟ آیا می‌توان منابع انرژی تجدید‌پذیر و غیر آلاینده‌ای پیدا کرد که در آینده، نیاز ما به انرژی را برطرف کنند؟»

«بوی دست‌های پدر»، نوشته محمد‌رضا اصلانی/ ارائه توسط: علی کوهدار 

این کتاب، حاوی هشت داستان کوتاه برای گروه سنی (د) است. «بوی دست‌های پدر» عنوان نخستین داستان این کتاب و درباره  نوجوانی است که قرآنی قدیمی را  برای صحافی به مغازه پیرمردی می‌برد. پدر، پول صحافی را نیز به پسر تحویل می‌دهد تا پس ازاتمام کار به صحاف، تحویل دهد. پسرک هنگام تحویل گرفتن قرآن، متوجه گم شدن پول می‌شود و...

«چراهای شگفت‌انگیز قرآن کریم» نوشته رضا نباتی/ ارائه توسط: محمد‌رسول مهدوی 

«چراهای شگفت‌انگیز قرآن کریم» جلد دوم از مجموعه‌ای با همین نام است که در قالب طرح پرسش و پاسخ‌هایی، اطلاعاتی گوناگون درباره قرآن کریم را به کودکان و نوجوانان می‌دهد.