شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۳

برگزاري آئين اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی در البرز

اختتامیه جشنواره رضوی

آئین اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی استان البرز با حضور پرشور مردم و مسئولين در باشگاه میلاد شهرداری کرج برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی البرز، آئین اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی استان البرز، عصر چهارشنبه ۲۰ مرداد‌ماه با حضور آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در استان؛ محمدجواد کولیوند، نماینده مردم کرج، اشتهارد، فردیس و آسارا در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام فلاح مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز و جمعي از مسئولین استانی و شهرستانی و علاقه‌مندان در باشگاه میلاد شهرداری کرج برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام فلاح مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز، ضمن تقدیر از حضور پرشور مردم و مسئولین در این جشنواره به ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در استان پرداخت و گفت: این جشنواره، فرصتی مناسب برای آشنایی با سیره حضرت امام رضا(ع) است.

فلاح با تقدیر از شرکت مردم در این جشنواره گفت: شرکت  بیش از ۵۰۰۰ نفر از مردم البرز در نخستین جشنواره کتابخوانی رضوی، نشانگر ايشان ارادت به ساحت مقدس امام رضا(ع) و شور و شوق کتاب خواندن است و حضور پر شور در اختتامیه این مراسم نیز موجب بالندگی مجموعه کتابخانه های عمومی استان خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره کتابخوانی به‌عنوان رمز موفقیت افراد، گفت: هر که با کتاب انس گیرد موفق خواهد شد و آنانکه از کتاب و کتابخوانی دوری کنند، خسران خواهند دید.

وی ضمن تأکید بر اثرگذاری این جشنواره بر کودکان و نوجوانان ادامه داد: باید توجه داشت که کودکان و نوجوانان با کتاب انس گیرند و برپایی این جشنواره‌ها می تواند این علاقه را بیشتر کند و چه موهبتی بالاتر از انس با کتاب‌هایی که موجب آشنایی با سیره ائمه معصومین(ع) باشد.

 

در ادامه این مراسم، محمدجواد کولیوند، نماینده مردم کرج، اشتهارد، فردیس و آسارا ضمن تقدیر از کتابخانه‌های عمومی برای برپایی جشنواره‌ای در راستای اعتلای فرهنگ مطالعه گفت:  نسل جوان امروز باید به دنبال سندهای اثرگذار باشد تا بتواند در مسیر زندگی از آنها بهره‌مند شوند و بالاترین، مرجع و سند مکتوب و چراغ راه زندگی، قرآن کریم است.

وی اقدامات اخیر نهاد کتابخانه‌ها را در عرصه‌های فرهنگی را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: در دوسال اخیر شاهد تحولات چشمگیری در روند فعالیت کتابخانه‌ها و نظمی خاص در اداره امور فرهنگی این مراکز هستیم و لازم می‌دانم تا از طرف خود و دیگر نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی از مجموعه مدیریتی نهاد و کارکنان اداره کل کتابخانه‌ها تقدیر کنم.

رئیس کمیسیون شهری و شوراهای مجلس شورای اسلامی در این مراسم با بیان اینکه «بودجه کتابخانه‌ها باید از نیم درصد درآمد شهردار‌ ها مستقل شود» گفت: تعداد معدودی از ۱۲۰۹ شهر کشورمان، کلانشهر بوده و شهرداری‌های آنها درآمد مناسبی دارند؛ شهرداری سایر مراكز از درآمد مناسبی برخوردار نبوده و در مدیریت خود دچار چالش‌های جدی هستند.

 وی تأکید کرد: باید در مجلس شورای اسلامی، ساز و کارهایی برای استقلال بودجه کتابخانه‌ها در نظر بگیریم تا از وابستگی نهاد کتابخانه‌های عمومی به نیم درصد درآمد شهرداری‌ها، جلوگیری شود.

در ادامه این مراسم، آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در استان البرز با اشاره به استقبال ۵۰۰۰ شرکت‌کننده استانی از این جشنواره گفت: بسیار خرسندم که مردم استان البرز از این اقدام پسندیده نهاد کتابخانه‌های عمومی به شایستگی استقبال کردند.

امام جمعه کرج در ادامه با اشاره به قابلیت‌های فرهنگی استان گفت: اهالی استان البرز، قابلیت‌های فراوانی در زمینه‌های فرهنگی و هنری مانند: تئاتر، موسیقی، فیلم، هنرهای تجسمی و... دارند و حضور پرشور جوانان و خانواده‌ها در این مراسم، موید این مطلب است.

وی با تقدیر از اقدامات فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: در کتابخانه‌های عمومی البرز، اقدامات موثری در زمینه‌های فرهنگی انجام شده و انتظار می‌رود با همت و برنامه‌ریزی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی گام‌هایی موثر به‌سوی پیشرفت بیشتر، برداشته شود.

 

آیت الله حسینی همدانی در ادامه با اشاره به دین اسلام به عنوان یک دین فرهنگی، عنوان کرد: معجزه پیغمبر اسلام حضرت محمد(ص) کتاب (قرآن کریم) بوده است و بعثت پیامبر نیز با نور و قلم و مطالب فرهنگی همراه بوده است و در قرآن نیز به روشنی از فواید کتاب، سخن به میان آمده؛ همچنین پیامبران پیش از حضرت محمد(ص) نیز در طول تاریخ دارای کتاب بوده‌اند كه نشانگر ارزش کتاب، قلم، کلام و کتابت است.

امام جمعه کرج، عمر را سرمایه هستی دانست و با تأكيد بر اهميت چگونگي گذران عمر گفت: اتلاف وقت و گذر عمر در فضاهای مجازی مختلف، موجب خسران و بیهوده گذشتن زندگي انسان است و باید توجه داشت که وقت خود را چگونه می گذرانیم. باید با انس با کتاب و کتاب‌خوانی، گذر عمر را مدیریت کرده و بدانیم به ازای لحظه‌هاي رفته، چه بدست می‌آوریم.

وي با اشاره به تبلیغ کتاب و كتابخواني در تریبون نماز جمعه به عنوان بخشي از تأکیدات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالي) به ائمه جمعه کشور گفت: تأکید مقام عظمای ولایت(مدظله‌العالي) بر کتابخوانی و خواندن کتاب توسط ایشان با وجود همه دغدغه‌ها و مشغله‌های روزمره، نمایانگر اهمیت کتاب و مطالعه است و این درحالی است که متأسفانه، اغلب ما از کتابخوانی دور مانده‌ایم.

آیت‌الله حسینی همدان ادامه داد: رشد فرهنگ وقف کتاب از ديگر ملزومات توسعه كتابخواني در كشور است كه مي‌تواند با گسترش قفسه‌های کتاب در مساجد و ایجاد کتابخانه‌های تخصصی در استان، سطح دانش عمومي را ارتقا دهد.

نماینده ولی فقیه در استان البرز با اشاره به نبود کتابخانه مرکزی در استان گفت: استان البرز داراي پیشینه فرهنگی پرقدمت و جمعیتی ساکن و سیال پرتعدادي است و ايجاد يك کتابخانه مرکزی فاخر مي‌تواند به عنوان بخشي از مطالبات مردم از مسئولین استانی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مورد توجه قرار گيرد.

گفتنی است؛ تجليل از مسئولین ادارات شهرستان‌های کتابخانه‌های عمومی و کتابداران برتر در گسترش فرهنگ رضوي، آخرين بخش از اين مراسم بود.