چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵

ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان زنجان

راه‌اندازی بخش نمایشگاهی جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه‌ها

ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی زنجان با اشاره به اقدامات کتابخانه‌ها در معرفی جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: راه‌اندازی بخش نمایشگاهی جشنواره در کتابخانه‌ها به منظور دسترسی آسان مراجعین به منابع و سوألات از اقدامات ترویجی برای معرفی این جشنواره است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی زنجان، امیرعلی نیک‌بخش درباره  ضرورت معرفی و اطلاع‌رسانی جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: برگزاری ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی، فرصتی مناسب برای ارتقا فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، معرفی کتابخانه‌های عمومی و اشاعه فرهنگ رضوی در جامعه است.

وی تصریح کرد: مسئولین کتابخانه‌ها و کتابداران به عنوان سفیران فرهنگی باید نقش مهم و موثری در راستای معرفی و اطلاع‌رسانی برگزاری جشنواره به اعضای کتابخانه‌ها، مراجعین، و شهروندان ایفاء کنند.

نیک‌بخش با اشاره به برگزاری جلسات ستاد در شهرستان‌ها و تهیه ابلاغیه برای اعضای کمیته برنامه‌ریزی جشنواره کتابخوانی رضوی در سطح استان، گفت: پس از برگزاری جلسات اولیه در سطح استان و شهرستان‌ها و اخذ نظرات و پیشنهادات کارشناسان و مسئولین و کتابداران، فعالیت‌های مختلفی در استان برای معرفی و اطلاع‌رسانی جشنواره، انجام شده است.

وی افزود: توزیع تراکت و معرفی جشنواره در جلسات اردیبهشت و خرداد‌ماه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان و شهرستان‌ها نیز از دیگر اقدامات این استان برای آشنایی بیشتر اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی و خیرین کتابخانه‌ساز با جشنواره کتابخوانی رضوی است. همچنین پوسترها و تراکت‌های جشنواره به تمامی ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان‌ها ارسال شده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی زنجان در اشاره به معرفی جشنواره کتابخوانی رضوی در برنامه‌های ورزش صبحگاهی پارک ملت زنجان، گفت: جلب مشارکت اداره کل ورزش و جوانان، شهرداری و انجمن خیریه مهرانه و معرفی این جشنواره در برنامه‌های ورزش صبحگاهی روزهای جمعه پارک ملت نیز دیگر فعالیت ترویجی استان بود که با نصب بنر، توزیع پوستر و تراکت و سخنرانی کارشناسان، پیگیری شد.

وی افزود: دیدار با مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان، پخش تیزر جشنواره از شبکه اشراق زنجان، معرفی کتاب‌های جشنواره در برنامه رادیویی «یاشایش» صدا مرکز زنجان توسط کارشناسان ستاد و کتابداران، دیدار با مدیران برخی دستگاه‌های اجرایی فرهنگی مانند: ورزش و جوانان، تبلیغات اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و معرفی و تبیین جشنواره و طراحی و توزیع ۵۰۰۰ نسخه پوستر و تراکت جشنواره در کتابخانه‌ها، مدارس، ادارات و مراکز فرهنگی از دیگر اقدامات اداره کل کتابخانه‌های عمومی زنجان است.

نیک‌بخش ادامه داد: اجرای تبلیغات محیطی در سطح شهر(با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری)، نصب پوستر جشنواره در اتوبوس‌های شهری، توزیع پوستر و تراکت ویژه جشنواره از طریق مطبوعات محلی، مصاحبه با رسانه‌های خبری استان، هماهنگی با کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و بهزیستی و مهد کودک‌ها برای راه‌اندازی ایستگاه‌های نقاشی با محوریت کتاب «دوست مهربان کبوترها»، بخش دیگری از دیگر اقدامات و فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی و ستاد برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در استان زنجان را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی زنجان با اشاره به دیدار با رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان گفت: طبق هماهنگی با شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، موضوع برگزاری جشنواره توسط این عزیزان از طریق تریبون‌های نماز جمعه برای نمازگزاران معرفی شد، همچنین پوستر و تراکت‌های جشنواره نیز در محل برگزاری نماز جمعه توزیع می‌شود.

نیک‌بخش در ادامه در خصوص راه‌اندازی بخش ویژه معرفی کتاب‌های جشنواره در کتابخانه‌ها گفت: راه‌اندازی بخش نمایشگاهی جشنواره در کتابخانه‌ها به منظور دسترسی آسان مراجعین به منابع و سوألات از دیگر اقدامات کتابخانه‌های زنجان برای معرفی این جشنواره است؛ همچنین این جشنواره در نشست‌های کتاب‌خوان و برنامه‌های جمع‌خوانی اردیبهشت و خرداد ماه توسط کتابداران و کتابخوانان استان، معرفی شده است.

وی در خصوص اطلاع‌رسانی در فضاهای مجازی گفت: لینک و اخبار مرتبط با جشنواره در پورتال اداره کل موجود است و فایل پوستر و خبر برگزاری جشنواره نیز از طریق بارگذاری در وبلاگ کتابخانه‌ها، سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها، افراد بیشتری را با جشنواره کتابخوان رضوی، پیوند می‌دهد. معرفی منابع جشنواره توسط تعدادی از کتابداران استان در کانال پویش کتاب‌خوان مجازی نهاد نیز بخش دیگری از جریان گسترده اطلاع‌رسانی در استان است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی زنجان با اشاره به استفاده از سامانه پیام کوتاه اداره کل و ارسال پیامک معرفی جشنواره به اعضا، کتابخوانان، مدیران ادارات، فعالان فرهنگی و ادبی استان، خاطر‌نشان کرد: با راه اندازی سامانه اینترنتی، محدودیت دسترسی به کتاب‌ها و سوالات جشنواره رفع شده و علاقه‌مندان می‌توانند تا تاریخ ۳۰ تیرماه از طریق آدرس اینترنتی جشنواره به نشانی http://portal.shamstoos.ir و یا ثبت‌نام اینترنتی در پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور www.iranpl.ir و همچنین پرتال ادارات کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها، نسبت به ثبت نام و شرکت در مسابقه اقدام کنند ...