یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹

معرفی برترین‌های ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی در شهرکرد

شهركرد

برترین‌های ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی همزمان با میلاد با سعادت امام رضا (ع) در شهرکرد معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری، آیین اختتامیه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی ۲۴ مرداد ماه همزمان با میلاد با سعادت امام مهربانی آقا علی‌بن موسی‌الرضا(ع) با حضور خادمان حرم رضوی؛ رمضانعلی محسنی، مدیرکل مشارکت‌ها و شهرداری‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ سیامک سلیمانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع نیروی انسانی استاندار؛ فرهاد خلیل مقدم، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان؛ مدیرکل حج و زیارت استان؛ مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ رئیس شورای هماهنگی تبلیغات؛ معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان؛ رئیس سازمان دانش‌آموزی؛ نائب رئیس شورای مرکزی روابط عمومی های استان؛ جمعی از اعضای کمیته روابط عمومی دستگاه‌های فرهنگی استان؛ جمعی  از مسئولان دستگاه‌های اجرایی؛ منتخبین جشنواره؛ رؤسای ادارات کتابخانه‌های شهرستان‌ها و کتابدران کتابخانه‌های عمومی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرکرد برگزار  شد. برگزیدگان این جشنواره در سه رده سنی کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و کتابداران منتخب استان معرفی و تجلیل شدند.

در این مراسم رمضانعلی محسنی، مدیر کل مشارکت‌ها و شهرداری‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تشکر از تلاش‌های صورت گرفته در راستای برگزاری شایسته این جشنواره در استان‌ها، به آمار تعداد شرکت‌کنندگان در سطح کشور اشاره کرد و گفت: جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) سال‌ها است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود و جشنواره کتابخوانی رضوی یکی از شاخه‌های آن است؛ این جشنواره طی پنج سال گذشته در سطح استانی برگزار می‌شد و از بهمن‌ماه سال گذشته برگزاری آن به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار شد.

وی ادامه داد: جشنواره ششم چندین ویژگی داشت که آن را نسبت به سال‌های گذشته متمایز کرده است؛ انتخاب سه منبع متناسب با گروه‌های مختلف سنی، امکان مشارکت خانوادگی و نیز امکان حضور فارسی زبانان خارج از کشور در این مسابقه برخی از ویژگی‌های این دوره بود؛ در این دوره مجموعاً ۲۳۵ هزار و ۳۸۲ نفر شرکت کردند که از این تعداد در بخش مکتوب ۱۴۲ هزار و ۷۴۱ نفر و در بخش آنلاین ۹۲ هزار و ۶۴۱ نفر مشارکت داشتند.

وی یکی از کارکردهای نهاد کتابخانه‌های عمومی در کشور را معرفی سیره و زندگی ائمه و بزرگان دین معرفی و تأکید کرد: امید است با حضور مردمی در جشنواره‌های آینده بتوانیم موفق‌تر عمل کنیم، چراکه حضور مردم می‌تواند تضمین‌کننده اجرای صحیح این‌گونه جشنواره‌ها باشد.

در ادامه سیامک سلیمانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع نیروی انسانی نیز ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته در سطح استان در خصوص برگزاری این جشنواره بیان داشت: هر گاه کتابخوانی در جامعه‌ای کم رنگ شود به تدریج آن جامعه رو به رکود فرهنگی و سستی پیش می‌رود. برای کتاب و جایگاه مقدس آن، همین بس که ۳۱۹ بار از کتاب و کتابت در قرآن نام برده شده است؛ بنابراین بر ماست که فرهنگ کتابخوانی را گسترش و آن را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم.

وی مهمترین راه ترویج کتابخوانی را مردمی کردن آن دانست و گفت: حمایت از نویسندگان، ناشران، اهل قلم و استفاده از توان فکری جامعه، مهمترین محورهای مورد نیاز برای ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری نیز در آیین اختتامیه این جشنواره گفت: ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی پس از پنج سال برگزاری به استان‌ها واگذار و فراخوان جشنواره از خردادماه منتشر شد؛ در سطح استان چهارمحال و بختیاری ۵ هزار و ۴۴۸ نفر در این جشنواره شرکت داشتند، که از این میان ۴ هزار و ۴۱ نفر در بخش مکتوب، هزار و ۴۰۷ نفر نیز در بخش آنلاین و نیز تمامی کتابداران استان مشارکت داشتند.

خلیل مقدم افزود: در آیین اختتامیه این جشنواره ۲۲ نفر در بخش انفرادی، چهار خانواده در بخش خانوادگی و هشت کتابدار نیز از مجموع کتابداران به عنوان منتخب معرفی و تجلیل شدند.