چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶

استاندار البرز؛

استان نیازمند احداث کتابخانه مرکزی است

شانزدهمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی

استاندار البرز با اشاره به ضرورت توجه به زیرساخت‌های فرهنگی این استان جوان در مقایسه با سایر استان‌ها، پیگیری احداث کتابخانه مرکزی را از مطالبات جدی در توسعه سرانه کتابخانه‌ای برشمرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی البرز، سید حمید طهائی استاندار در شانزدهمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به اهمیت توجه به زیرساخت‌های فرهنگی در رشد و توسعه سرانه کتابخوانی و کتابخانه‌ای در البرز گفت: استان البرز با توجه به گذشت زمان کوتاهی از تشکیل آن در مقایسه با سایر استان‌ها، متحمل دغدغه زیادی در بحث زیرساخت‌های فرهنگی است و احداث کتابخانه مرکزی از مطالبات جدی این استان به‌شمار می‌رود.

 وی با اشاره به جایگاه کتابخانه مرکزی البرز به‌عنوان موزه علمی این استان، ادامه داد: جانمایی مناسب و دسترسی به این محیط فرهنگی، بسیار حایز اهیمت است و باید در کوتاه‌ترین زمان، نسبت به پیش‌بینی قطعه زمینی برای احداث آن اقدام شود.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی البرز در ادامه، ضمن شنیدن پیشنهادات اعضا، مبنی بر گسترش کتابخوانی در استان، گفت: سطح کتابخوانی با اتکا بر پیشنهادات صاحب‌نظران و چگونگی اجرای ایده‌ها  و نظرات، ممکن خواهد بود.

طهائی با بیان اینکه «تحقق دولت الکترونیک راهبردی اساسی است که به جد در دستور کار قرار داده ایم» با طرح این سوال که «آیا اتصال به شبکه اینترنت دغدغه اصلی ما برای ترغیب جوانان به کتابخوانی است؟» اعضای این انجمن را به تأمل فراخواند.

وی با اشاره به تجربه موفق احداث کافه کتاب‌ها در استان، گفت: ایجاد کافه کتاب‌های فرهنگی و برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب، زمینه‌ساز ترغیب به خواندن است و مخاطبین را به مطالعه تشویق می‌کند.

طهائی همچنین با اشاره به استقرار ایستگاه‌های مطالعه افزود: باید برای استقبال بیشتر مردم از کتاب‌های ایستگاه مطالعه به‌دنبال راهکارهایی مناسب باشیم.  

وی ادامه داد: در بهره‌گیری از روش ایستگاه‌های مطالعه در کتاب خوان‌تر شدن مردم، نباید نگران عدم بازگشت منابع باشیم، چراکه مطالعه کتاب‌ها، قطعاً، تأثیر مطلوبی بر مخاطب خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به تجربه بازدید خود از کتابخانه‌های سایر کشورها گفت: فرهنگ کتابخوانی در کشورهای پیشرفته دنیا، متفاوت از تجربه ما در کشورمان است. در جوامع اهل مطالعه، افراد، حتی در ایستگاه‌های مترو نیز به‌دنبال مجالی برای کتابخوانی هستند و در کتابخانه‌هایشان، صف‌های طولانی برای خواندن کتاب تشکیل می‌شود.

طهائی ادامه داد: علاقه‌مندی به مطالعه، اتفاقی جهانی است. امروزه کتابخانه‌های بسیاری از جوامع دنیا، مملو از کتابخوان است و دست‌اندرکاران کتابخانه‌های عمومی نیز باید روشی مناسب برای جذب جوانان، کارمندان و سایر اقشار به فرهنگ کتاب خواندن بیابند.

وی در ادامه با بیان اینکه «طبق سند سیاست‌ها و شاخص‌های برنامه‌ای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سال ۹۵، «سال خواندن» نامگذاری شده است» افزود: باید سوژه‌های کتابخوانی را در نشست‌ها، جلسات، مساجد، پایگاه‌های بسیج و مراکزی تجمع جوانان، ترویج و گسترش دهیم.

استاندار البرز با تأکید بر ضرورت گسترش امر کتاب‌خوانی با طرح سوالاتی ادامه داد: «آیا اطلاعاتی که روزانه از طریق شبکه‌های موبایل منتقل می‌شود را می‌توان، خواندن قلمداد کرد؟»، «آیا این خوانش‌ها، شاخص مطالعه را تعیین می‌کنند؟»، «آیا مطالبی که در فضاهای مجازی مبادله می‌شود را می‌توان به حساب مطالعه گذاشت؟»، «آیا اطلاعات عمومی نسل جوان با مبادله حجم وسیع اطلاعات از این طریق بیشتر می‌شود؟» 

گفتنی است؛ فلاح مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در این جلسه پیگیری تحقق مصوبات قبل را به استاندار البرز گزارش داد.

پانزدهمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با مرور سند سیاست‌ها و شاخص‌های برنامه‌ای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مقایسه آن با وضعیت شاخص‌های کتابخانه‌ای استان، پیگیری زمین جهت احداث کتابخانه، نیم درصد سهم شهرداری‌ها در توسعه سرانه‌های کتابخانه‌ای، همچنین ارائه دیدگاه‌های مشاور عالی استاندار البرز در ترویج فرهنگ کتابخوانی، طرح دغدغه‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل ورزش و جوانان استان و دیگر اعضا پایان یافت.